Bukefalos 28 år!

Järn/koppar???

ragge

Trådstartare
Har suttit och räknat på alla mineraler och vitaminer till mina hästar, och dom får vad dom ska ha i allt utom järn,koppar, Zink, jod, kobolt, mangan och Kalium, som ligger lågt.
Många säger ju att järn/kopparbrist sällan finns, men mina har på tok för lite tror jag...
Dom får hösilage, havre, korn, soja, betfor, vetekli, olja och lusern, krafft miner blå, chevinal.
Jag vet inte hur mkt av dessa ämnen som finns i respektive foder utom i lusernminer och chevinal som det står på.

Misstänker att jag inte behöver ge extra av något, men vill bara slänga ut en fråga till er som vet.
 
Sv: Järn/koppar???

Jag hade bytt till ett mineralfoder som innehåller vad hästarna behöver. Varför ger du blå miner om det ändå inte täcker upp de mineralbehov som hästarna har?
 
Sv: Järn/koppar???

Bor på Gotland och vi har inte så många olika märken här, skulle vilja ha ett minerlafoder som har alla spårämnen, då höet har bra kvoter, enda som är lågt är Kaliumet som är 11,5g/foder.
Har också 2 "inte normala" hästar; en 2 åring(snart)50% fullblod/Holstainer som kräver endel, sen en stor sak på 175cm som väger närmare 800kg.
 
Sv: Järn/koppar???

Har suttit och räknat på alla mineraler och vitaminer till mina hästar, och dom får vad dom ska ha i allt utom järn,koppar, Zink, jod, kobolt, mangan och Kalium, som ligger lågt.
Många säger ju att järn/kopparbrist sällan finns, men mina har på tok för lite tror jag...

Har du inte analyserat innehållet av mikromineraler (bl.a. järn, mangan, zink och koppar) i ditt hösilage så kan du ju inte räkna på dessa!

Järnbrist kan du nog utesluta. Det finns i princip alltid tillräckligt med järn i foderstaten.

Vem är det som påstår att det sällan råder kopparbrist? Koppar är nog tillsammans med zink det mineral som det i princip ALLTID finns en brist av i grovfoder.

Jod är viktigt att du ger. Ge minst 4,8 mg/dag om din häst väger 800 kg.

Mangan brukar finnas i överflöd. Dock inte alltid. Du behöver en komplett analys av ditt grovfoder för att veta säkert.

Kobolt behöver du normalt inte bekymra dig om (behovet är ca. 0,8 mg/dag för din häst).

Kalium finns det i princip aldrig någon brist av. 11,5 g/foder är fullt tillräckligt! Unerhållsbehovet av kalium är ca. 0,05 g/kg kroppsvikt. Väger din häst 800 kg så har han/hon behovet 40 g K/dag. Sen får du lägga till för förluster genom svettning beroende på väderlek och hur mycket och hur tufft du rider. Det är dock ganska små förluster av kalium genom svettning, ca. 1,4 g /ℓ brukar man räkna med. Lägger du till 5 g p.g.a. svettning så får du det totala kaliumbehovet till 45 g/dag. Du behöver således bara ge ca. 4 kg hösilage för att täcka din hästs kaliumbehov. Jag förmodar att du ger mycket mer.
 
Sv: Järn/koppar???

"Har du inte analyserat innehållet av mikromineraler (bl.a. järn, mangan, zink och koppar) i ditt hösilage så kan du ju inte räkna på dessa!

Det va precis det jag trodde. Tack för ett bra svar, hjälpte verkligen.
 
Sv: Järn/koppar???

Järn och kopparbrist är ganska lätt att ordna upp genom att ha ett extrakar i tex. hagen med en bit kopparrör och en järnsko i. Då kan hästarna själv reglera intaget genom att välja att dricka det vattnet istället för det vanliga. "Förr i tiden" gjorde man så även med ston som hade problem med brunsten.
 
Sv: Järn/koppar???

Miner Blå har tillsatser av alla de spårämnen du nämner.

Järn finns det dessutom mycket av i soja, bryggerijäst, lucern mfl, dvs i allt det du ger, utöver att det oftast finns tillräckligt i stråfodret.

Zink finns i soja, vetekli, bryggerijäst m.m, återigen, i allt det du ger.

För koppar gäller detsamma, finns i bryggerijäst, soja osv.

Så ger du allt det OCH tex då Miner Blå, ja då är risken för brist på spårämnen rätt riskfri.

Man ska inte laborera för mycket med mikromineralerna då de alla samverkar och hämmar upptag av varandra vid för stora/skeva doser. För de allra flesta hästar med de allra flesta grovfoder så får de i sig tillräckligt.

Önskas referenser kan de ges.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
777
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 025
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
995
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har ett problem. Har en unghäst som blir 2 år i maj, men jag behöver lite hjälp med mineralerna. Hon går på lösdrift med fri...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp