Irriterande stallägare!

Sv: Irriterande stallägare!

Intrycket var mycket seriöst och avtalet såg bra ut eftersom att alla dagliga rutiner fanns med. Och det fungerade ju bra till en början.

Problemet blev när stallägaren började ha klagomål över hur man mockade, vilken typ av täcke hästen hade, hur man red, vilket foder man använde, hur hästar ska vara och uppfostras etc utan några som helst grunder egentligen utan bara en massa tyckanden för tyckandets skull..

Och för mig var det psykisk mobbing rent av det handlade om och det liknade mer som att man var korkad skötare på sin egen häst för vissa. Allt man gjorde var fel och ifall man inte delade stallägarens åsikter som inte ens rörde nåt av de åtaganden man hade enl avtalet och aldrig bröt dessa heller så var man totalt oförmögen att sköta häst. Så vill då inte jag känna utan jag flyttade..inte ångrat mig en sekund! Man ska längta till stallet varje dag , inte känna ånger
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

I vissa fall bör man vara försiktig med vad man säger.
Det har hänt mig att jag inte vågat tala om orsaken när jag sagt upp min boxplats pga att jag var rädd att stallägarna skulle göra hästen illa under uppsägningstiden.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Men stallägaren märker ju att folka inte trivs eftersom de flyttar? frågar hen sig aldrig varför? vågar ni säg rent ut vad ni tycker?

Hoppas verkligen du hittar en annan stallplats för hen lär väl inte ändra på sig antar jag...

Hej!

Stallet jag stog i med konstig stallägare har lediga platser minst 2 ggr/år (och det är bara 4 hästar i stallet). Jag har också hittat "varningsannonser" för stallet på diverse siter. Jag mailade anonymt till stallägaren och berättade vad som skrevs, hen var helt oförstående. Hen förstod ju inte heller när jag flyttade, eller när någon av alla andra flyttade därifrån. De flesta sa ju inte direkt sanningen vid flytt, men hen förstod aldrig att det var problem, inte ens efter våra hetska diskussioner...

/Lavinia
 
Sv: Irriterande stallägare!

Finner det inte så konstigt att stallägaren tycker att ALLA hästar ska ha krubbskrammel. Min häst får det enbart för stallägaren vill eftersom han blir trevligare i boxen och vid in och uttag. Han blir sur om han ser och hör att alla andra får äta men inte han. :) eftersom det är stallägaren som tvingas ta hand om honom så får hon som hon vill :)

Men ja annars ska de väl inte lägga sig i allt för mkt. Det är väl i princip det enda vår stallägare lägger sig i, och skriver lite "tips" och kom ihåg på anslagstavlan om att tex "öka kraftfodergivan" när de inte längre får fritt med hö i hagen.

Det är nästan aldrig någon ledig stallplats hos oss så alla stormtrivs i vårt stall, med de "regler" och möjligheter samt med varandra!
 
Sv: Irriterande stallägare!

Well, i min mening och enligt de avtal jag haft så finns det absolut ingenting som ger någon rätten att börja lägga sig eller bestämma över andras hästar såvida ingen häst, stall eller rutiner blir misskötta-

Det är bara dagisfasoner att hålla på så och folk med extremt kontrollbehov som gör så.

Tror inte ens det finns något lagligt utrymme att hålla på som en del stallägare faktiskt gör, men det bästa är altså att flytta.
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

varför ska kraftfodergivan utökas på hästarna för att de inte har fri tillgång i hagen?
 
Sv: Irriterande stallägare!

Ring runt och hör med stall i närheten, för säkerhets skull. Du kanske kan ställa dig i kö om det är fullt? Jag hade precis samma problem som du förra året, och jag hade också flera hästar. Överallt jag ringde var det antingen fullt eller så fanns det bara plats för en.

Tyvärr är det ju helt hopplöst när det är stallägaren som är problemet, det blir lite "lättare" om det är en annan inackordering givetvis. Såna stallägare brukar sällan bättra sig heller. Jag har sett så mycket hemskheter som olika stallägare har tagit sig för, och jag tror knappast de har tagit någon lärdom av att x antal hyresgäster har flytt därifrån.

Jag hade nog inte konfronterat stallägaren om jag vore som du. Risken finns att hon/han bara blir förbannad och slänger ut dig.
 
Sv: Irriterande stallägare!

kl

jag har stött på å hört om så jäkla konstiga stallägare det senaste så jag förvånas inte ens längre:meh:

Känns det så illa och det inte känns som att stallägaren går att diskutera med så kolla annan stallplats.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Finner det inte så konstigt att stallägaren tycker att ALLA hästar ska ha krubbskrammel. Min häst får det enbart för stallägaren vill eftersom han blir trevligare i boxen och vid in och uttag. Han blir sur om han ser och hör att alla andra får äta men inte han. :) eftersom det är stallägaren som tvingas ta hand om honom så får hon som hon vill :)

....!

Håller med , blev jätteförvånad när jag läste det. Om man ger en häst ska ju alla ha lite i krubban , ska stallägaren stå för det ??? Det räcker ju med 1 dl men om det ges 3 ggr per dag blir det ju 3 dl. Konstigt det där får du vidareutveckla. Bor man i glashus ska man inte kasta sten.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Tråkigt nog har jag sakta börjat inse att det kanske är dags att flytta igen. Det började så bra i det här stallet. Bra stallmiljö, lugnt, luftigt. Bra hagar, trevligt folk. Men sen flyttade den ena efter den andra och en attityd hos stallägaren som jag förut viftade bort har vuxit fram. Det läggs i precis ALLT inackorderingarna gör. Led inte si, mocka inte så, rid inte si, fodra inte så. Jag har haft häst hela mitt liv och haft eget stall innan flytt, så kunskap om hästar och hästhantering har jag.
Dessutom gör alla fel utom stallägaren själv. :meh:

Problemet är att jag har flera hästar och det är problematiskt att hitta stallplats över en dag, så ni som suttit i samma sits får gärna bidra med tips på hur jag ska hantera den här personen. Han som alltid sa ifrån har flyttat sedan tre veckor, och vi andra orkar inte ta dagliga fajter med stallägaren om småsaker utan vi håller tyst istället. Säger man emot så blir det bara ännu värre nästa gång och håller vi tyst så tror stallägaren att vi går mer på allt. Det är outhärdligt!

Med all respekt för att du känner som du gör och i ditt fall skulle jag bytt stall. Men jag undrar ändå mer konkret vad stallägaren egentligen sagt.

Jag är också ganska petig med mina inackorderade (dock talar jag om vad som gäller från början och ändrar inte på något i efterhand) och jag undrar om du kunde ta några exempel på "si" och "så" som du listat ovan.

Alltså, om stallägaren sagt:
"Led inte din häst i bara grimma från hagen då den kan slita sig lös och springa runt på vår gräsmatta/rabatt/sällsynta prydnadsträd, whatever..." så tycker jag det är befogat.
"Mocka inte ut allt strö varje gång du mockar (förutsatt att strö ingår i stallhyran)" så tycker jag också att det är befogat då strö är väldigt dyrt.
"Rid inte enbart på fyrkantsspåret i paddocken då det blir som betong efter ett par dagar och allt material har flyttats ut på kanterna" tycker jag också är befogat då det dels finns många vägar att välja på när man rider och även att det krävs extra mycket harvning för att hålla underlaget i schack.
"Fodra inte genom att slänga in hösilage med högaffel in i boxarna..." ja man kan ju enkelt föreställa riskerna med detta.

Nu tror jag inte att det är så du gjort, men det vore intressant om du kunde ge ett exempel på varje punkt så att man lär sig mer om hur man bör och inte bör uppträda som stallägare. :)
 
Sv: Irriterande stallägare!

Är helt fascinerad över att alla rackar ner på stallägaren. Det är ju dennes stall och då har han eller hon ju helt rätt i att (undantaget ridning som inte innefattar djurplågeri) bestämma över vad som sker på dennes anläggning och passar det inte är det ju bara att flytta!
 
Sv: Irriterande stallägare!

*kl*

Jag har bara mamma och syrrorna som hyresgäster och vi har väldigt lika åsikter. Dock kan jag bli irriterad/irriterande ibland ;) typ:"kratta inte runt fuktigt spå i boxen, det blir ju gult!" och lägg inte hö på nåt annat ställe grushagen än här, blir stökigt/jobbigt att kratta!" :/

Saker som jag tycker är motiverade men som är lite onödiga att bråka om. Men det är smågrejer, det mesta gå mycket bra. :p skulle inte stå ut med att nån lade sig i varje smågrej, verkligen inte! Skönt med eget.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Är helt fascinerad över att alla rackar ner på stallägaren. Det är ju dennes stall och då har han eller hon ju helt rätt i att (undantaget ridning som inte innefattar djurplågeri) bestämma över vad som sker på dennes anläggning och passar det inte är det ju bara att flytta!

Självklart har stallägaren rätt att ha det som den vill i sitt stall men innan man flyttar in så är det omöjligt att gå igenom och vara överens om precis allt vad gäller hästen och rutiner.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Är helt fascinerad över att alla rackar ner på stallägaren. Det är ju dennes stall och då har han eller hon ju helt rätt i att (undantaget ridning som inte innefattar djurplågeri) bestämma över vad som sker på dennes anläggning och passar det inte är det ju bara att flytta!

Och jag köper inte att en hyresvärd får göra precis hur denne vill enligt "det är ju dennes stall".

Eller tycker du att det är ok att någon konstant varje dag talar om för dig hur fel du sköter om din häst?

Faktum är att det finns stallägare som lägger sig i precis allt. Jag kallar det ett extremt kontrollbehov..
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

Och jag köper inte att en hyresvärd får göra precis hur denne vill enligt "det är ju dennes stall".

Eller tycker du att det är ok att någon konstant varje dag talar om för dig hur fel du sköter om din häst?

Faktum är att det finns stallägare som lägger sig i precis allt. Jag kallar det ett extremt kontrollbehov..
Men det är väl själva --- att man måste vara övertydlig och skriva uppsatser för att vissa ska förstå :banghead:

Än en gång så är det så pass enkelt att om det inte passar så flyttar man eller så diggar man läget!

Det fullkomligen kryllar av hyresgäster som inte klarar av minsta tillsägning utan flyttar runt från stall till stall till stall till stall efter minsta "motgång" samtidigt som de gnäller på allt.

Precis som det finns dåliga hyresgäster finns det även stallägare som borde ägna sig åt helt andra verksamheter än uthyrning av stall men i slutändan är det stallägarens stall/gård/anläggning och då kan man inte finna sig i mycket annat än att rätta sig efter vad de tycker och tänker eller flytta.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Om jag får inflika i en liten passus och kanske nyansera det hela lite, så jag har tolkat det som att merparten av tråden när det gäller stallägare man är missnöjd med, handlat om stall där omsättningen på hyresgäster verkar vara extremt hög, dvs alla flyttar i princip osv. Jag läste diskussionen utifrån det, som att då finns det ju faktiskt orsak att som stallägare ta en nykter titt på hur man bedriver verksamheten så att säga. Om man vill ha inackorderingar förstås :D Iallafall tolkade jag merparten av inläggen så....?
 
Sv: Irriterande stallägare!

Fast det finns visst sånt som stallägaren INTE ALLS har med att göra, tex vilken hovslagare jag använder, eller hur jag fodrar min häst.
Enda gången stallägaren ska lägga sig i är om det handlar om vanvård.
Det finns dem som gnäller på hur man håller grepen när man mockar osv.
Hyr man ut stallplatser och inte har helinackordering där precis allt ingår så måste man faktiskt inse att folk gör olika och inte alltid kommer att tycka lika.
Man är ingen gud som stallägare vilket en del verkar tro.
Såna personer ska inte hyra ut stallplatser.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Nja, jag tycker det mesta landar i en gråzon.
Ta till exempel ett scenario där hyresgästen envisas med att anlita en billig hovslagare som är självlärd och jobbar toksvart. Hästen har fler tappskor än strån i pannluggen och de ligger ute i stallägarens hagar där stallägarens hästar går och riskerar att trampa på uppstickande sömmar. Ja då skulle jag definitivt kräva ett byte av hovslagare av två anledningar:
1. Jag vill inte att mina hästar trampar på rostiga sömmar
2. Jag vill inte att mitt stall främjar nyttjandet av svart arbetskraft, då jag anser att det ser dåligt och oseriöst ut utåt.

Så som sagt, det går inte att dra en generell gräns just pga att det finns folk till allt och det gäller åt båda hållen. Dessutom finns det lika många åsikter som det finns hästmänniskor och det är svårt att komma överens om man har för olika åsikter om saker och ting.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Det håller jag förstås självklart med dig om, men faktum kvarstår : om du drev stall (vilket du ju gör eller hur) och merparten av dina inackorderingar flyttade i horder hela tiden regelbundet, dvs du hade ovanligt hög omsättning på folk i stallet, nog skulle du se till dig själv och vad det ev. kan vara som orsakar det? så skulle iallafall jag tänka? för mig är låg omsättning på inackorderingar jag har i stallet, ett kvitto på att upplägget fungerar bra och ligger på en rimlig nivå som folk inte bara någorlunda trivs med utan rent av uppskattar?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 896
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 076
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp