ja blir galen!

ninno

Trådstartare
Försökte hantera min fodervärdshäst första gången idag. Allt gick bra så länge jag ledde honom i hagen.. men när vi kommer utanför drar han i väg som bara den, och jag hängandes efter. Han är så ouppfostrad och det är en stor häst (nordsvensk), så jag har ju ingenting att sätta emot. Jag ska börja med NH, men jag vet inte var jag ska börja med detta beteende... jag vet inte alls hur jag ska göra. kommer inte ens förbi honom så att jag skulle kunna vända honom så att det blir jag leder igen, han far med sådan fart.. :(
 
Sv: ja blir galen!

Detta låter farligt.. ta hjälp av någon riktigt kunnig som kan visa dig hur du ska gå till väga. :idea:
 
Sv: ja blir galen!

sätt på träns el. stigbett när du leder. pricis innan han drar så "boxa" till i halsen så att han viker den mot dig. där blir du starkast. har hästen redan hunnit "dra" så är det för oftast redan för sent.
 
Sv: ja blir galen!

Jag tycker att du ska du ska fortsätta med grimman och att göra precis som ovanstående skriver. Ryck till i han så att han blir uppmärksam. Så fort han ligger på och vill "leda" dig gäller det att ta tag i hästen, han ska kunna gå utan att dra i grimman. Så fort du bara höjer handen så ska han stanna till, detta låter som ett problem om vem det är som bestämmer.

Har du däremot bett på honom kommer han att vänja sig med det och hur blir det sedan när du ska leda honom i grimma? Han ska kunna gå i grimman och vara uppmärksam på DIG!

Låter bra att du ska ta hjälp, Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ja blir galen!

jag hade ett nordsvenskt sto som stack för mej när jag ledde henne.
jag testade träns och det mesta sen en dag vra jag trött på att hon gjorde som hon ville! :devil: jag tog en hingstkedja och drog igenom ala ringarna under grimman och när hon skulle stick drog jag tag i grimman och hon tvärstannade och tittade på mig! Sen dess hade jag inga problem med att leda henne i från hagen eller någon annanstans!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 265
Senast: mily
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 435
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp