Islandsförsäkring

M

Muffins

Om man ska försäkra en islänning, räknas de som ponny eller stor häst? :confused:
 
Sv: Islandsförsäkring

Ingetdera på mitt bolag (if) räknas de som egen ras
 
Sv: Islandsförsäkring

Samma här. Dessutom så är försäkringen oftast billigare än övriga hästar eftersom statistiskt sett har de mindre skador.

Men läs det finstilta innan du tecknar, en del försäkringsbolag har konstiga klasuler och undantag.
 
Sv: Islandsförsäkring

Dom räknas som islandshästar i alla bolag.

Men om det är billigare att försäkra islandshästar så vill jag inte veta vad det kostar med andra raser.
Har inte direkt låga försäkringskostnader om året.

Usch och fy.

Har inte ens min ena häst försäkrad i rätt värde för det blir för dyrt.

MvH

Ann-Sofie
 
Sv: Islandsförsäkring

I Agria är det så iaf.
Om du har höga premier tycker jag att du ska kolla runt lite, det skiljer ganska mycket på olika bolag.
 
Sv: Islandsförsäkring

Gjorde en snabb sökning.
Vid försäkringsbelopp 30 000 så kan premien variera mellan 800 och 1700 beroende på ras. (utan tillägg)
 
Sv: Islandsförsäkring

Jag har kollat runt...har agria nu men det finns inget bolag som har lägre premie...

Och då bytar man helst inte.

Och sen tycker jag att agria varit bäst mot mig när det varit något med sjuka hästar.
 
Sv: Islandsförsäkring

Oj det var mycke...
Har i och för sig en massa tillägg på mina försäkringar.

Och en häst betydligt högre försäkrad än så.
Då blir priserna skyhöga.
 
Sv: Islandsförsäkring

..::*Ida*::.. skrev:
Om man ska försäkra en islänning, räknas de som ponny eller stor häst? :confused:

Välj ponny och sedan får man ange ras och då anger man Island.
 
Sv: Islandsförsäkring

Vala skrev:
Och en häst betydligt högre försäkrad än så.
Då blir priserna skyhöga.

Jag med. Ena 50 000 (10-årigt sto, liv, vetrinär och avelsduglighet) och 10 000 (2-årig valack, vetrinär och liv)

Det ger 4768:- resp 804:- per år
 
Sv: Islandsförsäkring

har två ston för 10 000 dom är t-märkta så jag har liv, avelsduglighet och utökad vetrinärvård. Dom kostar ca: 800 / året.

Sen har jag en tävlingsvalack i 100 000 som kostar mig ca: 9500 om året i liv, användbarhet och utökad vet vård.

Har inte papperna här eftersom jag är mitt i en flytt så jag kan inte kolla exakta siffror.
 
Sv: Islandsförsäkring

Det liknar ju mitt lite, men eftersom du har tre så får du 5 % rabatt.
 
Sv: Islandsförsäkring

Jo det är tur de.
Kollade runt på min tävlingshäst för jag vill försäkra upp honom. Men det kommer inte på frågan.

Kostar mycket som det är men agria var ändå billigast när det gällde hans försäkring.

Får jag mer rabatt när jag försäkrar fölet som ska komma i juli. ( om allt går som det ska detta året)
 
Sv: Islandsförsäkring

Hej Ida!

Det är ungefär som med hundar de går efter rasen. På SIFs årsmöte förra året var en representant från Agria där och höll ett framförande och sa bl.a. att premien för Islandshästar sänktes 2005 eftersom det är en av de friskaste och minst skadedrabbade raserna i landet.
När det gäller premierna har vi full täckning på alla våra djur och den som är i särklass dyrast är hunden (Leonberger) :eek:
Har för mig att rabattgränserna på Agria går vid 3, 6 och 12 hästar vilket ger 5, 10 och 15% i rabatt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Islandsförsäkring

*kl*

Fick ett tips av en Folksamrepresentant, att man kan gå ihop om man är många i ett stall med sina försäkringar - bara summan dras från ett samlat konto, så får man ganska rejäl "mängdrabatt".
Jag har gått över från Agria till Folksam då Agria ligger facto högre i sina premier, samt dessutom är mina erfarenheter lååååångt ifrån bra av agrias sätt att handlägga ärenden.
 
Sv: Islandsförsäkring

honung skrev:
*kl*

Fick ett tips av en Folksamrepresentant, att man kan gå ihop om man är många i ett stall med sina försäkringar - bara summan dras från ett samlat konto, så får man ganska rejäl "mängdrabatt".
Jag har gått över från Agria till Folksam då Agria ligger facto högre i sina premier, samt dessutom är mina erfarenheter lååååångt ifrån bra av agrias sätt att handlägga ärenden.


Har hört mardrömshistorier om detta fenomen. Folk som inte betalat sin del och sen har alla hästarna i avtalet varit oförsäkrade... En häst dog och ägaren fick inte ut på sin livförsäkring bara pga en annan person inte skött sina betalningar. Verkar inte vara att rekommendera...
 
Sv: Islandsförsäkring

honung skrev:
*kl*

Fick ett tips av en Folksamrepresentant, att man kan gå ihop om man är många i ett stall med sina försäkringar - bara summan dras från ett samlat konto, så får man ganska rejäl "mängdrabatt".
Jag har gått över från Agria till Folksam då Agria ligger facto högre i sina premier, samt dessutom är mina erfarenheter lååååångt ifrån bra av agrias sätt att handlägga ärenden.

If har så med.

Du säger att Agria är högre, mina erfarenheter är tvärtom. Men som f.d. anställd på ett försäkringsbolag vet jag att det inte bara ät rasen som spelar roll för premien, utan även din ålder och vart/ hur du bor.

Jag är jättenöjd med Agria och har hört mardrömshistorier om folk som bytt och trott att de haft exakt likadan försäkring och sedan har det inte varit så.
 
Sv: Islandsförsäkring

Vala skrev:
Får jag mer rabatt när jag försäkrar fölet som ska komma i juli. ( om allt går som det ska detta året)

• Tre – fem hästar 5 % rabatt
• Sex – elva hästar 10 % rabatt
• Tolv hästar eller fler 15 % rabatt
 
Sv: Islandsförsäkring

foldar skrev:
Har hört mardrömshistorier om detta fenomen. Folk som inte betalat sin del och sen har alla hästarna i avtalet varit oförsäkrade... En häst dog och ägaren fick inte ut på sin livförsäkring bara pga en annan person inte skött sina betalningar. Verkar inte vara att rekommendera...

Jo, det förutsätter förstås en god betalningsmoral och att man litar på varandra. Där "jag" är installad finns 7 hästar på två ägare, och det förenklar ju förstås.
 
Sv: Islandsförsäkring

Har mina försäkrade i Agria.
Den ena har jag inte råd att försäkra för värdet jag köpte honom för (8 år och han står i 40 000) och den lille har jag försökrat för mer än vad jag köpte honom för :angel: (han är två år och står i 25 000).

Jag betalar nog 3600 för den gamle och 1800 (typ) för den lille.
Då har jag fast självrisk, behöver aldrig betala mer än 2300 (då blev premien 200 kronor högre tror jag).

Jag har just skickat in ett skadeärende till Agria, får se hur det mottas och behandlas.

Att islandshästar är billigare vet jag inte. Däremot kan jag tänka mig att man inte försäkrar andra raser för samma belopp (islandshästarna är ju i många fall dyrare i inköp) och därmed blir ju, logiskt, premien billigare...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
895
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Nu när ekonomin är som den är i landet, så funderar jag på om byteshandel möjligen kommer att öka? Vad tror ni? Vad har ni för...
Svar
1
· Visningar
1 117
Samhälle Finns det möjlighet att prata med polisen om en händelse för att försäkra sig om att det rör sig om brottsliga handlingar utan att jag...
Svar
6
· Visningar
858
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp