Bukefalos 28 år!

Ja, jag är så dum!

E

Ello_knott

att jag tar emot en oinriden 10 åring som aldrig gjort någonting som liknar arbete i sitt liv... Men hon va ju så vacker!!! :love:

Ett stort, grovt varmblodssto, väldigt social, trevlig, mysig att ha att göra med på alla sätt... Fick hem henne för ca 1 månad sen... Hon går fint att longera, tömköra, ha sadel på... men hon tillåter mig inte att ens komma i närheten av att sitta upp... Är det NÅGON som har några idéer eller ens tror att jag har en liten chans att lyckas? :confused:
Tacksam för svar!!! :bow:
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Ta hjälp av folk som har ridit in hästar förut. Man bör vara minst tre när man rider in en häst.

Förutsatt att hon är genomkollad så att du vet att hon inte har ont någonstans så tror jag inte att det ska vara något större bekymmer.

Är hon dessutom körd förut så underlättar det ofta.

Lycka till!
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Men hallå där, har du skaffat en till nu :-) Jag behöver lite mer uppdatering om hur det går med surprice oxå!:)

Om hon är så snäll och go att hålla på med och det fungerar så bra annars så ge henne tid tror jag. Om hon reagerar som hon gör men ändå är bra att ha och göra med så håll hoppet uppe :)

Lycka till!!!
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Hon är genomkollad och det är inge fel på henne, hon är inte körd, men tömkörd... Har en 3 åring som jag håller på att rider in med framgång så jag vet vad det innebär...
Den här hästen tillåter alltså allt utom någon på ryggen... De tankar jag har nu är att jobba mkt från marken och försöka bygga upp ett förtroende mellan oss... Men har fått reaktioner som att eftersom hon är så gammal och envis att jag ska visa vem som bestämmer och gå fortare fram... Men det går emot mig själv....
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Verris>>> Går superbra med henne!!!! Skriver ett pm till dig nu :)
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Har bara ett råd i detta fall, ta det lungt hon har ju redan lärt sig att bli tömkörd, longera, vant sig vid sadel mm på en månad.
Efter att du har tagit det lungt så ber du om hjälp då man inte skall vara ensam och rida in en häst om man nu inte är mycket duktig.

Kram och lycka till.
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Hur gammal är hon?

Är hon sadelvan, riden förut och så?

Har du kollat (med vet eller ET) att hon inte har ont någonstans?

HUR är hon riden förut? Vad har hon för erfarenheter?
Bra eller dåliga?

Har någon slängt sig upp eller på annat sätt suttit upp på nåt obekvämt sätt?

Passar sadeln? Har hon ridits med opassande sadel förut?

Passar träns, bett och övrig utr?

Har du kollat tänderna?

Många frågor men sånt man måste fundera över när något inte fungerar. Hästen försöker ju visa något och tala om vad som är fel.
Det gäller bara att lära sig se och lyssna på hästens små signaler.
 
Sv: Ja, jag är så dum!

:eek: Fler ridtravare i linde :p Trodde jag var ensam ;)
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Hon är inte riden förut vad jag vet, men är longerad och sadelvan... sadeln jag har passa perfekt och hon har inte ont någonstans, har haft ut en kiropraktor som kollat igenom henne ordentligt... vet inte hur hennes tidigare erfarenheter varit...
Självklart får jag hjälp, jag är inte dum... håller på och rider in min unghäst nu och förstår vikten av att vara fler...

Jag funderar eventuellt på att ta ut en NH tränare eller dylikt, kan det va nåt tro? Tack för alla svar...
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Några snabba funderingar...

Kan du lägga armen över ryggen på henne?
 
Sv: Ja, jag är så dum!

´Funderade oxå lite så..
Kan du lägga armen över, kan du slänga på täcke utan reaktion, kan du lägga andra saker på ryggen, ikeakassar, pressenningar, hålla en hink ovanför sadeln.. Tja, alla möjliga konstigheter.. Du har som sagt inte haft henne så länge, ge henne tid att lära känna dig, lita på dig o så. har vart rätt mkt för henne nu, ny miljö, nya människor, träning mm. Ställ av henne nån vecka o låt henne gå o fundera, tror du vinner på det i längden..
har du ridbarna kan det vara eb ide att ha denna häst på banan samtidigt som du rider på en annan, då ser hon att den andra hästen acccepterar det..
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Nämen vad trevligt! Klart det kan lyckas :)
Precis vad jag gjorde för 1 1/2 år sedan...fast min var 'bara' nio år :angel:
Kan bara säga att det har gått jättebra för oss, oavsett vad alla olyckskorpar kraxade om...men mycket arbete är det!
Även min är ett stort grovt varmblodssto som aldrig startats...förutom att hon fått ett par föl så har hon mest gått och skrotat. Tidigare ägare gjorde ett par försök att rida in henne, men enligt uppgift var hon 'omöjlig' att rida, så de gav upp. Jag misstänker faktiskt starkt att de bara slängde på en sadel och satt upp...så går det till i en del travstall, och i många fall funkar det eftersom travare generellt är väldigt snälla och arbetsvilliga :crazy: Med min blev det istället så att hon blev rädd för att få något på ryggen.

I alla fall, jag tog hem henne och jobbade väldigt lugnt de första månaderna. I början bara långa promenader i repgrimma...timmatals över stock och sten och längs vägar. Så småningom även tömkörning. Samtidigt pysslade jag mycket i stallet, stod alltid på en halmbal när jag borstade henne så hon blev van vid att jag 'tornade upp mig' över henne. Så småningen kunde jag även luta mig och hänga över henne i boxen.
Efter kanske två månader av detta började hon få på sig sadel med hängande stigbyglar vid promenaderna...allt vandes in så långsamt att hon aldrig behövde bli skrämd, dessutom stärktes vår vänskap och förtroende av allt mysigt pysslande :love:

Ytterligare två månader senare var det dags för första ridturen! Vid det laget var hon så van vid mig och alla mina påhitt, att det bara var att sitta upp. All tömkörning hade gett henne lite muskler och fått henne att förstå hur tygeltagen funkade, och allt det andra hade gett henne tillit och självförtroende, så ridningen funkade utmärkt från början.

Jag är jätteglad nu att vi tog sådan tid på oss i början, tror inte det hade funkat så här bra annars! Visst hade jag kunnat tvinga mig på henne - 'visa vem som bestämmer' som du har blivit rådd till :crazy: - men säkerligen med mycket sämre resultat.

Nu, ganska precis ett år efter första ridturen, jobbar vi på med grunderna...hon går utan större problem i alla gångarter och med stor glädje och arbetsvilja.

Första uppsittningen:
ma2.jpg


I höstas:
mm9.jpg


Säger bara LYCKA TILL och SKYNDA LÅNGSAMT :bump: :banana:
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Tack :)
Nu känner jag mig inspirerad!
Brukar ha en pall å stå på när jag borstar och jag kan lägga armen över och jag kan luta mig och hänga mig på henne med korta stunder... hon är väldigt misstänksam men när hon märker att jag inte vill nå illa så lugnar hon sig... känner redan ett väldigt speciellt band med henne hon är, som min vän brukar säga, en häst med alla sinnen öppna... man får verkligen kontakt med henne... och att ha sadel på henne är inget problem alls...
Men hon är antagligen inte så bra hanterad innan eftersom hon är så misstänksam, rädd om öronen och reagerar väldigt starkt på snabba rörelser och höga röster....

Men jag tror hon är värd att ge tid.... :love:
 
Sv: Ja, jag är så dum!

ok... nu måste jag ju uppdatera lite... bilden är tagen i lördags efter drygt 2,5 timmes slit så blev detta resultatet :love:
När hon väl förstog att det inte va farligt att ha nån på ryggen släppte allt och hon slappnade av... Nu finns det hopp :rofl:
img_0746_1173564634.jpg
 
Sv: Ja, jag är så dum!

Tack så mkt :love:
Trodde nästan det va helt kört som hon höll på....
Bockade, stegrade, kastade sig som en tok.... men det gick :rofl:
Fast hon kan ju reagera precis lika dant nästa gång... å nästa gången.... men det får vi se då :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 186
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 434
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp