Bukefalos 28 år!

Jävla flygplan

AgentCarter

Trådstartare
Jag är så trött på försvaret!
De har någon träningssträcka över oss och jävlar vad de har kört senaste året, speciellt efter det i skärgården.
Grannar har provat att ringa, men enligt dem så har de ingen aaaaning om vad för flyg som går över oss (det hoppas jag de har,men är väl inte så många fler som kör gripen mitt i Sverige några gånger i veckan :p)
De inte bara kör över oss utan ofta svänger de över oss och jag kan inte dra skämtet att sambon gjort något olagligt hur många gånger som helst.

Och som om det inte blir nog med flygplanen går akuthelikoptern rakt över vårt hus, har gett en hel del mardrömmar genom åren om att kriget kommer. Okej, borde kanske inte klaga på dem sista men är hyfsat trött på flygande saker.
Sen så gick helikoptern även där innan men sen försvaret börjat köra så mycket (innan var det så här en-två veckor om året, nu året runt) har toleransen minskat.
 
Skämt åsido, har du kollat på flightradar24 samtidigt som de flyger? Tror man även kan ringa flygledningen på närmaste flygplats och fråga vem som flyger i ett visst område.
 
Skämt åsido, har du kollat på flightradar24 samtidigt som de flyger? Tror man även kan ringa flygledningen på närmaste flygplats och fråga vem som flyger i ett visst område.
En i närheten som tror på chemtrails (så tror hen kollar ganska ofta) gjorde det, varken försvarets eller just den helikoptern då var med.
 
Jag är så trött på försvaret!
De har någon träningssträcka över oss och jävlar vad de har kört senaste året, speciellt efter det i skärgården.
Grannar har provat att ringa, men enligt dem så har de ingen aaaaning om vad för flyg som går över oss (det hoppas jag de har,men är väl inte så många fler som kör gripen mitt i Sverige några gånger i veckan :p)
Med risk för att vara jobbig - vilka plan vill du helst ha flygande över dig, JAS39 Gripen eller MiG-29 ?
Frågan är inte riktigt så verklighetsfrämmande som den kan verka, även om den är provocerande. :crazy:

Sedan förstår jag absolut att intensiv jetflygtrafik på låg höjd kan vara störande. Svenska flygvapnet övar betydligt mindre i luften idag än exempelvis på 70- och 80-talet, men det är ju en klen tröst om man bor utsatt. Jag tror att bästa chansen till lösning eller åtminstone bättring är kommunikation. Hade jag varit du så hade jag noterat, under åtminstone någon månads tid, klockslag och omfattning för de överflygningar som sker. Sedan hade jag sökt flottiljchefen (i praktiken hans expedition) på den flygflottilj som jag hade anledning att tro att planen kommer från, och lagt fram problemet. Finns det en specifik anledning till att planen passerar just er fastighet så kanske det är svårt att göra så mycket åt det, flygvapnet existerar ju trots allt av en anledning. Men om inte så kanske det går att variera rutterna för att minska störningarna.
 
Med risk för att vara jobbig - vilka plan vill du helst ha flygande över dig, JAS39 Gripen eller MiG-29 ?
Frågan är inte riktigt så verklighetsfrämmande som den kan verka, även om den är provocerande. :crazy:

Sedan förstår jag absolut att intensiv jetflygtrafik på låg höjd kan vara störande. Svenska flygvapnet övar betydligt mindre i luften idag än exempelvis på 70- och 80-talet, men det är ju en klen tröst om man bor utsatt. Jag tror att bästa chansen till lösning eller åtminstone bättring är kommunikation. Hade jag varit du så hade jag noterat, under åtminstone någon månads tid, klockslag och omfattning för de överflygningar som sker. Sedan hade jag sökt flottiljchefen (i praktiken hans expedition) på den flygflottilj som jag hade anledning att tro att planen kommer från, och lagt fram problemet. Finns det en specifik anledning till att planen passerar just er fastighet så kanske det är svårt att göra så mycket åt det, flygvapnet existerar ju trots allt av en anledning. Men om inte så kanske det går att variera rutterna för att minska störningarna.

Tja, om det vore MiG-29 så skulle de ha många andra ställen att träna på. Om vi ska vara helt ärliga så gör inte att flygvapnet tränar ett skit om ryssarna bestämmer sig för att de vill ha Sverige. Dessutom har det varit hercules plan det sista med. Urk.

Om jag hade haft chans att flytta hade jag gjort det eftersom det har blivit väldigt störande.
Jag har inget emot att de tränar, men de behöver inte köra över här några gånger i veckan. Eller det behövde de inte förut

Men ska kolla kartan och skriva upp när de kör så får vi se vad det blir.
 
Det är inte säkert att det är försvarsägda plan,det kan vara Saab i Linköping som leker.

För en massa är sen körde det jas plan så lågt över mitt hus att jag kunde räkna muttrarna på det.
Jag ringde ju självklart arg som ett bi till närmaste flygbas som var helt ovetande,då ringde jag nästa och sist till ett ställe ute på västgötaslätten och äntligen fick jag tag i en vettig människa som var den som klurade ut att det var saab plan.
Ringde dit och fick en X markering på kartan för sådana flygningar i fortsättningen + ersättning för min högdräktiga arab som for genom staketet och fick stallas in några km bort under deras provkörning.
 
@Kethets: Jag säger (tyvärr) som många andra, vad vill du helst ha ovanför dig, JAS 39 Gripen eller MiG-29?

Skulle det vara MiG-29 som flyger över oss är det ingen övning, det betyder att Sverige är ockuperat. I dagens säkerhetsläge tvivlar jag på att de svenska piloterna kan leka så mycket, de är nog rätt hårt kontrollerade. Givetvis kan det vara värt att kolla med flygflottiljen. Har de övningar övar de givetvis inte bara med JAS utan också Hercules-plan.

Och jo, den enda försvarsgren vi har kvar som faktiskt kan bita ifrån ÄR flygvapnet. De kan inte hindra en rysk invasion men ge oss tillräckligt med tid att sätta regeringen i säkerhet.
 
@Kethets: Jag säger (tyvärr) som många andra, vad vill du helst ha ovanför dig, JAS 39 Gripen eller MiG-29?

Skulle det vara MiG-29 som flyger över oss är det ingen övning, det betyder att Sverige är ockuperat. I dagens säkerhetsläge tvivlar jag på att de svenska piloterna kan leka så mycket, de är nog rätt hårt kontrollerade. Givetvis kan det vara värt att kolla med flygflottiljen. Har de övningar övar de givetvis inte bara med JAS utan också Hercules-plan.

Och jo, den enda försvarsgren vi har kvar som faktiskt kan bita ifrån ÄR flygvapnet. De kan inte hindra en rysk invasion men ge oss tillräckligt med tid att sätta regeringen i säkerhet.
Fast alltså menar ni att uteslutandet av det ena måste ge det andra?? Är det så svårt att inse att det faktiskt är irriterande att ha jetmotorer över sig flera dagar i veckan eller betyder det att man automatiskt vill att Sverige ska gå ut i krig? Jag bor i Dalarna och här "leker" de aldrig över oss, vilket för den delen inte betyder att jag vill ha MiG-29 (vilket jag visserligen ändå tror är relativt liten risk men det känner jag inte hör till diskussionen egentligen) över mig, men skulle inte ha problem om svenska försvaret körde här någongång ibland... Sverige är liksom lite större än att de skulle behöva lägga sina övningar på samma ställe, om det nu är försvaret det handlar om i den här tråden. Har full förståelse för att ts blir irriterad om det handlar om flera gånger i veckan och tycker hon bör ta kontakt med kommunen och fråga hur hon ska gå till väga.
 
Fast alltså menar ni att uteslutandet av det ena måste ge det andra?? Är det så svårt att inse att det faktiskt är irriterande att ha jetmotorer över sig flera dagar i veckan eller betyder det att man automatiskt vill att Sverige ska gå ut i krig? Jag bor i Dalarna och här "leker" de aldrig över oss, vilket för den delen inte betyder att jag vill ha MiG-29 (vilket jag visserligen ändå tror är relativt liten risk men det känner jag inte hör till diskussionen egentligen) över mig, men skulle inte ha problem om svenska försvaret körde här någongång ibland... Sverige är liksom lite större än att de skulle behöva lägga sina övningar på samma ställe, om det nu är försvaret det handlar om i den här tråden. Har full förståelse för att ts blir irriterad om det handlar om flera gånger i veckan och tycker hon bör ta kontakt med kommunen och fråga hur hon ska gå till väga.
Jag skulle tro att det är rätt svårt att sprida ut all JAS39-trafik jämt fördelat över Sverige, så att alla delar får ungefär lika mycket jetbuller - om man nu vill använda planen på det sätt de är tänkta att användas på.

Idag finns det endast tre flygflottiljer kvar i landet, Såtenäs (Lidköping), Luleå och Ronneby. Samtidigt så är det framför allt Östersjöområdet som behöver patrulleras. Now you do the math.
 
Fast alltså menar ni att uteslutandet av det ena måste ge det andra?? Är det så svårt att inse att det faktiskt är irriterande att ha jetmotorer över sig flera dagar i veckan eller betyder det att man automatiskt vill att Sverige ska gå ut i krig? Jag bor i Dalarna och här "leker" de aldrig över oss, vilket för den delen inte betyder att jag vill ha MiG-29 (vilket jag visserligen ändå tror är relativt liten risk men det känner jag inte hör till diskussionen egentligen) över mig, men skulle inte ha problem om svenska försvaret körde här någongång ibland... Sverige är liksom lite större än att de skulle behöva lägga sina övningar på samma ställe, om det nu är försvaret det handlar om i den här tråden. Har full förståelse för att ts blir irriterad om det handlar om flera gånger i veckan och tycker hon bör ta kontakt med kommunen och fråga hur hon ska gå till väga.

Ja, jag förstår att det är irriterande.

Majoriteten av flygningarna är inte "lek" (visst, klart att det förkommer men jag tror det var vanligare förr i tiden). Ingen av oss vill att Sverige ska gå ut i krig men läget runt Östersjön är allt annat än stabilt just nu. Att påstå något annat är naivt. Att tro att EU och/eller USA ska kunna mobilisera och kunna göra något på en gång vid en attack är inte rimligt. Det går inte rent logistikmässigt.

Jag bor också i Dalarna och när jag var liten var det ofta flygningar över oss. Varför är det inte det nu? Jo, vi har lagt ner alla flygflottiljer som övade här. Det är också anledningen till att de inte kan sprida ut övningarna över hela landet, det blir för dyrt. De behöver också öva i områden som kan anses vara primära mål för en attack. Jag tror inte Dalarna har något som skulle utgöra ett primärt mål. Sekundärt ja, dammen i Trängslet för att orsaka civil skada.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 949
Senast: Solstig
·
Samhälle Själv tycker jag att elsparkcyklar är ett jävla otyg rent ut sagt som företagen som hyr ut tar noll ansvar för. Idag dog en man, en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 858
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 087
Senast: Sel
·
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 962
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp