Islandshäst som inte travar

Vonarneisti

Trådstartare
Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en islandshäst. Han går bokstavligen i ett led med bakbenen i både skritt och tölt, istället för att placera dem rakt bakom frambenen. Har ingen aning om vad han gör i galopp, känns som att rida en kamel som inte vet vart han skall placera sina fötter. Han har inte travat en endaste gång i sitt liv enligt ägaren, och jag förstår att det inte fungerar när han går som han gör, han skulle ju typ falla omkull om han gick diagonalt. :confused: Vet checkad UA, bara väldig rörlig i hela kroppen, nyanpassad sadel och positiv till allt arbete.

Nu funderar jag på om någon har tips på vad vi kan göra för att kanske hjälpa honom "rätta till" rörelsemönstret och kanske få till någon trav i framtiden?
 
Han går säkert i pass. Inget man vill ha fram men lätt hänt hon en "felriden" isis.
Tyvärr inga tips på hur ni ska få bort det, de jag har jobbat med har åtmintonne travat ibland och där har vi lagt mycket tid på dressyrarbete och tömkörning.
 
Har nyss börjat hjälpa en vän med hennes islandshäst valack som har det uddaste rörelsemönstret i bakbenen jag någonsing sett hos en islandshäst. Han går bokstavligen i ett led med bakbenen i både skritt och tölt, istället för att placera dem rakt bakom frambenen. Har ingen aning om vad han gör i galopp, känns som att rida en kamel som inte vet vart han skall placera sina fötter. Han har inte travat en endaste gång i sitt liv enligt ägaren, och jag förstår att det inte fungerar när han går som han gör, han skulle ju typ falla omkull om han gick diagonalt. :confused: Vet checkad UA, bara väldig rörlig i hela kroppen, nyanpassad sadel och positiv till allt arbete.

Nu funderar jag på om någon har tips på vad vi kan göra för att kanske hjälpa honom "rätta till" rörelsemönstret och kanske få till någon trav i framtiden?

Hör han sig likadant utan ryttare?
Hur rör han sig över bommar?
Film?
 
Hör han sig likadant utan ryttare?
Hur rör han sig över bommar?
Film?
Ja, han skrittar som en Victoria's Secret modell med bakbenen både med och utan ryttare, och har alltid gjort enligt ägaren.
Han hoppskuttar över bommar i en oidentifierad gångart, dvs travbommar får inte honom att hållas i trav.
Skall ut till stallet igen på fredag, och tänkte ta film då för både eget bruk samt för att lägga hit. Stay tuned!
 
Han går säkert i pass. Inget man vill ha fram men lätt hänt hon en "felriden" isis.
Tyvärr inga tips på hur ni ska få bort det, de jag har jobbat med har åtmintonne travat ibland och där har vi lagt mycket tid på dressyrarbete och tömkörning.

Han har aldrig medvetet lagts i pass, och har en ren tölt så länge det är medeltempo eller under. Dvs annars en mycket välriden häst, men traven har de inte lyckats få fram.
Men mycket dressyr för att öka balansen skall vi självklart göra.
 
Jag har sett islänningar gå så där med bakbenen och tror det handlar om att de är svaga. Så stärkande arbete låter vettigt. Bommar, massa galoppfattningar på lina eller i skogen. Att galoppera den uppsuttet på bana/böjda spår är nog att begära för mycket. Jag skulle vara försiktig med böjda spår överhuvud taget om han inte spårar korrekt. Det kan ge skador. Skolor i skritt om de är korrekta. Sen skulle jag leta upp en tränare som är bra på biomekanik, de finns säkert i UK.
 
Ja, han skrittar som en Victoria's Secret modell med bakbenen både med och utan ryttare, och har alltid gjort enligt ägaren.
Han hoppskuttar över bommar i en oidentifierad gångart, dvs travbommar får inte honom att hållas i trav.
Skall ut till stallet igen på fredag, och tänkte ta film då för både eget bruk samt för att lägga hit. Stay tuned!
Väntar med spänning!

En annan tanke var att hovslagaren behöver informeras och/eller "frågas ut". Den bör ju ha koll på balansen i hästen?
 
Lär man dem sluta spänna/släppa underhalsen brukar det gå att få dem att trava trots hela liv utan travsteg.
Dock är det inget man lär ut via nätet. Så en vanlig dressyrtränare med god kunskap om vanlig lösgjordhet är nog bästa tipset.
Det brukar gå på något pass om man vet vad man gör. Men för de flesta tar det väl tyvärr lite längre tid.
 
Islänningen jag red kunde knappt heller trava, han körde grisepass för hela slanten. Men det var nog mest för att han inte var tillräckligt balanserad. Han töltade även väldigt sällan, jag red honom som en "vanlig" häst. Vilket inte var helt lätt alla gånger för mig som inte ridit så mycket raggsockor tidigare.
 
Jag har sett islänningar gå så där med bakbenen och tror det handlar om att de är svaga. Så stärkande arbete låter vettigt. Bommar, massa galoppfattningar på lina eller i skogen.

Ja, mera styrka är på vår "to-do" lista, och skall se vad som händer med lite mera bomarbete, eller om vi bara får sönder trampade bommar. :angel:

Lär man dem sluta spänna/släppa underhalsen brukar det gå att få dem att trava trots hela liv utan travsteg.
Det brukar gå på något pass om man vet vad man gör. Men för de flesta tar det väl tyvärr lite längre tid.

Han är rätt duktig på att länga överlinjen, går att reglera mellan samlad och lång/låg utan spänningar i både skritt och tölt, så spänning i hals är troligen inte boven. Men som sagt, jag har nyss börjat med honom så vi har inte kommit igång ordentligt ännu.

Men uppskattar olika tankar och förslag, tack för dem! Skall försöka få film på fredag så får ni lite bättre bild på Klettur och hans udda bakben.
 
Så han går att lägga rund och låg(manken som högsta punkt) utan underhalsspänning och bara flyta mellan snabbt ställa höger/vänster utan någon som helst motstånd eller viljan att höja halsen alt tappa takten? Och du kan rida övergångar utan att han höjer halsen eller nickar till i formen? Samma med ändringar av riktning kvickt a la saxar skänkelvikning tex?
Jag har aldrig mött en sån häst som inte travar när man får den loss och lägger den i rätt form. Men det är jävligt kingigt med exakt form för deras kropp och rörelsemönster och jävligt kingigt med att de är helt eftergivna och lösgjorda.

Kan underlätta att ta för hand i träns först.
 
Så han går att lägga rund och låg(manken som högsta punkt) utan underhalsspänning och bara flyta mellan snabbt ställa höger/vänster utan någon som helst motstånd eller viljan att höja halsen alt tappa takten? Och du kan rida övergångar utan att han höjer halsen eller nickar till i formen? Samma med ändringar av riktning kvickt a la saxar skänkelvikning tex?
Jag har aldrig mött en sån häst som inte travar när man får den loss och lägger den i rätt form. Men det är jävligt kingigt med exakt form för deras kropp och rörelsemönster och jävligt kingigt med att de är helt eftergivna och lösgjorda.
Kan underlätta att ta för hand i träns först.

Jag har än bara ridit honom tre gånger, så har mycket kvar att prova, men hittils har jag inte fått någon motstånd av att be honom ställa och ändra på sin överlinje. Snabba övergångar eller sidoförande rörelser vill jag inte rida än då han inte har styrkan, och dessutom känns så jävligt vinglig. Men som du säger, vi jobbar överlags med lösgjordhet för att kunna påverka varje gångart individuellt, samt straightness training från marken. Nu är det mera det konstiga rörelsemönstret bak som jag vill få styr på eftersom jag har svårt att se honom vara hållbar för ridning livet ut om han fortsätter gå som han gör.

Han är inte kollad så han inte har "sträng"?

Vet faktiskt inte, skall fråga!
 
Jag har än bara ridit honom tre gånger, så har mycket kvar att prova, men hittils har jag inte fått någon motstånd av att be honom ställa och ändra på sin överlinje. Snabba övergångar eller sidoförande rörelser vill jag inte rida än då han inte har styrkan, och dessutom känns så jävligt vinglig. Men som du säger, vi jobbar överlags med lösgjordhet för att kunna påverka varje gångart individuellt, samt straightness training från marken. Nu är det mera det konstiga rörelsemönstret bak som jag vill få styr på eftersom jag har svårt att se honom vara hållbar för ridning livet ut om han fortsätter gå som han gör.



Vet faktiskt inte, skall fråga!

Såna där måste man lära att hålla balansen utan att spjärna i underhalsen medan man provocerar balansen på dem. När de kan hålla balansen utan det genom att svikta bak och aktivera buken börjar de trava i låg form. Men de måste balanseras och lära sig balansera sig även under provocerad balans.

Den lösgjordhet du pratar om i tölt räcker inte för trav på en sån. De kan aldrig bli loss nog i tölt i jämförelse med detta. Själva gångarten förhindrar det genom ren biomekanik.

Och du har rätt i att den bör lära sig röra sig annorlunda för att hålla. En häst med dålig balans måste spänna sig varje gång den tappar balansen. Spänning ger slitage.
 
Så, äntligen ett par film snuttar på Klettur. La idag under markarbete till hur han lätt höjer formen när jag ber om tex. raskare skritt, så kommer definitivt jobba mycket på att länga övrelinjen med honom. Som sagt, vet check UA och sadel som blev anpassad idag, det är helt enkelt rörelsemönstret jag vill åt för att hoppeligen få trav i framtiden.

 
Så, äntligen ett par film snuttar på Klettur. La idag under markarbete till hur han lätt höjer formen när jag ber om tex. raskare skritt, så kommer definitivt jobba mycket på att länga övrelinjen med honom. Som sagt, vet check UA och sadel som blev anpassad idag, det är helt enkelt rörelsemönstret jag vill åt för att hoppeligen få trav i framtiden.

Läste idag ett inlägg på FB (Diskutera islandshästar) som en tjej lagt ut angående diagnosen PSSM2, ett av de mest framträdande symptomen var just detta gångmönster med bakbenen!
 
Aldrig tänkt på PSSM, eftersom han inte har någon av de andra symptomen. Dock är ett dna test hit inte svindyrt, så jag kanske skall nämna till ägaren för säkerhets skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 103
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 205
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 311
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp