Jäkla jordbruksverket - stödrättigheter

fejko

Trådstartare
Jag har fått en del av mina stödrättigheter indragna pga att "det är dåligt betat" på en del av området och dessutom blivit återbetalningsskyldig 5 år retroaktivt. Jag överklagade men fick igår avslag. Området jag bråkar om är gammal betesmark, det var den enda betesmark jag hade i början,sedan stängslade jag in ytterligare en bit av gärdet och hästarna tycker att det är roligare att vara där nere vid vägen eftersom det är mer att titta på där. Tittar man på blockkartan (flygfoto) syns det tydligt att det är använd mark. Mina getter har dessutom röjt bort en jäkla massa sly där. Jag fick ingen motivation heller utan bara avslag. Tycker det är ett jäkla myndighetsmissbruk :mad:

Är det någon mer som råkat ut för detta?
 
Sv: Jäkla jordbruksverket - stödrättigheter

Att få stödrätterna indragna pga dåligt betat låter ganska hårt? Jag träffar mängder med lantbrukare (och vi driver även egen gård) eftersom jag jobbar i branschen, och jag har aldrig hört talas om det. Däremot dras det ju in på stödet om det är dåligt betat, plus att man kan få neddragning på hela stödet om man har flera felaktigheter (ex ett skifte dåligt betat, en blöthåla ej bortritad osv).

Låter som dagt märkligt att det bara skulle bero på det.
 
Sv: Jäkla jordbruksverket - stödrättigheter

Mina grannar har fått påpekande om det varit dåligt betat och avdrag något år. Men sedan när det hållit efter marken bättre året efter fått fullt igen.
Är inte säker på att det är p g a det som du blivit av med stödrätterna, att det är dåligt betat. Utan det kan vara för att marken inte uppfyller de krav som EU satt på den för att räknas som bidragsberättigad betesmark. Sverige råkade ju vara lite för snälla i den bedömningen när stödrätterna delades ut. Så jag tror att många har fått någon indragning av dem om de inte bara har insådda vallar som beten. Själv fick jag 0,9 stödrätter indraget för att det var för mycket träd och buskar. Att jag sedan har mer mark nyinköpt utan stödrätter som mer än väl uppfyller kraven hjälpte inte. Utan det blir för mig att ge mig ut leta efter nya att köpa.
 
Sv: Jäkla jordbruksverket - stödrättigheter

Jag har också fått största delen av mina bidrag indragna. De var här och tittade förra våren precis när snön gått bort och just då gick det hästar på en del som hade blivit upptrampat. Det är inte alltid jag har hästarna där och när det blir vår går det ingen där förrän tidigas hösten då det vuxit till sig ordentligt. Jag fick stöden indragna för att det inte ansågs vara beteshagar. De tog även tillbaka stödrätterna och jag hamnar nu några kvadratmeter från att komma upp till den nya undre gränsen för att få stöd över huvudtaget nästa år. Uträknat känns det ju som....
Sen tycker ju inte jag att de kan veta hur det har sett ut fem år tillbaka. Jag har inte förstått om jag ska betala tillbaka eller inte men de gick tillbaka 5 år med att dra in stödrätterna så då kanske det menas att jag ska betala vad jag fått för dem tidigare.
Man orkar ju inte sätta sig in i all text och siffror hit och dit.
Jag ångrar att jag sökte de här förb....de stöden från början.

Jag fick även stödet för vallskörd indraget på grund av att det blivit översvämning och bara kommit upp en massa vass. Jag har lagt ut mycket pengar på att först köpa redskap sedan plöja, harva och så men har ändå fått köpa in foder pga att vi inte kunde ta någon skörd för det var för blött plus en massa vass eller blåsäv eller vad det heter. Uppepå detta dras bidragen in. Man blir ju rätt less....
 
Sv: Jäkla jordbruksverket - stödrättigheter

Fick precis detta i ATL's nyhetsbrev

"Chans att återfå sina stödrätter
Överklaga indragna stödrätter. Det rekommenderar expert i offentlig rätt.

Att reglerna ändrades vid årsskiftet ger goda förutsättningar för den som vill ha tillbaka indragna stödrätter.
-?Jag skulle överklaga och hänvisa till att reglerna ser annorlunda ut, säger Bengt Lundell, universitetslektor i offentlig rätt vid Lunds universitet, om de principer som gäller när regler ändras efter att ett myndighetsbeslut har fattats men innan överklagan av beslutet hanteras.

Före den 1 januari i år kunde Jordbruksverket dra in stödrätter som delats ut på felaktiga grunder. Runt 22?000 lantbrukare blev av med stödrätter efter Jordbruksverkets inventering.
Sedan årsskiftet är det bara om bonden medvetet gjort något fel som stödrätter kan tas ifrån henne. Att myndigheten misstolkat reglerna är inte längre ett giltigt skäl. Överklaganden av beslut fattade förra året kommer att behandlas i år.

- Principen är att man tilllämpar alltid de regler som gäller. Ändrar sig reglerna och man ska ompröva ett beslut, då tittar man på de nya reglerna också, säger Bengt Lundell.
Det innebär inte per automatik att den överklagande får rätt, men chanserna är goda, enligt Bengt Lundell.

Att en överklagan av indragna stödrätter har förutsättning att bli framgångsrik betyder inte att Jordbruksverket gjorde fel som drog in dem från början.

Verket agerade helt korrekt efter rådande lagar. Därmed inte sagt att de inte kunde ha hanterat saken annorlunda i väntan på att reglerna om stödrätter skulle ändras.
- Jordbruksverket hade kunnat låta bli att vidta den åtgärden, men de var inte skyldiga att göra det, säger Lotta Lerwall, universitetslektor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet.

Jordbruksverket har enligt Anders Elfström, chef för
regelutvecklingsenheten, inte funderat över vad lagändringen betyder när missnöjda lantbrukares överklaganden ska hanteras.
- Vi har inte resonerat så.
Hittills har Jordbruksverket fått in 800 överklaganden.
-?Det kommer nog att rinna in fler, säger Anders Elfström. "
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 243
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp