Bukefalos 28 år!

Intressant påminnelse

Jag har någon gång för länge sedan gjort ett test hos arbetsförmedlingen om vilken typ av jobb som kan passa mig. Jag råkade få syn på resultatet nyss och kan konstatera att det nog stämmer rätt bra. Det står följande:

Ditt resultat:
"Den skapande kreatören"

Du stimuleras av att arbeta med arbetsuppgifter där du får utlopp för din kreativitet och fantasi. Det får gärna vara konstnärliga uppgifter där du får arbeta med händerna i en praktisk utformad verksamhet. Du kan trivas både med att jobba självständigt och att arbeta tillsammans med andra. Den arbetsmiljö du helst jobbar i ska vara kreativ, idérik och okomplicerad.


Inte konstigt att jag känner motvilja inför monotona arbeten. (Eller jobb som går emot mina värderingar och där jag tvingas göra våld mot mig själv. )

Men ja, jag har inte möjlighet att välja.
 

Nu är det ju inte bara Gunnar jag tänker på, utan det här händer rätt ofta. En person som uppenbarligen mår dåligt får flera personer mot sig bara för att folk "tröttnar" på deras mentala ohälsa. Empati verkar det vara ont om, och tydligen är det helt omöjligt att bara låta personen vara ifred. Nä, utan då ska man komma med massa spydiga kommentarer.

Om Wille nu bryter mot reglerna, och det inte är "en rättighet att få vara på Bukefalos" så är det väl bara att banna? Istället för att komma med otrevliga kommentarer.

Fast det handlar ju inte om att andra tröttnar på någons "mentala ohälsa", utan hur man beter sig. Att man har en diagnos, oavsett om den är depression eller autism, innebär ju inte frikort till att få bete sig illa under flera års tid, utan att emellanåt faktiskt bli tillsagd. Vilket jag antar är vad som skedde nu.
 
Och det här är trevligt eller? Du får ett svar som säger att du har rätt men ändå är du grinig och tvär. Men den negativiteten är tydligen helt ok. :meh:

Jag är varken grinig eller tvär? Jag konstaterar bara att det inte var så det var skrivet, alltså kan vi radera eventuella frågetecken kring det. Det är ju inte heller särskilt trevligt att ta någons inlägg och påstå att denne t ex skrev att TS skulle "hålla käften", när det de facto inte alls var vad som skrevs.
 
Ja men bra, nu när du vet detta så kan du väl göra en lista över arbetsplatser (arbetsgivare) som du VILL jobba för?

Kontakta företagen på listan och hör efter om du kan skicka en intresseanmälan ifall det inte finns några lediga jobb just nu.
Jättebra förslag! Då kan man fundera lite över vad man faktiskt vill jobba med istället för att återkomma till vad man inte vill. Alla de som har sitt drömjobb har med största sannolikhet kämpat och offrat saker på vägen. Värt det för vissa, inte värt det för andra.
 
Fast det handlar ju inte om att andra tröttnar på någons "mentala ohälsa", utan hur man beter sig. Att man har en diagnos, oavsett om den är depression eller autism, innebär ju inte frikort till att få bete sig illa under flera års tid, utan att emellanåt faktiskt bli tillsagd. Vilket jag antar är vad som skedde nu.
Men lägg av, det här är knappast första gången Wille får otrevliga och eller spydiga svar. Så det handlar ju inte om att emellanåt bli tillsagd. Och med autism är det ett symtom att ha svårt i sociala situationer och att formulera sig. Då kan man faktiskt ha det i åtanke när man läser inlägg från en person som (om jag minns rätt) ändå har varit öppen med att man har autism.

Dessutom var du otrevlig mot karamelldrottningen som var ödmjuk nog att säga att du hade rätt om Gunnars inlägg. Då var inlägget tydligen inte formulerat "rätt" enligt dig utan du skulle fortsätta kritisera. Det uppfattade jag i alla fall som att du var grinig och tvär.
 
Jag blir verkligen jättetrött på negativiteten och försöken att sabla ner saker genom att ytterligare försöka hitta något ganska ovidkommande som gör det ännu mer omöjligt.
Nu vet jag inte men jag tror ganska många mobiler klarar åtta timmars musiklyssning, men om så inte skulle vara fallet kanske en powerbank kanske kan hjälpa och både den och mobilen kan man väl ladda på lunchen?
Men jag antar att det kommer ett antal anledningar till att det inte är möjligt också, ledsen för detta utbrott. Skall nog gå ut en stund och ladda lite positivitet i vad som ser ut som vårväder.
Du öppnar verkligen dammluckorna för en flod av kritik mot någon som redan ligger pyrt till här. Det känns minst sagt tveksamt när admin gör gemensam sak med de som brukar gå hårt åt henne. Antagligen är det Willes autism, alltså ett funktionshinder, som gör att hon inte kan förutse hur hennes formuleringar kan tas emot.
 
Jag skulle nog uppleva att livet vore meningslöst på ett sådant jobb. Och hur får man batteriet att hålla i mobilen en hel dag om man lyssnar på musik?
Fast du vet inte för du har väl inte provat?
Och hur skulle livet bli meningslöst för att man har ett simpelt jobb? Jag har ju en bra fritid. Jobbet är inte livet.
Jag använder en laddkabel och stoppar den i ett eluttag och då får mobilen ström.
Har hörlurar med bluetooth så det påverkas inte av att jag laddar mobilen.
 
Monotona jobb kan vara helt underbara, som du säger får hjärnan vila och det är inga problem att lämna kvar jobbet på jobbet sas. Sedan lägger en energin och kreativiteten på fritiden.
Precis. När jag lämnar jobbet så är jobbet kvar på jobbet. Det är helt omöjligt att ta med det hem. Det gjorde jag ofta när jag jobbade inom butik och vården. Då följde jobbet med mig hem och tog massor med energi.
Här kan man bara gå och lämna allt. Jag bröt ju benet i november och var borta i 4 månader från jobbet men det är bara att börja jobba igen nu när jag är tillbaka utan att något ligger efter eller behöver ses över.
 
Men lägg av, det här är knappast första gången Wille får otrevliga och eller spydiga svar. Så det handlar ju inte om att emellanåt bli tillsagd. Och med autism är det ett symtom att ha svårt i sociala situationer och att formulera sig. Då kan man faktiskt ha det i åtanke när man läser inlägg från en person som (om jag minns rätt) ändå har varit öppen med att man har autism.

Dessutom var du otrevlig mot karamelldrottningen som var ödmjuk nog att säga att du hade rätt om Gunnars inlägg. Då var inlägget tydligen inte formulerat "rätt" enligt dig utan du skulle fortsätta kritisera. Det uppfattade jag i alla fall som att du var grinig och tvär.
Nog rätt är verkligen inte samma som rätt.
 
Jag tycker faktiskt inte ts har skrivit något som är värre än vad som skrivits av andra i "Vilka jobb känns helt omöjliga för dig" tråden. Är det inte ganska uppenbart att det är just de egna känslorna som det syftas på och inte jobbet i allmänhet då hon uttryckligen skriver "Jag skulle nog uppleva"? Det hade förstås varit annorlunda och mer problematiskt om det stod påståenden som "Livet är meningslöst på ett sådant jobb", som om det vore objektiva fakta, men det gör det ju inte.
 
Men lägg av, det här är knappast första gången Wille får otrevliga och eller spydiga svar. Så det handlar ju inte om att emellanåt bli tillsagd. Och med autism är det ett symtom att ha svårt i sociala situationer och att formulera sig. Då kan man faktiskt ha det i åtanke när man läser inlägg från en person som (om jag minns rätt) ändå har varit öppen med att man har autism.

Dessutom var du otrevlig mot karamelldrottningen som var ödmjuk nog att säga att du hade rätt om Gunnars inlägg. Då var inlägget tydligen inte formulerat "rätt" enligt dig utan du skulle fortsätta kritisera. Det uppfattade jag i alla fall som att du var grinig och tvär.

Nej, jag har väl aldrig påstått att det skulle vara första gången?

Återigen, jag är som sagt varken grinig eller tvär. Det var en uppmaning till att läsa inlägget igen eftersom användandet av "nog" indikerar på att en viss osäkerhet kring vad som var skrivet fortfarande dröjer kvar.
 
Jag har någon gång för länge sedan gjort ett test hos arbetsförmedlingen om vilken typ av jobb som kan passa mig. Jag råkade få syn på resultatet nyss och kan konstatera att det nog stämmer rätt bra. Det står följande:

Ditt resultat:
"Den skapande kreatören"

Du stimuleras av att arbeta med arbetsuppgifter där du får utlopp för din kreativitet och fantasi. Det får gärna vara konstnärliga uppgifter där du får arbeta med händerna i en praktisk utformad verksamhet. Du kan trivas både med att jobba självständigt och att arbeta tillsammans med andra. Den arbetsmiljö du helst jobbar i ska vara kreativ, idérik och okomplicerad.


Inte konstigt att jag känner motvilja inför monotona arbeten. (Eller jobb som går emot mina värderingar och där jag tvingas göra våld mot mig själv. )

Men ja, jag har inte möjlighet att välja.
Jag tycker att du kanske ska ta det här testet med en nypa salt, alternativt tolka det mindre snävt än vad du gör. Jag gjorde också testet alldeles nyss:

Den utforskande teoretikern

Du tycker om att utforska och ta reda på hur saker och ting hänger ihop. Du gillar när det krävs ett viss mått av tankearbete för att genomföra en uppgift och stimuleras av att undersöka olika alternativ. Allra bäst trivs du med arbetsuppgifter som kräver både teoretisk och praktisk skolning. Olika teknikområden kan vara av intresse liksom naturvetenskapliga inriktningar.

Jag jobbar som förskollärare. Det stämmer att jag tycker om att blanda teori och praktik, och att "undersöka olika alternativ". Men teknik är jag inte speciellt intresserad av alls, och naturvetenskap vet jag inte heller. Jag tänker att du måste försöka komma ifrån tankar som att "göra våld mot dig själv". Du har ett hem som du trivs i, och som du vill stanna kvar i, eller hur? Vad kan du göra för att se till att det blir så? Som läget är måste du se vad som finns på den lokala marknaden, och acceptera de arbeten som existerar där. Även om de inte är "perfekta". I annat fall får du kanske överväga att sälja ditt hem och flytta till det "perfekta" jobbet. Funderingar som vi alla måste kämpa med!
 
Nej, jag har väl aldrig påstått att det skulle vara första gången?

Återigen, jag är som sagt varken grinig eller tvär. Det var en uppmaning till att läsa inlägget igen eftersom användandet av "nog" indikerar på att en viss osäkerhet kring vad som var skrivet fortfarande dröjer kvar.
Ut i solen med dig också och sluta haka upp dig på ord :idea: ✌️
 
Jag blir verkligen jättetrött på negativiteten och försöken att sabla ner saker genom att ytterligare försöka hitta något ganska ovidkommande som gör det ännu mer omöjligt.
Nu vet jag inte men jag tror ganska många mobiler klarar åtta timmars musiklyssning, men om så inte skulle vara fallet kanske en powerbank kanske kan hjälpa och både den och mobilen kan man väl ladda på lunchen?
Men jag antar att det kommer ett antal anledningar till att det inte är möjligt också, ledsen för detta utbrott. Skall nog gå ut en stund och ladda lite positivitet i vad som ser ut som vårväder.
Min mobil klarar typ 1-2 timmar. Och den laddar fruktansvärt långsamt.

Fast du vet inte för du har väl inte provat?
Och hur skulle livet bli meningslöst för att man har ett simpelt jobb? Jag har ju en bra fritid. Jobbet är inte livet.
Jag använder en laddkabel och stoppar den i ett eluttag och då får mobilen ström.
Har hörlurar med bluetooth så det påverkas inte av att jag laddar mobilen.
Jag har städat. Så jag har provat.

Jag orkar inte ha en fritid utanför jobbet. Just av den anledningen behöver jobbet ge mig mening.

Kan ju vara bra också om jag har ett jobb som jag inte kör fast på, på autism-vis.
 
Min mobil klarar typ 1-2 timmar. Och den laddar fruktansvärt långsamt.


Jag har städat. Så jag har provat.

Jag orkar inte ha en fritid utanför jobbet. Just av den anledningen behöver jobbet ge mig mening.
Det finns lösningar på allt. Ipods säljs nog fortfarande begagnat eller går att få till skänks tex. Eller en billig mobil som bara används till lyssnande.

Ett "meningslöst" jobb kan göra att du sparar energi till din fritid så att du orkar jobba 75% och samtidigt ha menngsfull fritid.
 
Min mobil klarar typ 1-2 timmar. Och den laddar fruktansvärt långsamt.


Jag har städat. Så jag har provat.

Jag orkar inte ha en fritid utanför jobbet. Just av den anledningen behöver jobbet ge mig mening.

Kan ju vara bra också om jag har ett jobb som jag inte kör fast på, på autism-vis.
Fast ett städjobb är verkligen inte samma sak som att stå vid ett bord bygga ihop en grej (tar 2-3 timmar att bygga ihop)
När du städar så går man väl ändå runt och gör olika moment och måste vara med för att inte missa nått.

Jag kan verkligen stå och jobba och helt plötsligt bli oj är jag redan vid detta steget. För jag har bara gjort allt på ren automatik.

Mitt jobb är nog egentligen toppen för folk med autism för att inget ändras utan det är samma sak hela tiden mer eller mindre. Och man behöver inte prata med en enda människa på hela dagen om man inte vill.
 
När jag gör tråkiga saker, trampar på crosstrainer till exempel, lyssnar jag helst på nån intressant podd. Det finns MASSOR! På radion gillar jag brittiska Gardeners Question Time, det bör finnas liknande trädgårdspoddar som gör att man glömmer tiden lite samtidigt som man gör nåt meningsfullt rent mentalt. Trädgårdspodd, eller podd om annat du är intresserad av. Då känns det inte "meningslöst" på samma sätt längre.
 
Fast ett städjobb är verkligen inte samma sak som att stå vid ett bord bygga ihop en grej (tar 2-3 timmar att bygga ihop)
När du städar så går man väl ändå runt och gör olika moment och måste vara med för att inte missa nått.

Jag kan verkligen stå och jobba och helt plötsligt bli oj är jag redan vid detta steget. För jag har bara gjort allt på ren automatik.

Mitt jobb är nog egentligen toppen för folk med autism för att inget ändras utan det är samma sak hela tiden mer eller mindre. Och man behöver inte prata med en enda människa på hela dagen om man inte vill.
Alla med autism är inte likadana. Jag blir uttråkad extremt fort. Min hjärna är liksom hela tiden på språng. Och jag behöver få prata med människor.

Jag har undrat om jag kan ha add men vården tycker inte det.

När jag gör tråkiga saker, trampar på crosstrainer till exempel, lyssnar jag helst på nån intressant podd. Det finns MASSOR! På radion gillar jag brittiska Gardeners Question Time, det bör finnas liknande trädgårdspoddar som gör att man glömmer tiden lite samtidigt som man gör nåt meningsfullt rent mentalt. Trädgårdspodd, eller podd om annat du är intresserad av. Då känns det inte "meningslöst" på samma sätt längre.
Någon gång har jag provat att lyssna på en podd om det varit något jag verkligen vill lyssna på men det kräver väldigt mycket av mig att lyssna. För mig tar det massor av energi. Jag brukar få blunda och/eller inte göra något annat medan jag lyssnar.
 
Alla med autism är inte likadana. Jag blir uttråkad extremt fort. Min hjärna är liksom hela tiden på språng. Och jag behöver få prata med människor.

Jag har undrat om jag kan ha add men vården tycker inte det.


Någon gång har jag provat att lyssna på en podd om det varit något jag verkligen vill lyssna på men det kräver väldigt mycket av mig att lyssna. För mig tar det massor av energi. Jag brukar få blunda och/eller inte göra något annat medan jag lyssnar.
Jag har tränat mig på att lyssna på podcast och göra något annat samtidigt. Jag hade otroligt svårt för det i början och upplevde att om jag typ vek ett klädesplagg så missade jag vad dom sa för att jag fokuserade på något annat istället. Nu går det finfint att både städa, springa på löpband och diverse annat samtidigt så tror kanske att det är en ”färdighet” du kan lära dig.
Väldigt värdefullt för en stunds städ eller vad det nu är man skall ha gjort går ofantligt mycket lättare tycker jag men något i öronen. Inte alltid jag är sugen på att lyssna på musik och då är en pod bra.

Ljudbok däremot blir jag oerhört frustrerad och stressad av då jag på något konstigt sätt vill skynda mig till slutet. Oklart varför.
 
Jag orkar inte ha en fritid utanför jobbet. Just av den anledningen behöver jobbet ge mig mening.
Kanske kan du jobba på ett monotont urtrist jobb en period för att kunna spara pengar, för att senare kunna göra det du vill? Helt enkelt låta lönen bli meningen med jobbet. Lyssna på musik, poddar, radio eller ljudböcker under tiden och gör det som ska göras. Och tjäna pengar. Lev ett jobba-äta-sova-liv ett tag.
Och vänta en sekund med att protestera mot detta!
Kom ihåg att hjärnan är lättlurad! Så länge du talar om för din hjärna att "jag skulle aldrig stå ut med det", så är det hjärnans sanning att det är så.
Men om du börjar tänka tanken att "jag kanske kan överleva ett monotont skitjobb, utan givande fritid, en tid", så kommer hjärnan börja tro att det är så. Att du kan överleva det. Du måste inte älska ditt jobb, utan bara överleva att genomlida timmarna för att kunna få betalt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 179
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp