Bukefalos 28 år!

Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

karini

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång ett 9-årigt friesersto som inte ridits regelbundet på några år. Förra året reds hon ca 1-3 dagar i veckan, skritturer ute med lite trav. Dessförrinnan har hon haft åtminstone två föl. Jag vet alltså mycket lite om hur hon ridits tidigare. Hon har gått på bete i stor och rejält kuperad hage de senaste 4 månaderna.

Nu har hon varit igång i två månader. Hon går två-tre pass och sen en vilodag, totalt ca 5 dagar i veckan, ibland 3 eller 4. Vi blandar skrittpass på lång tygel i 1h eller mer, med klättring och mer dressyrinriktade pass. Travat har vi gjort max 5 min per pass uppdelat på två-tre omgångar. Galoppen har jag bara testat, hon orkar mindre än 100 m utan att falla isär. Under ett dressyrpass (ute, vi har ingen ridbana) så rids hon kanske: 20 min i form i skritt och trav inkl ca 5 min av skrittpauser på lång tygel, fram o avskritt ca 10-15 min vardera.

Hur lägger jag upp ett träningsschema som för oss vidare i igångsättningen?

Förslag på upplägg:

Måndag: Vilodag
Tisdag: Tömkörning/longering
Onsdag: Uteritt/klättring
Torsdag: Dressyrpass
Fredag: Vilodag
Lördag: Lång skritttur på lång tygel
Söndag: Dressyrpass

Vi har väldigt bra backar för klättring som jag nästan måste passera för att rida i skogen, hur mycket klättring är lämpligt? Bör jag undvika den brantaste backen utför? (får i så fall rida en liten omväg hemåt varje gång)

När/hur ska jag introducera galoppen?
När kan det vara lagom att börja träna för tränare?

Vi ska förresten på en hälsokontroll på klinik nästa vecka, vad bör jag fråga vetrinären/se till så vetrinären kollar upp?

Jag har aldrig lagt upp träningsschema tidigare så jag är mycket tacksam för tips!
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

*putt putt

Ingen som har några bra råd att ge? :)
Skulle bli glad över tips då de flesta råd jag hittat handlar om igångsättning efter sommarbete eller skada och där passar vi ju inte in.

Undrar framför allt hur länge det är lagom att rida och när det kan vara dags att öka på mängden. Är rädd för att överanstränga henne eftersom jag förstått att det tar lång tid för senor och ligament att klara full belastning.
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Hur svarar hon på igångsättningen? Är hon glad och positiv? Hur är hon efteråt? Stel eller känner du att hon har mer att ge?
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Jag tror att jag skulle tömköra mer. Det viktigaste för just den rasen är ju att försöka bygga ryggmuskulatur eftersom de ser ut som de gör.
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Jag tycker hon svarar rätt bra på igångsättningen, när jag började rida var framåtbjudningen mycket dålig då ägaren blivit rädd och inte vågat driva på henne. Hon är fortfarande seg under uppvärmningen men jag upplever henne som positiv till arbete och hon bjuder bra när man börjar begära något av henne.

Hon känns oftast piggare efter en vilodag men det är ingen enorm skillnad.

En gång blev hon svullen/gallig i en bakkota när hon gått för hårt pga att ägaren låtit andra rida, jag har också tyckt hon varit lite mer gallig i båda benen någon vecka. Sen har vi tagit det lugnare ett par veckor och nu är det bra igen. Kommer fråga veterinären om gallorna på måndag.

Hon har fått mer muskler över kors och länd som var väldigt stupande tidigare. Märker att hon skrittar på bättre på hemvägen nu, även uppför.
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Tack för tipset!

Jag tycker tömkörning är toppen men jag har lite problem med tömkörningen då hon bjuder dåligt och ffa i en varvet vänder in till mig. Även när man leder henne är hon bekväm och jag har inte fått henne att trava utan hjälp av spö. Lyssnar överlag lite på smackningar eller drivning med longerpisk från marken. Måste komma på hur jag ska väcka henne :)
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Det låter mest som om den inte är schysst riden förr.

Du kan galoppera längre sträckor än så. Rid intervaller. Skaffa en draghäst så ska du se att det går bättre. Den måste bli lydigare o motiverad.

Klättring är det mest uppbyggande utan slitage om den arbetar med ryggen uppför som nedför.
ditt nuvarande upplägg ser bra o basic ut som du ökar intensiteten i. Lite havre ger oxå mer ork o lust.
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Tycker det ser högst sunt ut .
Tror inte du behöver oroa dig så mkt med det upplägget , läs av hur mkt du upplever hästen svarar på träningen och blir starkare . Ge en vila på minst ett par veckor i vinter som mellanpaus .
Jag tycker du kan rida för tränare redan nu . Kortare pass i början med 30 min effektivt arbete och ett sunt upplägg på träningen ( inget ridande på en volt 30 min :)

Ang veterinär hade jag utöver allmän hälsostatus gärna velat ha en veterinär utbildad även equiterapeutiskt så att du kan få en övergripande koll därmed i kombo med att veterinären är just veterinär .
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Verkar vara som ett bra upplägg. Det du kan göra för att hålla koll så att upptrappningen inte blir för hård är att ta återhämtningspulsen. Ta pulsen ca 10 min efter ansträngning. Ligger den på över 100/min så har du jobbat för hårt. När den ligger stadigt mellan 60-80 efter passen så är det dags för att trappa upp träningen.

Du kan även förebygga eventuella skador genom att kyla benen efter lite mer ansträngande pass.

klättring kan du göra i intervaller, om man kan börja med en mindre backe är det bra så kan man gå över till mer ansträngande backar allt eftersom. Rid backen kanske 2 eller tre gånger med några minuters skritt emellan så att hästen kommer ner i varv innan man rider backen igen. Öka repetitionerna efter några veckor och öka i första hand repetitionerna, sen kan man gå över till brantare eller längre backar.
 
Sv: Träningsupplägg för häst som inte ridits regelbundet på flera år

Svarar alla här.
Skönt att höra att upplägget verkar bra!
Så med era råd i bakhuvudet känns det som det är dags att börja öka träningen lite försiktigt.

Axel du har helt rätt i att hon inte är rätt riden på länge då nuvarande ägare är orutinerad. Men hon är väl grundutbildad och vill gärna vara till lags så det känns som vi utvecklas varje ridpass. Ska våga begära lite mer av henne, jag är en sån som gärna mesrider :angel:

Nu har hon kommit in från betet och efter några dar med kraftfoder +två dagars vila var det en pigg dam igår! Märkte också hur roligt hon tycker det är med smala skogsstigar, hon traskar glatt fram över stock och sten trots att hon inte är den bästa på att hålla ordning på fötterna! Efter det var hon riktigt lösgjord och hade bra ryggverksamhet när jag jobbade henne i skritten några minuter i slutet. Får man bara med även höger bak börjar hon jobba fint över ryggen och tar i ordentligt, annars känns det som hon lätt fuskar.

Att ta pulsen låter bra för att hålla koll, hur gör man enklast det?

Mackan: jag har fått veterinären rekommenderad från flera håll just för att de har en bra helhetssyn och går till grunden om de skulle hitta något. Så jag hoppas få ut mycket nyttig information av mitt första veterinärbesök!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 770
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp