Bukefalos 28 år!

intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Knapplån: Om det nu är så att det här med chock är vanligare än vad statistiken visar så måste ju nåt göras!. Nu vet jag inte vilka faktorer som styr medicinforskningen inom häst, men en borde vara att man kan påvisa biverkningar i en omfattning som gör det "lönt" att forska och förhoppningvis hitta ersättning för prokainet. Hur känt är det att man ska rapportera in fall och vart man ska rapportera dom? Detta borde veterinärerna upplysa om för dom är ju sällan med när hästar sprutas. Egentligen borde dom vara det....alltid....Fast jag begriper ju att det inte går. Jag fasar för att jag någonsin ska behöva spruta igen. Har upplevt en chock för åratal sen som visserligen inte alls var så våldsam - ramlade ihop, darrade lite men reste sig igen efter nån minut - men tillräckligt för att jag känner "aldrig mer"... Måtte mina hästar klara sig från tillstånd som kräver penicillinbehandling!
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

jag har då aldrig varken fått en häst som chockat eller hört om någon som verkligen har gjort det,bara långtväga historier.Och jag har sprutat mängder av hästar,och har väldigt mycket vänner med hästar. I detta fallet hade ju hästen dessutom fått sprutor i några dagar och då är ju chansen så minimal att det är löjligt.

Min donna gick på penicillinkur i 11 dagar, 10e dagen damp hon och krampade, hela kroppen och ansiktet, reste sig, åkte igen, osv. Slog sig rejält blodig och jag trodde hon skulle dö.



(dag 11 blev det ingen spruta)
 
Senast ändrad:
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Knapplån: Om det nu är så att det här med chock är vanligare än vad statistiken visar så måste ju nåt göras!. Nu vet jag inte vilka faktorer som styr medicinforskningen inom häst, men en borde vara att man kan påvisa biverkningar i en omfattning som gör det "lönt" att forska och förhoppningvis hitta ersättning för prokainet. Hur känt är det att man ska rapportera in fall och vart man ska rapportera dom? Detta borde veterinärerna upplysa om för dom är ju sällan med när hästar sprutas. Egentligen borde dom vara det....alltid....Fast jag begriper ju att det inte går. Jag fasar för att jag någonsin ska behöva spruta igen. Har upplevt en chock för åratal sen som visserligen inte alls var så våldsam - ramlade ihop, darrade lite men reste sig igen efter nån minut - men tillräckligt för att jag känner "aldrig mer"... Måtte mina hästar klara sig från tillstånd som kräver penicillinbehandling!

Veterinärer rapporterar kontinuerligt in biverkningar till Läkemedelsverket. I samband med förskrivning av pc (eller ab i största allmänhet) informerar iallafall jag alltid djurägaren att kontakta mig om djuret blir sämre/inte svarar på behandlingen eller reagerar på medicinen. Jag har alltid förutsatt att man som hästägare ringer veterinären i den händelse att hästen faller till marken och krampar? Och då rapporteras fallet via vetten.

Varför skulle det vara vanligare än vad statistiken visar? Kanske inrapporteras inte alla lindriga biverkningar, men de allvarligare kommer nog till Läkemedelsverket kännedom.

Det pågår fö mycket forskning runt just dessa sk penicillinchocker på häst.
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Risken är lika stor alla dagar, den minskar inte så som du beskriver.
Jag har sprutat många hästar genom åren och jag har faktiskt inte heller stött på någon som chockat. Har en kollega som jobbar mer med hästar än jag och hon har vid ett tillfälle varit med om en pc-chock - den gången damp hästen som död och låg som sådan en kvart ungefär. Sen reste den sig och började äta.

Om man tittar på biverkningsrapporterna hos Läkemedelsverket så var det år 2004 4 st rapporter om sk penicillin-chocker i samband med intramuskulära injektioner. Ingen av dessa dog. Under åren 2001-2002 rapporterades 3 dödsfall i samband med im injektion av pc. Sätt detta i relation till hur många hästar som behandlas med pc årligen!

Under de åren jag hållt på med hästar har jag haft 2 egna som chockat och ytterligare några känner jag till som vi delat stall med.
Ingen av oss har rapporterat in någon biverkning (chockerna).
Har ej ens tänkt tanken att jag borde göra det.
Troligen är jag inte ensam. Så statistiken haltar nog...
 
Sv: intramuskulär injektion. råd/tips som gör att jag känner mig säker?

Ja, om folk inte rapporterar biverkningar är det ju säkert så. Det är ju tråkigt om det slarvas med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett dilemma med min ena häst. Hon är extremt stickrädd, får fullständig panik och blir farlig både för sig själv och för alla...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 476
Senast: Efwa
·
Hästvård Skulle ge en häst en spruta idag. Satte i kanylen först och då kom inget blod. Sedan satte jag på sprutan och "sög" lite med den som man...
Svar
19
· Visningar
10 482
Senast: Digbil
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 579
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Hur skulle ni gjort i detta fal? Fredag(långfredag), Hästen visar kolik symptom/orolik/äter inte, Tar ut distriktsveterinär, som...
Svar
8
· Visningar
1 816
Senast: hillevie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp