Bukefalos 28 år!

Idas

Trådstartare
Har kört fast i mitt tentaplugg och min hjärna vägrar ta in information om isotoper. Finns det någon bukare som är expert på området? Det jag främst undrar är:

- Vad innebär isotope fractionation?
- Hur vet man om en isotop är stabil? Kan "lättare" isotoper också vara stabila?
- Finns det något samband mellan kompositionen δ15N och δ13C i zooplankton med salthalten i havet? Har en övningsfråga som lyder "What isotopic composition would you expect to find in the zooplankton of the
incoming freshwater from Lake Mälaren" samt "What isotopic composition would you expect to find in the zooplankton of the open ocean" och känner att jag inte alls kopplat detta.

Eller så kanske ni sitter på någon toppensida/artikel om ämnet?

:bow:
 
Har kört fast i mitt tentaplugg och min hjärna vägrar ta in information om isotoper. Finns det någon bukare som är expert på området? Det jag främst undrar är:

- Vad innebär isotope fractionation?
- Hur vet man om en isotop är stabil? Kan "lättare" isotoper också vara stabila?
- Finns det något samband mellan kompositionen δ15N och δ13C i zooplankton med salthalten i havet? Har en övningsfråga som lyder "What isotopic composition would you expect to find in the zooplankton of the
incoming freshwater from Lake Mälaren" samt "What isotopic composition would you expect to find in the zooplankton of the open ocean" och känner att jag inte alls kopplat detta.

Eller så kanske ni sitter på någon toppensida/artikel om ämnet?

:bow:
Har du läst dessa?
http://www.int-res.com/articles/ame/12/a012p085.pdf
http://www.int-res.com/articles/meps/115/m115p205.pdf
 
Expert är jag inte men zooplanktonen borde ha skillnad i syreisotop. Jag är inte helt säker men rimligtvis borde halten O-18 vara högre i ytvattnet i oceaner, vatten med dessa avdunstar långsammare och regnvattnet som faller så pass lång norrut som på våra breddgrader borde vara rätt utarmat på O-18 eftersom det kondenserar först och det mesta vattnet som faller som regn hos oss kommer med luftströmmar från sydligare breddgrader.
 

Liknande trådar

Tjatter Det kanske bara är jag som tycker att det är underhållande med shuffle-challenges. När jag hade en blogg brukade jag göra dem nu och då...
2
Svar
39
· Visningar
3 925
Senast: Monimaker
·
Hundhälsa Jag hittade den har pa FB och tankte dela med mig ... For the TV documentary on pet obesity in which I will be participating, I...
2
Svar
28
· Visningar
4 353
Senast: Ainon
·
Övr. Hund http://www.dogster.com/lifestyle/10-naughtiest-dog-breeds Vad säger ni om det? What Are the Characteristics of a Naughty Dog...
Svar
8
· Visningar
1 762
Senast: Sparkling
·
O
Ridning Sorry for writing in English but my swedish skills aren't very good (i'm from finland). Here's a video that me and my friends made...
Svar
9
· Visningar
2 029
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp