Bukefalos 28 år!

Introducera katt för hund, era bästa tips!

Celija

Trådstartare
Jag ska bli dagmatte åt två småhundar som ska vara hos mig på dagarna, de är kattvana. Men, mina katter är inte hundvana för fem öre.

Vad är era bästa tips för att det ska bli så smärtfritt som möjligt?

Just nu sitter ena katten i sin bur högt upp och får titta på hundarna på avstånd och andra är i sovrummet och jag tänker byta om en stund. Nu i några dagar får de vara åtskilda men tanken är ju att de ska kunna tolerera varandra och även att mina katter ska bli hundvana inför den dagen vi kommer hem med en valp.

Katten var inte förtjust i dessa varelser i varje fall, fräs och svans som en toalettborste var första reaktionen
och han försökte även slå mot dom, fastän han var i min famn och hundarna var på golvet.
 
Senast ändrad:
Sv: Introducera katt för hund, era bästa tips!

Mina kissekitter har fått vara där de vill när hunden flyttade in. Första tiden var de typ uppe i gardinerna men nu spankulerar de runt som de själva vill. De har även lärt sig att sopa till hunden om han kommer för nära.
 
Sv: Introducera katt för hund, era bästa tips!

Ja de har många ställen där de kan komma 'undan' från hundarna, vrår och höga platser samt hela sovrummet.

Men kruxet är att hundarna vill jaga katterna. De ska vara kattvana men de har i varje fall inte lärt sig att man inte får jaga katter inomhus, vilket skrämmer katterna när dom väl vågar sig fram.

Jag är dessutom rädd att katterna ska få sig ett nafs, jag tror verkligen inte det, men tänk om. Hundarna är små men dom har ju ändå vassa tänder..
 
Sv: Introducera katt för hund, era bästa tips!

Kan även tillägga att jag hade avgränsat lägenheten i två delar och katten vågade sig fram men så fort de nosade på varandra så skällde hunden till vilket skrämde iväg katten vilket fick hunden att vilja sätta efter och skälla ännu mer.

Men som nu sitter katten på soffryggen och hunden sitter mittemot med kanske 3 dm mellanrum och leker arga leken eller något.

Hunden är extremt väluppfostrad och säger jag sitt då sitter han fastän han skakar för han vill LEKA så mycket. :love::love:

Det är konstigt för lilltjejen bodde faktiskt med en labrador innan hon kom hit men det verkar hon ha glömt. :mad:

Det går ju framåt, sakta men säkert, men tips för att det ska gå friktionsfritt uppskattas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 730
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 604
Senast: Myrten
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 277
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp