Järnfråga igen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Hur var det där med järnvärdet? Mitt är nere på 98 och bm var inte alls nöjd med det, men ansåg inte att det var någon större fara på taket.

Vad får det låga järnvärdet för konsekvens för bebisen? Och hur lågt kan det gå innan det blir "allvarligt"?

Jenny
 
Sv: Järnfråga igen

Det måste bli väldigt lågt för att det ska bli fara för barnet utan det är nästan uteslutande du som "drabbas" av det låg järnvärdet, barnet tar vad det behöver och mår fin fint! ;)
Du får satsa på sån mat som ger mycket järn, brocoli och persilja är vad jag kommer på just nu, ja och så blodpudding och leverpastej! ;)
 
Sv: Järnfråga igen

Det som kan hända är väl att man kan få sprängande huvudvärk ( jag fick det), och trötthet och så vidare. Tror som tidigare talare inte det är någon fara med bebis =)
Har du provat blutsaft?
Jag har också dåligt järnvärde, dock inte så dåligt som dig, var nere och vände på 100 och nu är det uppe på 106 i alla fall. Om du blir dålig i magen av järntabletterna så drick/ät proviva, det ska vara bra!
 
Sv: Järnfråga igen

oj det var lågt. Under 100 sa min BM är inte bra.... för en själv antar jag, bebis tar ju alltid vad den behöver sen kommer man själv i andra hand. Jag har 121 i HB men äter erco-fer (60 mg) + blutsaft (20 mg) varje dag... vill upp i 130-140 som jag hade innan graviditeten!
 
Sv: Järnfråga igen

Åt brocoli som en tok under "illamåendeperioden", så nu får jag kväljningar av det... Brukar älska det i vanliga fall... :(

Jenny
 
Sv: Järnfråga igen

Har inte testat blutsaft men äter niferex och dom hjälper inte ett smack, järnvärdet har sakta men säkert dalat. Och jag blev inte så förvånad när jag fick veta det, för jag mår sämre och sämre rent fysiskt. (inte "grav. besvärs" ont, utan ont)

Jenny
 
Sv: Järnfråga igen

Jag har det likadant, niferex ska det knapras säger bm men mitt värde gick stuprätt neråt ändå :crazy:
 
Sv: Järnfråga igen

OJ så lågt!
Jag var nere på 104 förra grav. och då skrek barnmorskan och satte in de starkaste pillrena hon hittade!
Ändå kom jag inte upp till mer än 117 tror jag som bäst!

Blutsaft ska vara bra, drick det.
Blodpudding är bra.
Ja och leverpastej.

Vet inte hur lågt det ska vara för att barnet ska påverkas, men däremot vet jag hur JAG mådde med 104 och det var inte så man hade klackarna i taket precis!!
 
Sv: Järnfråga igen

Hej!
Bebisen blir inte påverkad förrän det blir jättelågt kanske neråt 50. Däremot blir du det. Jag har haft jätteproblem med mitt hb under bägge mina graviditeter. Var nere i 79 som sämst och då mår orkar man inte mycket kan jag berätta. Fick till slut gå och få järnsprutor direkt i blodet för att jag skulle orka, men var tvungen att vara sjukskriven ändå.
Om du fixar att äta järntabletter så är ju det bra (jag kan inte för min mage) men att tro att man ska kunna få i sig bortåt 100 mg järn eller mer per dag (som man behöver) i maten är svårare än man tror. Jag har roat mig med att räkna ut foderstater till mig själv och man behöver äta blodpudding minst en gång om dagen tex. Grönsaker behöver man äta så mycket av för att få i sig tillräckligt med järn att det nästan är omöjligt att äta så mycket tyvärr.

Några livsmedel som innehåller mycket järn är:
Blodpudding
Rött kött (rökt ren av någon anledning)
Musslor
Bönor som tex sojabönor
Gröna grönsaker
Vitlök

Kom ihåg att gärna kombinera med C-vitamin (tex juice) som förbättrar järnupptaget och undvik kalcium samtidigt som ju hämmar järnupptaget!

Vildvittra
 
Sv: Järnfråga igen

Nej, här klackar vi inte i taket direkt. Det är dagar som dessa man önskar de fyrbenta åt skogen när jag måste ägna dagen åt kuta runt på en stor j*vla lägda och ta in hö fast jagh helst skulle parkera på soffan...
*tycker synd om MIG* ;)

Jenny
 
Sv: Järnfråga igen

juice (som är det enda jag kommer på med c.vitamin i fpr jag halsbränna av, och tar jag tabletter mot halsbränna så försämras järnupptaget. Något annat med mycket c-vitamin i? (Apåelsiner fungerar inte heller)

Jenny
 
Sv: Järnfråga igen

Det vildvittra skriver stämmer bra.

Ät mycket rött kött, Ex nöt och vilt Laga mat i stekpannor/stekgrytor av gjutjärn, långkok ex kalopps/köttfärs med lite tomatjuice/puré/passerade/krossade tomater. Tomaterna hjälper till att fälla ut järnet i stekgrytan. Få i dig C-vitamin till maten ät en kiwi eller citrusfrukt, mycket gröna grönsaker.

Höll frugans hb på 142-144 fram till förlossningen.

Nanne/ :banana:

C-vitamin= svart vinbär, blåbär etc.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Järnfråga igen

Jamtland skrev:
Nej, här klackar vi inte i taket direkt. Det är dagar som dessa man önskar de fyrbenta åt skogen när jag måste ägna dagen åt kuta runt på en stor j*vla lägda och ta in hö fast jagh helst skulle parkera på soffan...
*tycker synd om MIG* ;)

Jenny
Jag tycker synd om dig! Mitt var också väldigt lågt under både första och andra graviditeten. Var nere i 105 som lägst och jag mådde allt annat än bra, och knapprade tabletter...som jag mådde allt anant än bra . Jag fick inte upp mitt värde, dock stannade det där ett tag.

Hoppas att ditt går upp snart, det är inte kul att känna sig "halvdöd". :eek:
 
Sv: Järnfråga igen

Det finns ju c-vitamin tabletter, men annars såg jag idag på min nyponsoppa att det stod att det var extra c-vitamin i den :)
 
Sv: Järnfråga igen

Du kan ju prova byta till Hemofer också, för vissa verkar det vara skillnad.
 
Sv: Järnfråga igen

enligt min läkare måste man äta flera kg (broccoli) om dagen för att det ens ska hjälpa mot dåligt järnvärde. Jag blev akut inlagd för några år sen pga det var nere i 73. Har sen dess varit tvungen att äta Hemofer periodvis för att hålla järnvärdet någorlunda (som högst har jag haft 110).
Nu har jag aldrig varit gravid, men dåligt järnvärde har jag haft många gånger och troligtvis kommer det fortsätta så.
 
Sv: Järnfråga igen

Kommenterar bara att det ni pratar om inte är järnvärdet utan det s k blodvärdet, allmänt känt som Hb, eller Hemoglobinhalten i blodet. Det är ett mått på mängden av det röda färgämnet i blodet, som transporterar syre. Det innehåller bland annat järn och påverkas av hur mycket eller lite järn man får i sig.

Animaliskt järn, dvs sådant som finns i t ex lever eller kött, är i en form som inte behöver C-vitamin för att lättare tas upp i tarmen. Järn från växter, t ex spenat eller broccoli, tas lättare upp om man samtidigt äter något som innehåller C-vitamin.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 004
Senast: Viva
·
Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 048
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
885
Senast: Ninnurur
·
Kropp & Själ Någon som använder menstrosor som primärt mensskydd? Jag har testat menskopp nu några månader och känner att det inte är något för mig...
Svar
7
· Visningar
801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp