Bukefalos 28 år!

Jäv vid bedömningar vad gäller egentligen ?

gylle

Trådstartare
Började fundera nu när det börjar bli klart med nya AVN och jag vet att läget är så att på bruks får inte hingstägare dömma sin hingsts avkommer (Maria fick gå åt sidan tex när Filles avkommer bedömndes).

Då kom tanken men vad gäller tex 3 års och kvalitet i mitt fall blir detta ju ganska aktuellt eftersom MN ofta dömmer här nere, får han dömma Niveaus avkommer på vanliga 3 års o kvalitet eller sitter man nu i skiten och kan inte visa där han dömmer ? Att han är den domare jag alltid "väljer" om flera platser finns som alternativ för att han efter vad jag har sett alltid dömmer extremt bra och rättvist (även om han kan vara lite åt det snåla hållet med poängen :angel: ) och jag aldrig sett ens en tendens till favoriseringar beroende på kända namn eller inte, så känns det ju än mer förutom krånglet som kan uppstå om alternativ inte finns eller passar.
 
Sv: Jäv vid bedömningar vad gäller egentligen ?

Nej, han får inte döma avkommor till N. Det var en sån på vårt treårs i år just för att MN dömde testet där hästen egentligen hörde hemma, då valde de att visa hos oss i stället så att de slapp byta domare.
 
Sv: Jäv vid bedömningar vad gäller egentligen ?

Jäv finns tydligt beskrivet i regementena.
 
Sv: Jäv vid bedömningar vad gäller egentligen ?

Typiskt har faktiskt inte haft en tanke på det innan, vad gäller egentligen om de är två domare på plats som har befogenhet att dömma hoppning (finns ju några av dem som är officiella domare för mer än en bit) kan det då fungera som på bruks att den jäviga får gå åt sidan eller är det bara specifikt för bruks iom att det ju är betydligt svårare där att byta ut en domare ?

Än har ju ingen info om nästa års 3 års kommit så det är väl bara att hålla tummarna att de två domare jag nu får undvika inte finns på vars en av platserna här nere då blir det mindre kul.
 
Sv: Jäv vid bedömningar vad gäller egentligen ?

på vanliga sommarpremieringar har jag varit med om att en jävig domare klivit åt sidan och låtit en annan domare döma.
Men om bägge domarna behövs för att döma övriga hästar så är det förmodligen inte lika enkelt - sommarpremiering är ju bara exteriör...

du får nog försöka hitta en bedömningsplats där ingen av domarna dömer :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp