Intelligenta barn och studieteknik

Ninnurur

Trådstartare
Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov eller liknande, hon seglar igenom det ändå. Det tillsammans med en skola som inte använder sig av läxor speciellt mycket har gjort att hon inte har några som helst verktyg för studieteknik. Jag var precis likadan och började inte med sånt förrän på högskolenivå. Nu i höst (till sjätte klass) byter hon skola till en mindre, mer studieinriktad sådan och jag inser att jag måste börja hjälpa henne redan nu med ett lite annat tankesätt för att det inte ska bli en chock i nya skolan. Tips på studietekniker för lättlärda barn önskas helt enkelt. :) jag har lite egna saker att applicera, men jag har adhd så vissa av mina tekniker med många småpauser och liknande funkar inte alls på henne, det skapar distraktion istället. Eftersom det är väldigt ovant och tråkigt så brukar våra försök till hemmastudier vid de få läxor som ges sluta med en mamma som är frustrerad och ett barn som krälar på golvet och klagar, dvs inte optimalt :D hur gör ni andra hemma?
 
. Eftersom det är väldigt ovant och tråkigt så brukar våra försök till hemmastudier vid de få läxor som ges sluta med en mamma som är frustrerad och ett barn som krälar på golvet och klagar, dvs inte optimalt :D hur gör ni andra hemma?
Vi gjorde ingenting.
Yngste sonen fick ordna upp det på egen hand efter något år på teknisk fysik.
Då insåg han att han behövde växla upp för att komma vidare.

Jag är för att lita på mina barns egen förmåga.
De ber om hjälp när de behöver det.
 
Jag var som du, behövde inte fundera på vad studieteknik är förrän på universitetet. Det finns jättemånga bra filmer om studieteknik på UR, YouTube m.m. som kan vara en bra inkörsport gällande tips och trix. Sedan kan hon välja vilka tekniker hon vill testa och se om de fungerar för henne.
 
Min dotter har ärvt intelligens från båda föräldrar och än så länge (femte klass) har hon knappt någonsin behövt läsa på inför prov eller liknande, hon seglar igenom det ändå. Det tillsammans med en skola som inte använder sig av läxor speciellt mycket har gjort att hon inte har några som helst verktyg för studieteknik. Jag var precis likadan och började inte med sånt förrän på högskolenivå. Nu i höst (till sjätte klass) byter hon skola till en mindre, mer studieinriktad sådan och jag inser att jag måste börja hjälpa henne redan nu med ett lite annat tankesätt för att det inte ska bli en chock i nya skolan. Tips på studietekniker för lättlärda barn önskas helt enkelt. :) jag har lite egna saker att applicera, men jag har adhd så vissa av mina tekniker med många småpauser och liknande funkar inte alls på henne, det skapar distraktion istället. Eftersom det är väldigt ovant och tråkigt så brukar våra försök till hemmastudier vid de få läxor som ges sluta med en mamma som är frustrerad och ett barn som krälar på golvet och klagar, dvs inte optimalt :D hur gör ni andra hemma?
Jag började nog mycket yngre, men typ gelehallon helt ärligt är jag rädd. Tex ett gelehallon placerat vid varje rad av mattetal som fick ätas när den raden var gjord. Det är säkert hemskt men hade då precis läst en artikel om läsning av ngn professor som hävdade att rejält med mutor var tillåtet och om det behövdes var det bättre än att barnet inte läste.

Nu mutas ingenting, utan pluggas vid -minns du att du har läxa? Och planera vilka läxor du ska göra när på måndag, och förhör ibland. Är 12 har ganska många läxor och har alltid haft läxor.'

Enda problemet är att oftast ges ett datum för prov och vad provet gäller men inget material att plugga med. Eftersom skolan bara har en uppsättning böcker för 6 klasser, som inte får lämna lokalerna. Då får man leta material O_o

Men tekniker har jag gett lite av, tex du måste skriva glosorna för hand (inte bara träna på mobilen) osv.

Har själv aldrig använt några speciella studietekniker utöver läsa, öva, anteckna, stryka under, plugga, förhör sig själv, ha panik osv. Tror det kan vara överdrivet krångligt med väldigt speciella tekniker om inte mind mapping och annat skulle råka passa en väldigt väl.

Har inte ärvt någon intelligens och inte seglat genom någonting alls. (men har universitetsutbildning och hade typ helt ok betyg)
 
Senast ändrad:
Alla är olika. Jag lär mig bäst genom att skriva för hand. Skriva och skriva och skriva det jag pluggar på. Att bara läsa det flera gånger är inte lika effektivt. Inför tentor så skrev jag min egen sammanfattning av allt och sen skrev jag den sammanfattningen om och om igen. Jag behövde inte heller studieteknik förrän på Universitetet. Hela grundskolan seglade jag igenom utan att anstränga mig.
 
Vi gjorde ingenting.
Yngste sonen fick ordna upp det på egen hand efter något år på teknisk fysik.
Då insåg han att han behövde växla upp för att komma vidare.

Jag är för att lita på mina barns egen förmåga.
De ber om hjälp när de behöver det.

Detta tror jag också på! Eget ansvar och egen förmåga.
 
Vi gjorde ingenting.
Yngste sonen fick ordna upp det på egen hand efter något år på teknisk fysik.
Då insåg han att han behövde växla upp för att komma vidare.

Jag är för att lita på mina barns egen förmåga.
De ber om hjälp när de behöver det.
Alltså, så har jag tänkt men jag är ju lite för bekväm själv så jag prioriterar liksom ponnyn före skola ibland :angel: Men tack vare det och besök av ambulatoriska i söndags så är hon nu tvärsäker på veterinär som yrke, och då kan hon redan nu behöva lära sig att ha mer koll på skolarbetet. Än så länge ber hon inte om hjälp eftersom det inte behövs, men jag tror att kraven kommer att öka drastiskt i höst. Det blir byte till Raul Wallenberg skolan.
 
Alltså, så har jag tänkt men jag är ju lite för bekväm själv så jag prioriterar liksom ponnyn före skola ibland :angel: Men tack vare det och besök av ambulatoriska i söndags så är hon nu tvärsäker på veterinär som yrke, och då kan hon redan nu behöva lära sig att ha mer koll på skolarbetet. Än så länge ber hon inte om hjälp eftersom det inte behövs, men jag tror att kraven kommer att öka drastiskt i höst. Det blir byte till Raul Wallenberg skolan.
Jag är nog mer rädd för att skapa aversioner mot lärande genom att trassla till det.
Skolan är mest ett problem att klara av socialt så studier har vi aldrig behövt jobba på så mycket med de som glider igenom.
Äldste sonen gick på Kunskapsskolan och där är studieteknik inbyggt i undervisningen.
Den skolan passar bara barn med egen ambition.
 
Jag är nog mer rädd för att skapa aversioner mot lärande genom att trassla till det.
Skolan är mest ett problem att klara av socialt så studier har vi aldrig behövt jobba på så mycket med de som glider igenom.
Äldste sonen gick på Kunskapsskolan och där är studieteknik inbyggt i undervisningen.
Den skolan passar bara barn med egen ambition.
Den skolan har tyvärr försämrats enormt sen han gick där. Nu släpps elever igenom med ofullständiga kunskaper och droger är vanligt förekommande :(
 
Vill absolut inte förringa dina tankar om ditt barn men jag tror det har väldigt lite med intelligens att göra, huruvida man behöver plugga ordentligt i grundskolan eller inte. Jag själv behövde heller aldrig plugga i grundskolan, kanske lite de sista två åren men jag klarade mig fint med obefintlig studieteknik genom grundskolan (och gymnasiet). Och jag var ett barn av många i min skola som hade det likadant. Har aldrig sett mig själv som intelligent utan hade bara lite tur att grundskolesystemet "passade min hjärna".

Jag hade nog inte valt att försöka lära in studieteknik redan nu, när det inte behövs. Kanske tränar de massor med studieteknik på nya skolan? Om de inte gör det och din dotter känner att hon behöver hjälp då tänker jag att det är lättare att träna på en sån sak som studieteknik när den faktiskt behövs, då man kan behöva testa många varianter innan man hittar en eller flera som funkar för en själv - och det är ju svårt att veta om det funkar innan man har ett behov av det 🙂

Att hon nu är tvärsäker på att hon vill bli veterinär är ju jättekul och spännande, men det är ju inte ovanligt att barn i den åldern (eller alla åldrar och även vuxna snarare) drömmer om ett yrke och sen landar någon helt annanstans i livet. Så jag hade inte sett det som en anledning att börja träna studieteknik redan nu. Att träna in en studieteknik kan ju vara motivationsdödande också om man själv inte upplever att man behöver det tänker jag.
 
Jag har börjat träna mitt barn redan nu i ettan, för att hon ska slippa svårigheter senare.

Studieteknik, som jag lärt mig i vuxen ålder, handlar mest om en attityd/inställning. Att bygga viljan att hugga ved, bära vatten, fast timmerhögen verkar oändlig och vägen är lång att gå.

När man är högintelligent är det lätt att man blir van vid att kunna använda sig av förmågor som fotografiskt minne och snabba tankekopplingar, men förr eller senare (arbetsliv, universitet) så stöter man på att vissa saker behöver nötas in, att det inte är så lätt längre.

Då är det lätt att man blir väldigt emotionellt nedslagen eller upprörd, när det man är van vid funkar, inte längre funkar.

Så vi har börjat med de första matteläxorna. Tålmodigt, lågaffektivt, gång på gång förklara att en läxa inte handlar om att kunna svaret. Det handlar om att lära sig en metod. Metoder lär man sig genom upprepningar, om och om igen, tills dom kommer automatiskt. Jag förklarar med liknelser till fysiska aktiviteter som ridningen (rätt smidigt då hon går första terminen på ridskola) - man kan bara lära sig rida lätt genom att många gånger träna benens muskler så att dom blir nog starka och så att hjärnan lär sig vad den ska skicka för signaler. Det kommer inte bli rätt varje gång. Man kommer inte orka långa stunder. Men man blir bättre varje gång, muskelcellerna funkar så. Och på samma sätt fungerar hjärnans celler, vi gör nya spår i hjärnan genom upprepning.

Själv lärde jag mig detta först i vuxen ålder. Ärligt talat, så fick jag först en bra studieteknik när jag började lära mig att verka hovar. Det teoretiska var lätt - men det praktiska tog tid. Det måste ta tid, det går inte på något annat sätt. Varje gång man gör det byggs dom nya kopplingarna i hjärnan starkare. Efter ca 10 verkningar kom alltid en "level up" - tekniken satte sig, musklerna visste vad dom skulle göra. Och jag upplever fortfarande att jag levlar, ca 8 år in och otaliga hovar verkade, men nu är det längre intervall på tekniksprången.

Fler tips för studietekniksträningarna:
Bryt upp det i små moment. Använd belöningar, hjärnan är enkel på det viset. En god godis eller fruktbit ger dopamin och bygger en positiv association, det gör kramar och glada ord också.
Som vuxen måste man hålla modet uppe, inte dras med i barnets (eller det inre barnets) frustration och negativa känslor. Peppa upp, sätt en positiv ton. Sluta på god stämning, inte för långa pass.

Det är likt djurträning, för vi är ju också djur 😅. Vi funkar precis likadant.
 
Alltså, så har jag tänkt men jag är ju lite för bekväm själv så jag prioriterar liksom ponnyn före skola ibland :angel: Men tack vare det och besök av ambulatoriska i söndags så är hon nu tvärsäker på veterinär som yrke, och då kan hon redan nu behöva lära sig att ha mer koll på skolarbetet. Än så länge ber hon inte om hjälp eftersom det inte behövs, men jag tror att kraven kommer att öka drastiskt i höst. Det blir byte till Raul Wallenberg skolan.
Jag var som din dotter och gled igenom både grundskola och gymnasium. Och jag kan inte påstå att jag behövde tillägna mig någon särskild studieteknik på högskolenivå heller, framförallt har all form av studieteknik som andra försökt pracka på mig funkat oerhört dåligt. Jag är väldigt bra på att lära mig, men måste få göra det på mitt sätt, utan att följa någon annans mall! Jag hade tröttnat totalt om mina föräldrar hade försökt lägga sig i mitt skolarbete, vilket de aldrig gjorde om jag inte bad om det (vilket var extremt sällan). Min "studieteknik" på högskolan bestod främst i att anteckna för hand på samtliga föreläsningar - det gjorde att det som sades fastnade. Och det var själva skrivandet, inte att ha anteckningarna i efterhand, som var tricket här!

Min dotter är mer medelbegåvad, har inte haft särskilt svårt för något, men gled inte heller riktigt lika lätt igenom skolan som jag gjorde. Henne har jag hjälpt när hon bett om det, vilket blivit lite mer än vad mina föräldrar hjälpte mig, men min huvudfilosofi har varit att inte lägga mig i eller tjata, och att när jag hjälpt henne har hon fått styra mig och säga specifikt vad hon behöver. Det har fungerat bra, hon tog sig igenom både grundskola och gymnasium utan större besvär.
 
Jag var som din dotter och gled igenom både grundskola och gymnasium. Och jag kan inte påstå att jag behövde tillägna mig någon särskild studieteknik på högskolenivå heller, framförallt har all form av studieteknik som andra försökt pracka på mig funkat oerhört dåligt. Jag är väldigt bra på att lära mig, men måste få göra det på mitt sätt, utan att följa någon annans mall! Jag hade tröttnat totalt om mina föräldrar hade försökt lägga sig i mitt skolarbete, vilket de aldrig gjorde om jag inte bad om det (vilket var extremt sällan). Min "studieteknik" på högskolan bestod främst i att anteckna för hand på samtliga föreläsningar - det gjorde att det som sades fastnade. Och det var själva skrivandet, inte att ha anteckningarna i efterhand, som var tricket här!

Min dotter är mer medelbegåvad, har inte haft särskilt svårt för något, men gled inte heller riktigt lika lätt igenom skolan som jag gjorde. Henne har jag hjälpt när hon bett om det, vilket blivit lite mer än vad mina föräldrar hjälpte mig, men min huvudfilosofi har varit att inte lägga mig i eller tjata, och att när jag hjälpt henne har hon fått styra mig och säga specifikt vad hon behöver. Det har fungerat bra, hon tog sig igenom både grundskola och gymnasium utan större besvär.

Det låter som att vi är rätt lika. Jag har också mest bara skrivit för hand. Under tentaplugg så har jag skrivit om mina anteckningar för hand om och om igen. Så när jag väl satt på tentan kunde jag bara plocka fram det jag redan skrivit femtioelva gånger och sätta in det vid rätt fråga och sen lägga till lite egna slutsatser där det efterfrågades.
 
Den skolan har tyvärr försämrats enormt sen han gick där. Nu släpps elever igenom med ofullständiga kunskaper och droger är vanligt förekommande :(
Så tråkigt.
Den var fantastisk då för mer än 10 år sedan.
Med många möjligheter och stor tillgång till undervisning, material och lokaler.
 
Det låter som att vi är rätt lika. Jag har också mest bara skrivit för hand. Under tentaplugg så har jag skrivit om mina anteckningar för hand om och om igen. Så när jag väl satt på tentan kunde jag bara plocka fram det jag redan skrivit femtioelva gånger och sätta in det vid rätt fråga och sen lägga till lite egna slutsatser där det efterfrågades.
Jag har nog aldrig riktigt behövt det där nötandet, utan jag skrev på föreläsningarna vilket hjälpte mig långt. Sedan hade jag ett block bredvid när jag läste kurslitteraturen och sammanfattade/skrev ner det viktigaste. Det räckte för att ta mig igenom "läsämnena" på högskolan. "Räkneämnena" handlade mera om att förstå en metod och kunna applicera den på olika problem (och veta vilken metod som passade till vilket problem), så det var något mindre mängd pluggande och lite mer problemlösningsträning.
 
Då är det lätt att man blir väldigt emotionellt nedslagen eller upprörd, när det man är van vid funkar, inte längre funkar.
Eller så blir studier och lärande dödstråkigt så att det väljs bort till förmån för roligare saker.
Med 3 nu vuxna barn så har jag lärt mig att det bästa är att åka med på resan och se vad det blir utan att störa allt för mycket.
Och så se till att finnas där och stötta när det tar emot i livet.

Jag har ju facit på det hela nu, de är mellan 21 - 31.
 
Eller så blir studier och lärande dödstråkigt så att det väljs bort till förmån för roligare saker.
Med 3 nu vuxna barn så har jag lärt mig att det bästa är att åka med på resan och se vad det blir utan att störa allt för mycket.
Och så se till att finnas där och stötta när det tar emot i livet.

Jag har ju facit på det hela nu, de är mellan 21 - 31.
Håller helt med om detta!! Har funkat både för mig och min dotter (som är 22 nu).
 
Henne har jag hjälpt när hon bett om det, vilket blivit lite mer än vad mina föräldrar hjälpte mig, men min huvudfilosofi har varit att inte lägga mig i eller tjata, och att när jag hjälpt henne har hon fått styra mig och säga specifikt vad hon behöver. Det har fungerat bra, hon tog sig igenom både grundskola och gymnasium utan större besvär.
Det där.
Man tar liksom problemen när de kommer om de kommer.
Varför plåga sig i onödan bara för någon sorts princip?

Mina barn hade avskytt mig om jag hade lagt mig i deras skola utan att ha blivit ombedd.
Jag har dock hjälpt dem mycket då de har bett om det.
Men kanske inte riktigt med studieteknik.
 
Det där.
Man tar liksom problemet när de kommer om det kommer.
Varför plåga sig i onödan bara för någon sorts princip?

Mina barn hade avskytt mig om jag hade lagt mig i deras skola utan att ha blivit ombedd.
Jag har dock hjälpt dem mycket då de har bett om det.
Men kanske inte riktigt med studieteknik.
För mig känns det också viktigt att inte döda lusten till lärande, vilket jag är övertygad om att man kan genom att utsätta barnen/ungdomarna för alltför mycket tråk. Dessutom tror jag det är en "träning" i sig att låta den som behöver hjälpen själv formulera vad den behöver hjälp med, det utvecklar eget tänkande tror jag. Att istället för att säga "nu ska vi plugga matte, du ska göra såhär" säga "okej, du vill ha hjälp med matten, vad är det som är svårt, vad behöver du få förklarat för att komma vidare?".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp