Bukefalos 28 år!

intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

B

busgrodanboll

Hej! Min häst är nyopererad och jag ska spruta penicillin intramuskulärt. Det går fint, men det jag tycker är obehagligt är det där att det INTE får komma blod ur sprutan. Jag kollar noga och "provdrar" lite innan jag sprutar in penicillinet, men det hade ändå känts tryggare att få lite kött på benen ang. det här.

* Om det råkar komma in lite penicillin i blodet, är det livsfarligt? Om man råkar trycka in de 35ml i blodet, faller hästen knallfall, eller går det att rädda honom?!

* Ifall jag sätter kanylen fel, borde det väl komma bloddroppar inom några sekunder eller?
(Kan tillägga att jag stack fel idag, satte ny kanyl och började om o då gick de fint)

* Någon som har bild på den där "trekanten" man ska sticka i? tänkte studera den in i minsta detalj :)


Vill ha lite info bara för att jag ska känna mig tryggare och våga lita på mej själv. Har gått toppenbra att injicera i 2 dagar nu, och det återstår "bara" 4 dar.

Tack, kram
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Har du inte fått instruktioner av veterinär??
Jag har inga problem med att spruta hästar, men när jag ger penicillin har jag alltid hjärtat i halsgropen. Sett några hästar chocka pga prokainet och det är verkligen skrämmande.

Man injecerar i halsmuskeln, har tyvärr ingen bild. Byt sida varannan dag. Jag brukar även byta ställe i halsmuskeln. Håll till i boxen och var beredd på att skynda dig ut om hästen chockar. Ha medhjälpare så ni är 2.

Här finns lite mer info. http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=512&infogrp_id=9
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jag antar att du fått instruktioner av din veterinär, annars har denne begått tjänstefel!

Det viktigaste du ska tänka på är att:

* Var ALLTID i boxen. Bind ej fast hästen helt, ha helst en medhjälpare som står utanför och håller hästen med ett grimmskaft genom gallret.

* Dra tillbaka när du har satt kanylen, kommer det blod, stick om.

* Se till att penicillinet är rumstempererat och inte innehåller luftbubblor innan du sprutar.

* Spruta in det ganska långsamt.

* Om hästen chockar kasta dej ur boxen och stäng dörren! Det finns ingenting du kan göra.

Ibland kan hästar chocka även om man inte sticker i ett kärl, det har hänt mig två ggr.
När hästen chockar kan det vara av olika grad och det de dör av (om de dör) är oftast skador som de får när de kastar sig runt i boxen, tex benbrott eller andra frakturer.

Mina två dog inte utan blev "bara" skakiga, desorienterade, tappade balansen, gick in i väggen, skakade på huvudet mm i ca 2 minuter. Efter någon timme var de som vanligt igen.

Men en kompis till mig har et sto som bröt benet när hon chockade i sommras...
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Skaka flaskan väl innan du suger upp penicillinet!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Vi brukar sätta nålen först, sen sätta dit själva "sprutan" om det inte kommer något blod i nålen. Brukar spruta in lite och sedan dra tillbaka för att se att det inte kommer något blod.

Ps. Jag är en fegis. Sambon sätter nålen och sedan gör jag resten.;)
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Klart vi fått instruktioner.
Men vadå chocka?? Vad är det som händer då? Framförallt, vad beror det på? Nu skrämmer ni ju upp mig. Låter som det är jättevanligt att det händer!


Har haft honom i stallgången när jag gjort det. Han står hur snällt å fint som helst.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Vi brukar sätta nålen först, sen sätta dit själva "sprutan" om det inte kommer något blod i nålen. Brukar spruta in lite och sedan dra tillbaka för att se att det inte kommer något blod.

Ps. Jag är en fegis. Sambon sätter nålen och sedan gör jag resten.;)

Ja, så gör jag med. Nålen först :) Och sen har jag ytterliggare en kanyl till att dra upp penicillinet ur flaskan med, har 2 "sprutor" som jag ska spruta in.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

INTE SPRUTA I STALLGÅNGEN!

Hästar kan chocka på ett ämne i vätskan. Har för mig det är konserveringsmedlet i det. Alltid spruta i box och aldrig uppbunden. Om den chockar så ut ur boxen med dig (Stå alltid nära öppen boxdörr med hela hästen innanför) och släck stallet. Oftast går det över men i sällsynta fall kan hästar dö. Har personligen aldrig varit med om PC chock och hoppas jag slipper men har sprutat de flesta hästar jag haft.

När jag sprutar vill jag ha mjuk muskel. Tar hästens huvud åt mig och sedan för den tillbaka lite så att triangeln i halsen är helt avslappnad. Mycket lättare att sätta kanylen då.

Jag knackar några gånger och sedan trycker till. Andra nyper i huden och trycker in nålen. Jag klarar inte det. Träffar men blodåder kommer det blod ganska omedelbart. Sticker i så fall om med samma kanyl. (Har inte stött på en vet som bytt kanyl i det läget). Sätter till sprutan, tar och drar lite bakåt för att extra kolla om det kommer blod, sedan trycker jag i, ett jämnt tempo, hyffsat långsamt. Byter sida varje dag.

Ett tips att enkelt dra upp PC i sprutan, Måtta upp lika mycket luft i sprutan, sätt på kanyl, stoppa ner kanylen i flaskan med sprutan, pumpa in luften så det blir ett övertryck. Släpp dragbiten. Ofta pressas det ut nästan exakt samma mängd PC i sprutan som man tryckt in luft i flaskan. Justera nåldjupet i flaskan efter mängden som är kvar i.

Och alltid rumstemp. Förvara i kyl men ta fram ett par timmar innan sprutning.

Överlåter till veterinärerna här på sidan att rätta mig i det jag eventuellt har fel om.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Ja, så gör jag med. Nålen först :) Och sen har jag ytterliggare en kanyl till att dra upp penicillinet ur flaskan med, har 2 "sprutor" som jag ska spruta in.

Om du ska trycka i två rör har jag fått lära mig att sticka om emellan. En del drar ut nålen lite men inte helt och trycker in den igen i annan vinkel. Jag drar ut den helt och knackar in på annan plats. 2 rör kan bli lite mycket på en och samma plats.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Klart vi fått instruktioner.
Men vadå chocka?? Vad är det som händer då? Framförallt, vad beror det på? Nu skrämmer ni ju upp mig. Låter som det är jättevanligt att det händer!


Har haft honom i stallgången när jag gjort det. Han står hur snällt å fint som helst.


Antagligen lyssnade du inte på veterinären eller så fick du inga instruktioner.

Herregud!!

Läs här innan både du och hästen dör!

hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=37 - 27k -
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

INTE SPRUTA I STALLGÅNGEN!Hästar kan chocka på ett ämne i vätskan. Har för mig det är konserveringsmedlet i det. Alltid spruta i box och aldrig uppbunden. Om den chockar så ut ur boxen med dig (Stå alltid nära öppen boxdörr med hela hästen innanför) och släck stallet. Oftast går det över men i sällsynta fall kan hästar dö.[/QUOTE]
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Antagligen lyssnade du inte på veterinären eller så fick du inga instruktioner.

Herregud!!

Läs här innan både du och hästen dör!

hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=37 - 27k -

Men herregud säger jag med!
Skall ni skämma ihjäl stackarn?

Penicillinshock är ovanligt men risken blir större om du är rädd och osäker.
Antagligen så har du fått Penovet. Det fanns för ett halvår sedan inga rapporterade fall av hästar så shockat och dött på Penovet.
Bieffekter som rapporterats på penovet består i ryckningar, nervositet, och nässelutslag. Symtomen är borta på nån timme.

Jag har satt otaliga penovetsprutor utan problem både på egna och på kunders hästar. Sätt kanylen hela vägen in i den "säkra trekanten" som Veterinären måste ha visat dig. Kolla om det kommer blod, om det inte gör det så sätt i sprutan dra efter blod. Kommer det inget så skjut i med en snabb lugn tryckning på sprutan. Kasta sprutan ifrån dig och sätt nästa snabbt och lugnt på samma sätt. Själv så byter jag sida var tredje dag.

Och som sagt shock är väldigt ovanligt.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Jo men vi har gjort detta för flera år sen, så de gick nog inte in i så noggranna detaljer. visste inte att det var så viktigt utan tyckte de kändes bättre när han satt fast o inte kunde steppa omkring i boxen med en kanyl (han brukar va lugnast i gången)

Men ok, absolut box hädanefter det är jag helt införstådd med nu!! Egentligen borde ju utomhus vara det allra bästa alternativet? (så de inte sparkar o fastnar i väggar m.m) Men det e inget alternativ för mig i detta läget. Box som sagt.

Ok... men chansen att han får chock borde inte va så stor nu när han redan fått det i 4 dagar?

Givetvis som nån skrev så byter jag sida på halsen varje dag.


Tack, nu känns det som jag fått svar på mina funderingar :)
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Vår gamla distriktare brukade ha en snabbgenomgång varje gång vi fick recept på PC bara för att vi skulle ha färska kunskaper på det.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

hmmm, ja då är det ju inte speciellt smart att bli uppskrämd av bukare, ifall min nervositet påverkar på ev. chock menar jag :)

Nej då, jag är inte speciellt nervös. Bara ovan.


Ethacillin heter det förresten.
(ja, triangeln har jag koll på att det ska vara inom)
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Med just det preparatet finns det då tyvärr rapporterade fall med dödlig shock. Men som sagt väldigt ovanligt.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Ett litet tips som fungerade väldigt bra på min ettåring som jag avslutade en kur på i förrgår.
Han var lite spruträdd och gillade inte när han såg mig komma med sprutorna.
Jag lade en handuk över hans ögon så han slapp titta på. Då stog han lugnt och jag kunde jobba på i lugn och ro.

Funkar nog inte på alla men på Esse var det en hit.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Tyvärr är det INTE ovanligt med penicillinchock. Att det inte finns så många inrapporterade fall beror på att det tyvärr slarvas med att rapporteras som
läkemedelsbiverkning snarare än att det är sällsynt.

Jag vet flera fall häromkring bara i år. Jag har även haft 3 egna hästar som "chockat".

Ethacillin eller Penovet spelar ingen roll då båda innehåller Prokain.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Tyvärr är det INTE ovanligt med penicillinchock. Att det inte finns så många inrapporterade fall beror på att det tyvärr slarvas med att rapporteras som
läkemedelsbiverkning snarare än att det är sällsynt.

Jag vet flera fall häromkring bara i år. Jag har även haft 3 egna hästar som "chockat".

Ethacillin eller Penovet spelar ingen roll då båda innehåller Prokain.


Själv så anser jag att det är lite "råttan i pizzan" kvalitet på alla shock historier då jag under alla de år som jag jobbat heltid med hästar inte träffat en enda som berättat om en shockad häst i första hand. Och inte sett en enda häst som drabbats i något av alla olika stall som man jobbar i.

Däremot så har jag hört oräkneliga stories som brukar börja typ "min kompis har en kompis som känner en som vars hans kusins morsas häst shockade på penicilin"

Och hade jag själv lyckats med det som låter helt omöjligt, att shocka tre egna hästar så hade jag nog kraftigt övervägt att lämna över spruteriet till någon som är van och kan hantera sprutan.

Eller så är det bara så att "häromkring" så vet vi vad intramuskulärt innebär.
Och "däromkring" du bor så har ni blandat ihop det med intravenöst.:devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 503
Senast: Efwa
·
Hästvård Skulle ge en häst en spruta idag. Satte i kanylen först och då kom inget blod. Sedan satte jag på sprutan och "sög" lite med den som man...
Svar
19
· Visningar
10 490
Senast: Digbil
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 589
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Hur skulle ni gjort i detta fal? Fredag(långfredag), Hästen visar kolik symptom/orolik/äter inte, Tar ut distriktsveterinär, som...
Svar
8
· Visningar
1 824
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Min sambo mår dåligt av hunden
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp