Bukefalos 28 år!

Istadig häst, men bara på vintern

N

Nalfaren

Hej! Jag har en häst som vår och sommar ställer upp på det mesta. Är jätte lugn och snäll. Men på vintern (nov-feb) blir han helt annorlunda. Han försöker sticka iväg när jag leder honom, vägrar stå uppbunden i stallgången, drar iväg i full galopp vid longering och vägrar gå framåt i ridning, eller så sticker han iväg till stallet om man rider ut och försöker rymma från paddocken om man rider där. Är det någon som har några tips på vad man kan göra åt detta eller vad det kan bero på?
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Jag har liknande problem med fjordingen jag ghjälper till med, han har slitit sig när jag lett honom, försökt sticka med mig och blir "rädd" för det mesta. Jag har ingen aning varför. Ägaren till min häst har sagt att han testar mig, vilket jag inte helt tror på och sen har dom sagt att han blir pigg på vintern, men jag ser inte att det borde vara en anledning.
Jag har själv försökt arbeta en del från marken nu innan jag ridit, tex longerat och lett honom (med kedja) och då försöker jag även se till att han backar och kommer när jag vill. Jag rekommendera arbete från marken till att börja med, och för din egen säkerhet så kan det vara smart att använda kedja...
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Många hästar blir ju piggare och busigare på vintern, kanske skulle han behöva motioneras mer vintertid?

Sedan, om det inte känns som glädjeryck utan snarare protest, skulle man ju kunna fundera på om den har ont. Kanske fryser den så att den får spänningar/smärtor i kroppen? Det får iaf jag, så det borde kunna hända andra djur också tänker jag..
Den kanske då behöver längre/bättre/annan uppvärmning, kanske känner den av sadeln om den ligger pytteilla?
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Jag skulle säga överskotts energi. Det är ju just vid den tiden som hästarna rör sig minst i hagen, de står kanske inne mer vid dåligt väder. Jag har också märkt på vissa hästar att kallt klart väder kan va mycket upp piggande:D.
Mitt råd skulle va att försöka motionera han mer eller kanske dra ner på kraftfodret om det går.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hej! Jag har en häst som vår och sommar ställer upp på det mesta. Är jätte lugn och snäll. Men på vintern (nov-feb) blir han helt annorlunda. Han försöker sticka iväg när jag leder honom, vägrar stå uppbunden i stallgången, drar iväg i full galopp vid longering och vägrar gå framåt i ridning, eller så sticker han iväg till stallet om man rider ut och försöker rymma från paddocken om man rider där. Är det någon som har några tips på vad man kan göra åt detta eller vad det kan bero på?

Många hästar blir som sagt piggare vid svalare och blåsigare väder men om det följer efter installningen så skulle jag först fundera över utfodringen! Vad får hästen i kraftfodergiva? Min häst hade inte fått en korn havre :devil: om den genomgått sådan förändring under stallperioden....Perioden du nämde stömmer ganska bra med vår stallperiod.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Kanske kombination kraftfoder, mindre hagar och att värmen på sommaren håller hästarna lite tröttare plus att de då är ute dygnet runt ( rör sig mer )om de går på bete.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hej! Tack för alla svar! Kan mycket väl vara så att han har överskotts energi, eftersom det börjar när han få komma in på nätterna. Har inget ridhus heller, så rider efter väder och underlag. Men borde han inte vilja gå framåt mer då när jag rider? Istället vägrar han gå framåt så fort jag kräver något och galoppera vill han inte alls (utom när jag longerar då). Rymmer han sticker han hem till stallet och sen stannar han där. Han får ingen havre, jag brukar ge musli och linfrön. Kanske är det så att han får ont när det blir kallare. Något är det i varje fall. Arbetar honom från marken nu, tills jag ser att han lyssnar mer.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Tänk också på hur mycket grovfoder den får. Vi har en häst som blir jättejobbig, stressad, strirrig och ohyffsad när hon är hungrig. Får hon 10 kg hö om dagen är hon luganre och nöjdare. :) Så blir inte din häst tjock, prova ge mer hö, ge den ett kilo innan du ska rida och sköta också så brukar de vara mer avslappnade och nöjda och itne vrålhungriga. På sommaren brukar de ju ha att plocka och pyssla med hela tiden och slipper stå hungriga hela dagen, i november är oftast allt pyssel slut i hagen och de blir hungriga och uttråkade.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hej! Tack för alla svar! Kan mycket väl vara så att han har överskotts energi, eftersom det börjar när han få komma in på nätterna. Har inget ridhus heller, så rider efter väder och underlag. Men borde han inte vilja gå framåt mer då när jag rider? Istället vägrar han gå framåt så fort jag kräver något och galoppera vill han inte alls (utom när jag longerar då). Rymmer han sticker han hem till stallet och sen stannar han där. Han får ingen havre, jag brukar ge musli och linfrön. Kanske är det så att han får ont när det blir kallare. Något är det i varje fall. Arbetar honom från marken nu, tills jag ser att han lyssnar mer.

Han behöver inte alls visa överskottsenergin genom att gå mera framåt även om man kanske kan tycka det, förstår hur du tänker, men min erfarenhet är att överskottsenergin mest går åt till att använda hjärnan till allt annat än vad vi vill, så likväl som att springa så kan man använda energin till att stanna och sätta sig på tvären. Men har du misstankar om att han kanske har ont så ska du förstås kolla upp det, för visst kan muskelproblem eller annan stelhet förvärras av kylan. Equiterapeutkoll kanske?
Annars låter det ju klokt med markarbete till du känner att ni når varandra bättre. Min ponny :love:kan också visa lite bus- o överskottstendenser men då drar jag ner på kraftfodret och försöker att aktivera honom varje dag trots vädret, för även om jag bara tömkör el löslongerar i 20 min (i snöstorm t ex) så blir han mycket jämnare i humöret när han får gå oftare.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hej! Tack för tipsen! Jag har testat med att öka på med grovfoder och det har gett resultat. Han går snällt efter mig när jag leder honom och är inte lika sur och hispig och försöker inte slita sig. Så det kan mycket väl ha varit för lite mat som satte igång allt (han går tyvärr lätt upp i vikt). När han började bete sig så här så red jag mycket så det borde inte ha varit överskottsenergi (i november). Samma sak förra året vid den tiden. Men nu har han absolut överskottsenergi, eftersom jag inte ridit så mycket sen början av december, så det har säkert förvärrat saken. Så nu ka jag ta tag i det. Nästa vecka ska jag och min sambo rida ut ihop de flesta dagarn så hoppas jag att det hjälper. Han sticker inte gärna iväg om man är två som rider och får han se lite nya miljöer varje dag och gå i snön så kanske han blir av med lite överskottsenergi.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hej! Jag har en häst som vår och sommar ställer upp på det mesta. Är jätte lugn och snäll. Men på vintern (nov-feb) blir han helt annorlunda. Han försöker sticka iväg när jag leder honom, vägrar stå uppbunden i stallgången, drar iväg i full galopp vid longering och vägrar gå framåt i ridning, eller så sticker han iväg till stallet om man rider ut och försöker rymma från paddocken om man rider där. Är det någon som har några tips på vad man kan göra åt detta eller vad det kan bero på?

Hästar med led- och/eller muskelproblem får det oftast förvärrat i kylan. Bara en tanke.

Hälsning Maja
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Hästar med led- och/eller muskelproblem får det oftast förvärrat i kylan. Bara en tanke.

Hälsning Maja

Bra att veta! Vad kan man göra för at lindra det i så fall? Har inte märkt att han skulle ha ont någon stans under resten av året, men han är ju inte ung. Förra året hade vi det kallt och snöigt fram till april, men efter februari var det inga problem. Det som är lite märkligt.
 
Sv: Istadig häst, men bara på vintern

Bra att veta! Vad kan man göra för at lindra det i så fall? Har inte märkt att han skulle ha ont någon stans under resten av året, men han är ju inte ung. Förra året hade vi det kallt och snöigt fram till april, men efter februari var det inga problem. Det som är lite märkligt.

Ja, det beror ju alldeles på vad det är och om det är något. Equiterapeut ibland är inte fel.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: mily
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 584
Senast: sorbifolia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp