Bukefalos 28 år!

"Islandsstigbygel" till barn??

MaRomer

Trådstartare
Har ett problem när sonen rider. Stigläderna är knappa 10 cm långa och det går alltså knappt böja ut den, dvs hans fötter vrids hela tiden inåt hästen och han får en onaturlig vinkel på ankeln. Vilket han även klagar på efter ca 20 mins ridning:/

Så undrar nu om det finns några stigbyglar i barnstorlek som redan är vända åt rätt håll? Liknande islandshäst stigbyglar. Just nu har han säkerhetsstigbyglar med gummisnodd.

imag1120_205961167.jpg
 
Sv: "Islandsstigbygel" till barn??

Jag har haft samma problem med mina barn och fick tipset av en westernryttare. Där har man tydligen ofta samma problem med westernsadlarnas breda, styva stigläder. Hon tipsade mig att blöta stigläderna ordentligt och sedan vrida dem runt ett kvastskaft och låta dem torka. Smorde sen in dem och vips vred de inte tillbaks sig med felvinklade fotleder som följd. Blev jättebra för mina ungar som nu inte tappar stigbyglar hela tiden! :)
 
Sv: "Islandsstigbygel" till barn??

Jag har haft samma problem med mina barn och fick tipset av en westernryttare. Där har man tydligen ofta samma problem med westernsadlarnas breda, styva stigläder. Hon tipsade mig att blöta stigläderna ordentligt och sedan vrida dem runt ett kvastskaft och låta dem torka. Smorde sen in dem och vips vred de inte tillbaks sig med felvinklade fotleder som följd. Blev jättebra för mina ungar som nu inte tappar stigbyglar hela tiden! :)

Jag vet detta, men stigläderna är i något "konstläder" och är för korta för att vrida, De sticker ju in i sonens ben:/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp