Bukefalos 28 år!

Introducera ny häst

lizzie

Trådstartare
På lördag ska jag hämta min nya pålle :bump:. Nu är det frågan hur jag ska introducera fröken till mina övriga två pålla. Jag har sedan tidigare ett 17-årigt halvblodssto och ett 7-årigt shettissto. Nykomlingen är en youngster på 14 månader och jag funderar på vilket upplägg som är bäst.

De två äldsta går fortfarande på sommarbete, jag kan ta hem dem och låta dem sova inne natten mellan lördag-söndag tillsammans med nykomlingen. Så får de stå och lukta på varandra under natten och sedan släppas ut i det som min vinterhage.

Eller släppa ut youngstern på sommarbetet direkt till de andra två och de får gå kvar där några dagar. Fördelen med sommarhagen (en hyrd hage) är att den är rejält mycket större än vinterhagen.

Vilket upplägg tror ni funkar bäst? Annat upplägg?

/Lizzie
 
Här tänker jag att en så pass ung häst sällan får problem att anpassa sig efter- och komma in i en ny grupp med de äldre hästarna när hagen är tillräckligt stor. Så länge ingen blir trängd eller blir bortjagad från resurser så som föda, vatten och vindskydd så bör det inte vara några problem. Däremot hade jag velat se hur hästen beter sig rent allmänt på ny plats utan sin gamla flock så hon inte får spel och försöker spränga hage eller liknande. Visserligen sker det sällan, men en säkerhetsrutin jag har iaf.
 
Här tänker jag att en så pass ung häst sällan får problem att anpassa sig efter- och komma in i en ny grupp med de äldre hästarna när hagen är tillräckligt stor. Så länge ingen blir trängd eller blir bortjagad från resurser så som föda, vatten och vindskydd så bör det inte vara några problem. Däremot hade jag velat se hur hästen beter sig rent allmänt på ny plats utan sin gamla flock så hon inte får spel och försöker spränga hage eller liknande. Visserligen sker det sällan, men en säkerhetsrutin jag har iaf.

Det är just detta med att få spel och spränga hagen som jag är lite orolig över. Åringen kommer med all säkerhet vara jättestressad när hon kommer hem till mig. I samband med flytten till mig är det första gången hon säras från sin mamma.

/Lizzie
 
Hade släppt ut direkt i största hagen (sommarhagen) och låtit dom gå där i nån vecka innan jag flyttade till vinterhagen.
 
Jag tror inte heller att det brukar vara några problem med så unga hästar, så länge ytan är hyfsat stor.

Jag fick hem en åring till mig i våras, den var då 13 månader och mina är 24 och 5 år (alla tre ston). De har visserligen befunnit sig på samma gård för ett år sedan (när åringen föddes) men det borde de knappast minnas, jag släppte i vilket fall som helst ut den nya i sommarhagen direkt. De sprang lite och busade, men annars var det lugnt. Åringen föltuggade och min högrangade femåring gjorde inget väsen av det hela utan alla tre kunde "umgås" ganska direkt.
Det var även här första gången åringen skildes från sin mamma.
 
Det är min 7-åriga shettis som är mest ranghög och är en riktig liten bitch, men jag har också tänkt att åringen borde "föltugga" vid hopsläppet. Sommarhagen är som sagt rejält mycket större än min vinterhage, så det lutar nog åt att jag släpper nykomligen direkt där när vi kommer hem i morgon kväll. Så får jag sedan hålla koll på damerna att de sköter sig.

/Lizzie
 
Jag hade släppt den lille enbart med den mest dominanta hästen först. Efter några dagar hade jag sedan släppt in den tredje. Risken är att den häst som är minst dominant annars ger sig på den lille och jag ut honom. Ha sett sådant beteende upprepade gånger .
 
Jag är en riktig mes propp och låter alltid hästarna stå inne en natt ihop först innan ihopsläpp, det känns bäst för mig.
 
Hur har det gått? @lizzie

Det har gått bra! :). Vi släppte in nykomlingen direkt i stora sommarhagen till mina två damer. Det blev en hel del spring, men åringen hann undan utan problem. Hon fattade också direkt vart staketet var någonstans.

Min stora vaktar shettisen, och ser till att hon hela tiden är mellan åringen och shettisen. Nu ikväll så går får åringen gå nära de andra två så jag tror de snart är bästa kompisar.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan alla Bukisar! Vi har 2 hästar hemma och nu sa vi ta hem en ponny till min dotter, ett D-ponny sto. I den gamla flocken så går det...
Svar
8
· Visningar
3 661
Hästhantering Vi har gjort om lite i flockarna i stallet och vår kaxiga b-ponny fick flytta in till två äldre herrar...ponnyn är ganska ranghög och...
Svar
5
· Visningar
1 450
Senast: Texaz
·
Ridning Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan...
Svar
10
· Visningar
2 286
Senast: Ottilia
·
A
Hästhantering Jag skulle vilja få många snabba svar här :) Vi har köpt två hästar till vår gård och båda skulle komma hem i helgen. Den ena skulle vi...
2
Svar
38
· Visningar
5 129
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp