Bukefalos 28 år!

Intuniv och alkohol?!

Saeta

Trådstartare
Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller!
Är det någon här som äter Intuniv? Jag har haft medicinen sen i början av januari och kombinerar även med Elvanse sen i februari. Det funkar superbra och jag är nöjd. Men så kommer mina funderingar kring alkohol och det är helt hopplöst att diskutera detta med min läkare då hen säger att det är nolltolerans att dricka alkohol när en äter medicin. Vad för medicin kvittar, inget piller SKA tas tillsammans med alkohol. Och absolut, jag förstår att läkare kanske inte bör rekommendera att dricka alkohol. Men, det borde ju ändå vara en väldigt väldigt vanlig fråga och att inte ens vilja diskutera det känns lite konstigt tycker jag.

Men iallafall. Jag ska på ett event i Stockholm imorgon, fredag, och jag har sett fram emot detta så otroligt länge. Det hade varit väldigt trevligt att ta kanske 2-3 glas vin eller liknande. Jag hade absolut inte tänkt supa mig aspackad, utan möjligtvis bli lite salongs. Men. Jag vet inte alls hur jag ska göra. Jag kom precis på att jag har druckit två gånger med Intuniv. Då har det gått bra. Elvanse hoppar jag helt enkelt över om jag vet att jag ska dricka den dagen. Men intuniv tar jag på kvällen vilket gör det ännu svårare för mig. Jag får inte hoppa över den en dag då den har en viss påverkan på blodtryck och puls (jag har den för att jag får förhöjd puls och blodtryck av enbart Elvanse). På FASS står det ju som alltid att det inte ska kombineras.

Har ni någon erfarenhet av medicinen?
Om jag tar något/några glas vin på kvällen och sen när jag kommer hem tar medicinen, funkar det tror ni?
För det jag läst mig till och det min sjuksköterska sa var att den kunde göra en trött och dåsig. Men det ser jag ju bara som något positivt då jag ändå inte kommer ta någon sömnmedicin. I övrigt har jag inte fått någon biverkning alls av den.

Tack i förväg för eventuella svar! :)
 
@Saeta: Säger doktorn noll är det noll. Jag har diskuterat det med min läkare och för mig gäller rimliga mängder inte alltför ofta och helst inte starksprit (både pga mediciner och pga sjukdom). Med tanke på vad det stod i Fass om sagda medicin hade jag aldrig vågat.

Men visst, du kan ju ringa Apoteket och tala med en farmaceut.
 
"Sedering och somnolens
Intuniv kan orsaka somnolens och sedering framför allt i början av behandlingen och detta kan normalt pågå i 2-3 veckor och i vissa fall längre. Det rekommenderas därför att patienter övervakas noga varje vecka under dostitrering och stabilisering (se Dosering) och var tredje månad under det första året, med hänsyn till klinisk bedömning. Innan Intuniv används tillsammans med andra centralt aktiva depressiva medel (såsom alkohol, sedativa, fentiaziner, barbiturater eller bensodiazepiner) ska risken för additiva sedativa effekter övervägas. Patienterna ska inte dricka alkohol när de tar Intuniv. Patienter avråds från att använda tung utrustning, framföra fordon eller cykla tills de vet hur de reagerar på behandling med Intuniv (se Trafik)."
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20140329000146

Jag hade inte vågat, eller jo, ett glas som man kan smutta på hela kvällen.
 
Det står inte alls alltid i Fass att en medicin inte ska kombineras med alkohol. Det står så när det är farligt att kombinera medicinen med alkohol av någon anledning.

Att bli trött och dåsig av kombinationen medicin och alkohol är något helt annat än sömnmedicin och är långt ifrån något positivt. Intuniv är en depåtablett vilket innebär att medicinen utsöndras under lång tid så även om du tar den på kvällen så finns koncentrationen i blodet sedan innan. Ibland förstärker alkohol mediciners effekt och på en medicin som intuniv där det står långsam andning vid för stort intag hade jag aldrig tagit risken att dricka alkohol som i sig kan ge samma effekt.

Säger läkaren att det är nolltolerans så kan du lita på att det är vad som gäller för det säger de inte om det inte är så. Man ska inte underskatta riskerna med mediciner och alkohol i kombination.
 
@TinyWiny: Instämmer helt, att andas är trevligt. Det "enda" som händer om jag dricker är att det blir lite sämre effekt på medicinerna och att levern får lite extra jobb plus att alkohol är ju retande i sig. Mina leverprover har alltid sett bra ut och jag dricker med måtta. Dvs magen har inte protesterat heller.

Hade min läkare sett några problem med det är jag övertygad om att hen hade sagt det. Skulle mina värden förändras skulle jag naturligtvis inte dricka något.
 
@Saeta: Säger doktorn noll är det noll. Jag har diskuterat det med min läkare och för mig gäller rimliga mängder inte alltför ofta och helst inte starksprit (både pga mediciner och pga sjukdom). Med tanke på vad det stod i Fass om sagda medicin hade jag aldrig vågat.

Men visst, du kan ju ringa Apoteket och tala med en farmaceut.

Absolut, och det är det som gör mig så sjukt orolig. Samtidigt har mina läkare sagt att det ALLTID är noll alkohol oavsett vad det är för medicin. Alltså, inte ens under perioder med p-piller så fick jag dricka. Det har alltid varit samma svar. Ingen alkohol alls.
 
Absolut, och det är det som gör mig så sjukt orolig. Samtidigt har mina läkare sagt att det ALLTID är noll alkohol oavsett vad det är för medicin. Alltså, inte ens under perioder med p-piller så fick jag dricka. Det har alltid varit samma svar. Ingen alkohol alls.

Fast i det här fallet verkar det ju verkligen vara befogat (med det jag som intresserad lekman kan utläsa från FASS). Det är helt enkelt en för stor risk.
 
"Sedering och somnolens
Intuniv kan orsaka somnolens och sedering framför allt i början av behandlingen och detta kan normalt pågå i 2-3 veckor och i vissa fall längre. Det rekommenderas därför att patienter övervakas noga varje vecka under dostitrering och stabilisering (se Dosering) och var tredje månad under det första året, med hänsyn till klinisk bedömning. Innan Intuniv används tillsammans med andra centralt aktiva depressiva medel (såsom alkohol, sedativa, fentiaziner, barbiturater eller bensodiazepiner) ska risken för additiva sedativa effekter övervägas. Patienterna ska inte dricka alkohol när de tar Intuniv. Patienter avråds från att använda tung utrustning, framföra fordon eller cykla tills de vet hur de reagerar på behandling med Intuniv (se Trafik)."
http://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20140329000146

Jag hade inte vågat, eller jo, ett glas som man kan smutta på hela kvällen.

Jag har lusläst FASS både för vårdpersonal och allmänhet. Läkaren sa att jag ju ska ta Intuniv på kvällen just för att den kan ha en sömngivande effekt i början. Men jag har aldrig blivit trött av den. Inte alls. Den enda effekt den haft på mig är att den sänker pulsen och stabiliserar blodtrycket när jag äter Elvanse. Och Elvanse hoppar jag ju som sagt över om jag vet att jag kommer vilja dricka ett glas vin eller något. Vad menas med att inte få använda tung utrustning?

Det lutar mot att max smutta på lite vin :)
 
Jag underskattar verkligen inte riskerna. Det trodde jag var rätt tydligt i och med att jag gjorde tråden. Hade jag inte brytt mig så hade jag inte frågat om råd. Men eftersom jag är så oerhört noga med just alkohol och mediciner så kollar jag hellre en gång för mycket (och riskerar att verka tjatig) än att chansa. Det är jag på tok för orolig för! Men alla (!) läkare som jag haft har alltid sagt att det är nolltolerans med alkohol oavsett medicin. Det har inte gjort skillnad på antidepp, p-piller, ipren, adhdmedicin, allergimedicin eller levaxin. Det är alltid nolltolerans oavsett vad.
Jag trodde att trött och dåsig faktiskt betydde typ det, som i att bli sömnig och seg ungefär. Inte att det kunde ha en helt annan innebörd. Långsam andning låter väldigt skrämmande, ja.

Det står inte alls alltid i Fass att en medicin inte ska kombineras med alkohol. Det står så när det är farligt att kombinera medicinen med alkohol av någon anledning.

Att bli trött och dåsig av kombinationen medicin och alkohol är något helt annat än sömnmedicin och är långt ifrån något positivt. Intuniv är en depåtablett vilket innebär att medicinen utsöndras under lång tid så även om du tar den på kvällen så finns koncentrationen i blodet sedan innan. Ibland förstärker alkohol mediciners effekt och på en medicin som intuniv där det står långsam andning vid för stort intag hade jag aldrig tagit risken att dricka alkohol som i sig kan ge samma effekt.

Säger läkaren att det är nolltolerans så kan du lita på att det är vad som gäller för det säger de inte om det inte är så. Man ska inte underskatta riskerna med mediciner och alkohol i kombination.


Jag underskattar verkligen inte riskerna. Det trodde jag var rätt tydligt i och med att jag gjorde tråden. Hade jag inte brytt mig så hade jag inte frågat om råd. Men eftersom jag är så oerhört noga med just alkohol och mediciner så kollar jag hellre en gång för mycket (och riskerar att verka tjatig) än att chansa. Det är jag på tok för orolig för! Men alla (!) läkare som jag haft har alltid sagt att det är nolltolerans med alkohol oavsett medicin. Det har inte gjort skillnad på antidepp, p-piller, ipren, adhdmedicin, allergimedicin eller levaxin. Det är alltid nolltolerans oavsett vad.
Jag trodde att trött och dåsig faktiskt betydde typ det, som i att bli sömnig och seg ungefär. Inte att det kunde ha en helt annan innebörd. Långsam andning låter väldigt skrämmande, ja.
 
Fast i det här fallet verkar det ju verkligen vara befogat (med det jag som intresserad lekman kan utläsa från FASS). Det är helt enkelt en för stor risk.

Okej, tack för din tolkning. Jag har lite svårt att förstå vad som menas när det står så "kort". Så det är bra att få andras syn på det. Det blir nog MAX en cider att smutta på hela kvällen. Jag kommer ju inte ens vara hemma utan sover borta så då känns det ännu mer riskabelt.
Tack för era svar alla! :)
 
Jag underskattar verkligen inte riskerna. Det trodde jag var rätt tydligt i och med att jag gjorde tråden. Hade jag inte brytt mig så hade jag inte frågat om råd.
Det kan ju tolkas så eftersom du blivit avrådd av läkare, det står i fass men ändå vill du kolla här. Om nån här skulle skriva "inga problem, drick du!" så är det väl knappast ett pålitligare svar än din läkare + fass?

Drick alkoholfritt :)
 
Det kan ju tolkas så eftersom du blivit avrådd av läkare, det står i fass men ändå vill du kolla här. Om nån här skulle skriva "inga problem, drick du!" så är det väl knappast ett pålitligare svar än din läkare + fass?

Drick alkoholfritt :)

Jo, men mina läkare har liksom inte gjort någon skillnad på vad för medicin det gäller. Det är därför jag blir så osäker. Och för mig är det bäst att fråga en gång för mycket (och riskera att folk tycker jag är tjatig) än att bara köra på. Det är jag helt enkelt alldeles för rädd för. Jag är ändå ingen stordrickare av alkohol och jag dricker alltid med måtta, dom få gånger om året jag dricker.
Såklart jag inte skulle dricka om bara en person sa så. Alltså, anledningen till att jag frågar här är för att jag ville ha individuella svar. Helst av någon som äter medicinen eller har någon relation till den. Fass eller läkare brukar sällan ge individuella svar. Dom har ju riktlinjer att gå efter och det är ju såklart att dom säger nej till alkohol eftersom det oftast har effekt på läkemedel.
 
Och för mig är det bäst att fråga en gång för mycket (och riskera att folk tycker jag är tjatig) än att bara köra på.
Jag menade naturligtvis inte att du bara skulle köra på, utan att du skulle avstå.

Alltså, anledningen till att jag frågar här är för att jag ville ha individuella svar. Helst av någon som äter medicinen eller har någon relation till den.
Tio personer kan komma in och skriva att de druckit alkohol när de ätit den medicinen och ändå säger det ingenting om att det skulle vara ofarligt. Den typen av svar är ju helt ointressanta här?
 
Jag menade naturligtvis inte att du bara skulle köra på, utan att du skulle avstå.


Tio personer kan komma in och skriva att de druckit alkohol när de ätit den medicinen och ändå säger det ingenting om att det skulle vara ofarligt. Den typen av svar är ju helt ointressanta här?

Hehe nej det vet jag väl att du inte menar. Jag sa så utan att syfta på att någon skulle mena det!

Alltså, jag tycker inte att såna svar är ointressanta. Jag har knappt pratat med någon annan som har erfarenhet av Intuniv så för mig hade det varit väldigt intressant att höra folks egna erfarenheter. Sen betyder ju inte det att jag skulle göra precis som dom säger. Det är klart att jag ändå skulle vara lika försiktig!
 
Jo, men mina läkare har liksom inte gjort någon skillnad på vad för medicin det gäller. Det är därför jag blir så osäker. Och för mig är det bäst att fråga en gång för mycket (och riskera att folk tycker jag är tjatig) än att bara köra på. Det är jag helt enkelt alldeles för rädd för. Jag är ändå ingen stordrickare av alkohol och jag dricker alltid med måtta, dom få gånger om året jag dricker.
Såklart jag inte skulle dricka om bara en person sa så. Alltså, anledningen till att jag frågar här är för att jag ville ha individuella svar. Helst av någon som äter medicinen eller har någon relation till den. Fass eller läkare brukar sällan ge individuella svar. Dom har ju riktlinjer att gå efter och det är ju såklart att dom säger nej till alkohol eftersom det oftast har effekt på läkemedel.

Fast nu gör du en tankekullerbytta. Även om andra kan och har gjort något och det har gått bra så innebär inte det att det är att rekommendera eller att det kommer gå bra för dig att göra det. Alla som har sett 2 1/2 män vet att Charlie brukar blanda alkohol och oxycontin/oxikodon. Nu är just den serien fiction men att folk blandar är en realitet. Det är en totalt livsfarlig blandning som man kan dö av men ändå blandar folk det. Ibland går det bra och ibland inte så bra utan människor dör av blandningen. När jag drack vad som skulle vara alkoholfri cider men visade sig innehålla 0,5 % alkohol ihop med oxycontin blev jag jättesjuk. Jag började må dåligt redan efter två klunkar så det var verkligen inga mängder och då tog jag väldigt låg dos oxycontin. Vi är alla olika och reagerar olika men när det är så allvarliga saker som kan hända som att få svårt att andas så anser inte jag att det är värt risken att prova.
 
Jo, men mina läkare har liksom inte gjort någon skillnad på vad för medicin det gäller. Det är därför jag blir så osäker. Och för mig är det bäst att fråga en gång för mycket (och riskera att folk tycker jag är tjatig) än att bara köra på.

Men "fråga en gång för mycket", det är ju din läkare eller sjuksköterska du får fråga då. @Niyama har helt rätt, det hjälper inte om du frågar 100 bukefalister. Deras svar gör ju inte läkarens svar mindre säkra.
 
Fast nu gör du en tankekullerbytta. Även om andra kan och har gjort något och det har gått bra så innebär inte det att det är att rekommendera eller att det kommer gå bra för dig att göra det. Alla som har sett 2 1/2 män vet att Charlie brukar blanda alkohol och oxycontin/oxikodon. Nu är just den serien fiction men att folk blandar är en realitet. Det är en totalt livsfarlig blandning som man kan dö av men ändå blandar folk det. Ibland går det bra och ibland inte så bra utan människor dör av blandningen. När jag drack vad som skulle vara alkoholfri cider men visade sig innehålla 0,5 % alkohol ihop med oxycontin blev jag jättesjuk. Jag började må dåligt redan efter två klunkar så det var verkligen inga mängder och då tog jag väldigt låg dos oxycontin. Vi är alla olika och reagerar olika men när det är så allvarliga saker som kan hända som att få svårt att andas så anser inte jag att det är värt risken att prova.

Jag är expert på att göra tankekullerbyttor :angel: Såklart att det är individuellt och som jag sa så skulle jag ju inte "köra på" bara för att några andra säger att det gått bra för dom. Jag har inte sett 2 1/2 men (avskyr sitcom) men vet ändå vad du menar. Och absolut, morfinpreparat ska en ju inte kombinera med alkohol. Jag har folk i min närhet som äter oxy pga kronisk smärta och några av dom dricker utan problem, några inte. Jag har dock inte sagt att jag SKA dricka, jag frågade ju här av en anledning :P
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 489
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 292
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Sanningen är väl att de flesta människor verkligen inte kan dricka mer än halva flaskan utan att bli totalt plakata. Min egen gräns går...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 936
Senast: Trasten
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp