Jäkla skitkropp

Jag orkar inte mer.
Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra.

Jag har ont, foglossning som gör att jag knappt kan gå. Eller sitta. Knappt ligga ner heller.
När jag väl ligger ner måste jag ligga på vänster sida annars får jag fruktansvärd halsbränna. Eller blir yr om jag ligger på rygg. Yr blir jag ändå visserligen, för tydligen vill blodtrycket inte vara med.
Jag sover nästan ingenting längre. Någon timme per natt bara.
Nu har jag tydligen dessutom fått graviditetsdiabetes och det fick liksom bägaren att rinna över. Jag kan inte hantera det beskedet alls. Ska in på tisdag och få en blodsockermätare, men jag är livrädd för ens ett litet stick i fingret så jag vet inte hur jag ska lösa det.

Just nu känner jag bara att jag hatar hatar hatar min kropp. Jag vill inte mer. Jag orkar inte mer.
 

Det är verkligen skönt med kollen. Och som jag tror jag skrev i ett inlägg längre bak, kul med statistik :D

Har fått mitt första höga värde nu. Vaknade med 5,8 (gränsen är 5,3 innan frukost). Försöker lista ut vad det kan bero på, men kommer inte på något.
Som sagt, om det är ett enstaka värde kanske det bara beror på mätarens avvikelse. 15% kan mätaren diffa (i snitt) så det kan bara vara ett mätfel.
Dessutom påverkas blodsocker av enormt mycket andra hormoner som finns i kroppen, som diabetiker som saknar insulin är gryningseffekt ett väldigt vanligt fenomen. Att man vaknar gör att kroppen frisätter glukos för att kunna använda muskler etc och har man inget eget insulin som parerar det blir man väldigt mycket högre än 5,3 ;)
Likaså adrenalin, en mardröm, rädsla, nervositet eller ilska, höjer blodsockret mycket.

Så ETT värde är inget bevis för något. Blir det flera värden får man analysera lite mer.
 
Som sagt, om det är ett enstaka värde kanske det bara beror på mätarens avvikelse. 15% kan mätaren diffa (i snitt) så det kan bara vara ett mätfel.
Dessutom påverkas blodsocker av enormt mycket andra hormoner som finns i kroppen, som diabetiker som saknar insulin är gryningseffekt ett väldigt vanligt fenomen. Att man vaknar gör att kroppen frisätter glukos för att kunna använda muskler etc och har man inget eget insulin som parerar det blir man väldigt mycket högre än 5,3 ;)
Likaså adrenalin, en mardröm, rädsla, nervositet eller ilska, höjer blodsockret mycket.

Så ETT värde är inget bevis för något. Blir det flera värden får man analysera lite mer.
Jag skrev att det var ett för att det var det enda avvikande. Och avvikande ska rapporteras till KHV när de är tre på en vecka. Hittills har jag inte haft några fler höga värden.
 
Wtf? Nu, fyra timmar efter att jag ätit, har det rusat upp till 8,6 :jawdrop: så högt har jag aldrig mätt innan! Ska vara under 7 vid läggdags.
 
Tyckte lite synd om mig själv idag. Trött, ont, svullna ben, allmänt gnällig och dåligt humör.
Så jag tog en lång varm dusch, fram med inpackning och passionsfruktsdoftande lotion och allt vad jag kunde hitta i skåpen.

Nu sitter jag i morgonrock och känner mig lite ompysslad och bortskämd. Gött!
 
I Libre-appen försvinner datan vid varje sensorbyte, du ska ha Glooko också, där lagras all data :)
Okej, det säger inte Abbott själva. Men jag laddar hem en app till om det behövs.
Enligt Abbott var det en uppdatering som ställde till det. Och visst, appen ser inte likadan ut.
 
Laddade hem Glooko nu. Inte alls lika överskådlig och smidig som Libre :arghh: men men, bara den sparar datan så.
 
Nej dagligdags använder du Libre-appen, men för att kunna se längre tillbaka ännena sensoranvändning behövs glooko.
Den har hoppat någon vecka, sparat data för typ två dagar och hoppat över resten.
Och man ser bara en vecka i taget? Ingen graf över flera veckor.

Libre är ju anpassad för lång tids överblick, man kan ju välja att se grafer för tex en månad. Verkar konstigt att den skulle nollställa varannan vecka då..

Äsch, det är väl så det är. Totalt värdelöst.. men men, bara en månad kvar.
 
Den har hoppat någon vecka, sparat data för typ två dagar och hoppat över resten.
Och man ser bara en vecka i taget? Ingen graf över flera veckor.

Libre är ju anpassad för lång tids överblick, man kan ju välja att se grafer för tex en månad. Verkar konstigt att den skulle nollställa varannan vecka då..

Äsch, det är väl så det är. Totalt värdelöst.. men men, bara en månad kvar.
Min man har haft Libre i flera år och han säger att den nollställs vid varje sensorbyte. Glooko använder han för att se tillbaka i tiden och det är den som sjukvården använder för att ladda över hans data inför besök på endokrin.
 
Min man har haft Libre i flera år och han säger att den nollställs vid varje sensorbyte. Glooko använder han för att se tillbaka i tiden och det är den som sjukvården använder för att ladda över hans data inför besök på endokrin.
Dåligt av Libre :down: framförallt att inte informera om det.

Libre view tycker jag var bättre, där kan man ladda ner alla grafer översiktligt som pdf.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 187
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 963
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 710
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp