Islandshästträns

Novisis

Trådstartare
Varför har islandshästar speciella träns utan käkrem och pannband?

*isis-nybörjare*
 
Sv: Islandshästträns

Jag har pannband till min ;)
Ingen käkrem då den bara är i vägen och inte fyller någon funktion!
 
Sv: Islandshästträns

Det tränset jag använder mest just nu har både pannband på käkrem:) Sen har jag några träns utan käkrem men med pannband.

wpid-20131219_194352.jpg
 
Sv: Islandshästträns

Käkremmen gör ju varken till eller från, vilket vissa storhästmännisjor också börjat inse. Har pannband på vissa träns, men när hästen har mycket pannlugg så blir det mest meckligt och så syns det ju ändå inte.
 
Sv: Islandshästträns

Njae, nog gör käkremmen sitt till om man spänner den som den ska spännas.
De flesta spänner den ju dock alldeles för löst och då fyller den såklart ingen funktion mer än att den torde vara störande och irriterande när den fladdrar omkring.

För övrigt finns det ju både islandsträns och "vanliga" träns som både har pannband och käkrem och saknar pannband och käkrem.
 
Sv: Islandshästträns

Grundhistoriken i tränsen utan pannband och käkrem med en lös nosgrimma är om jag inte missminner mig att det skulle gå enkelt att ta av och på vid hästbyte.
 
Sv: Islandshästträns

Vet du vad jag har hört ? Nej naturligtvis inte, men jag har hört att käkremmen användes av militären för att dra i döda hästar.
 
Sv: Islandshästträns

Min islänning har både käkrem & pannband, ponnyn däremot har inget av det ;) Som hjartagna skrev verkar det troligt att man ville göra det så enkelt som möjligt.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 009
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Emiro
·
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
17
· Visningar
1 151
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 740
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp