Bukefalos 28 år!

inskolning vid dagis?

M

milles mamma

vi e inne på dag 9 och vi lämnar vår son på dagis men efter ca 2timmar så ringer dom och det ända han gör e att han e arg och gråter hela tiden....tips önskar omg
 
Sv: inskolning vid dagis?

vad säger dagis personalen??
det är ju dom som ska vara proffs på detta.

Min systers dotter var likadan. Hon höll på sån i ett år. Inte vad du vill höra kanske, men ändå skönt att veta att du inte är ensam.
Det enda hon kunde göra var att bita ihop och fortsätta försöka.

Kanske kan din son behöva en längre inskolningsperod?
har han blivit lämna innan hos vänner och släktingar? Hur har det gått?

Förstår att det är hemskt jobbigt för dig.
 
Sv: inskolning vid dagis?

Ringer dagispersonalen till dig? Det är ju dom som ska komma med råd och stötta dig :crazy:

Kan ni inte ta ett steg tillbaka i inskolningen, att ni är med honom mer så kan får (tillbaka) tryggheten igen.
 
Sv: inskolning vid dagis?

DOM RINGER OCH SÄGER ATT han e ledsen och arg och vill inget! problemet e att min sambo ev brjar jobba på ett nytt heltid jobb ca 11april, men han e bara på dagis måndag : 07:30-1145,tisdag 0730-11:45,onsdag ledig, torsdag 07:30-11:45,fredag 0730-1145.jag jobbar måndag 08:00-ca11:00 sen det samma på torsdag,fredag så det handlar inte om så många timmar ,men ändå.......jag e nyasnställd och ev min sambo....hur göra?
 
Sv: inskolning vid dagis?

men vi har lite tid till ca 13dagar till,men man vill ju att det ska funka,det var helt ok i början............
 
Sv: inskolning vid dagis?

vi har lämnat han me mormor ca 5timmar utan problem,lika dant faster i ca 3timmar per gång och han träffar bara henne ca 4g i månaden
 
Sv: inskolning vid dagis?

Vad planterar ni för känsla i luften när ni lämnar honom? Det är jätteviktigt att stråla ut en lugn trygg attityd. Inte gå och vara nervös och tänka att det inte går för då gör det inte det. Lycka till :)
 
Sv: inskolning vid dagis?

Kanske känner han av att ni oroar er över hur det ska gå med de nya jobben, ni spänner er vid lämning som han märker och så blir det en ond cirkel?

Jag skulle ändå försöka gå tillbaka till inskolningsfasen om ni har möjlighet.

Vad föreslåd dagis att ni ska göra?
 
Sv: inskolning vid dagis?

vi har lämnat han me mormor ca 5timmar utan problem,lika dant faster i ca 3timmar per gång och han träffar bara henne ca 4g i månaden

"bakslag" är inte ovanligt. Ibland kommer det tidigt, ibland efter ett par månader.
Tycker det är ett trist sätt som dagis sköter det på...:(
 
Sv: inskolning vid dagis?

Jag skulle sätta mig ner och prata med dagispersonalen och höra om de har några idéer, vad säger din egen magkänsla?

Jag har stannat lite längre än vad personalen har tyckt innan jag har lämnat och varit supernoga med att säga hej då trots att personalen tyckte att jag skulle "smita iväg". Och det har fungerat väldigt bra med båda barnen, Elin hade ett bakslag efter första sommarlovet, men då tog vi en "miniinkolning" och Freddan har bara haft någon dag som han har varit lite ledsen när jag har gått och sedan har det varit helt lugnt!
 
Sv: inskolning vid dagis?

Spelar ingen roll hur lugn och trygg man är när man lämnar om barnet av någon anledning inte kan knyta an till personalen.
 
Sv: inskolning vid dagis?

Nej så är det nog men vet vi vad som ligger bakom? Av TS tidigare trådar kan man ana en viss oro och press.
 
Sv: inskolning vid dagis?

Folk verkar bli upprörda för att personalen ringer föräldrarna?

Jag skulle uppskatta MKT att personalen berättade hur det gick för mitt barn om han avvek från den stora massan med sitt beteende, de ville väl bara få bekräftat att han kanske inte blivit bortlämnad själv tidigare eller så, tycker inte det är konstigt alls utan skulle bli MKT mer ledsen om ajg skulle hämta honom och tex något större barn vid hämtningen skulle "skvallra" om att mitt barn gråtit absolut hela dagen :( då skulle mitt moderliga hjärta gå i tusen bitar :(
 
Sv: inskolning vid dagis?

Nja, själva grejen att de ringer till föräldrarna är ju bra, så ska det vara.

Men jag uppfattade det som att de ringde och ville att TS skulle göra något åt att sonen var ledsen. Och det är inte lätt.

Om de ringde för att informera så är det bra. Men ringer de för att själva få hjälp, det tycker jag är fel.
 
Sv: inskolning vid dagis?

Ursprungligen postat av Pallas
Spelar ingen roll hur lugn och trygg man är när man lämnar om barnet av någon anledning inte kan knyta an till personalen.
Exakt!!

Personalens viktigaste uppgift under inskolningen är att knyta an till barnet, inte att barnet ska få vara med om alla olika moment under en dag...

Jag vet inte hur inskolningen har sett ut för övrigt, men det låter som om ditt barn inte har knytit an ordentligt till sin inskolningsfröken, och då är det inte läge att lämna ännu.

På "min" förskola är vi väldigt noga med att inte föräldern ska gå ifrån innan jag som personal känner att jag har fått barnet att knyta an till mig. Det kan ta olika lång tid för olika barn och därför måste även inskolningen vara individuell även om man följer en mall.

Och det spelar ingen roll om barnet blivit lämnat hos någon annan som den redan har en relation till, det är inte lämnadet i sig utan barnet måste känna sig trygg med personen den blir lämnad till!
 
Sv: inskolning vid dagis?

Hur gammal är han?
Vid vissa åldrar så har de svårare att anpassa sig till dagis.
Vid 12 månader så går det ganska så lätt.
Vid 18 månader och framåt så blir det mycket svårare.
 
Sv: inskolning vid dagis?

* Kl *

Det är inte lätt vara liten och ny särskilt inte i sjukdomstider. Personal som har hand om inskolning blir sjuka och man får nästan börja om från ruta ett igen då andra i personalen får ta vid istället.

Men varje ställe brukar ha en inskolningsplan de följer. Har ni sett en sådan och fått information? Rutiner och sånt står där i, kanske behövs det backas ett steg bakåt för allt ska funka.
 
Sv: inskolning vid dagis?

Jag tycker det låter som att personalen har svårt att knyta an till barnet. Frågan är vad dom gör för att det ska bli bättre??? Ringa och stressa en mamma gör ju inte att barnet slutar gråta. Vad kan en mamma som är på jobbet göra förutom att ha hjärtat i halsgropen??
 
Sv: inskolning vid dagis?

han är 13månader, vi e lugna när vi lämnar han och säger hejdå, då skriker han inte men efter ca 1t så letar han efter oss och blir jätteledsen,men sen nu samtidigt så har han problem me att kindtänderna börjar komma och blir jätteledsen.
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 583
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp