Jag är ingen typisk Storasyster

Varför den tanken dök upp (den har fladdrat förbi tidigare) är för jag träffade Dejtens storasyster i helgen. Hon kryssade i varenda Storasyster-ruta du kan hitta :p. Mitt X storasyster är likadan.
Jag har bara ett syskon, en bror som är tre år yngre. Men jag kan inte minnas jag någonsin känt mig som Js storasyster. Syster ja men att jag skulle vara den äldre av oss, nä.
Jag har alltid mer känt mig som ett mellanbarn av någon anledning. Därför började jag fundera på om jag kanske egentligen skulle haft ett äldre syskon? Men den enda jag kan fråga är min moster, och ja det känns lite svårt och jobbigt ställa den frågan.
(Min mamma har aldrig någonsin nämt att hon skulle varit gravid innan mig)
 

Jag är äldst av sju men känner mig ändå inte som en storasyster 😅 Har iofs en äldre halvsyster, men vi hade i princip ingen kontakt när jag växte upp
 
Varför den tanken dök upp (den har fladdrat förbi tidigare) är för jag träffade Dejtens storasyster i helgen. Hon kryssade i varenda Storasyster-ruta du kan hitta :p. Mitt X storasyster är likadan.
Jag har bara ett syskon, en bror som är tre år yngre. Men jag kan inte minnas jag någonsin känt mig som Js storasyster. Syster ja men att jag skulle vara den äldre av oss, nä.
Jag har alltid mer känt mig som ett mellanbarn av någon anledning. Därför började jag fundera på om jag kanske egentligen skulle haft ett äldre syskon? Men den enda jag kan fråga är min moster, och ja det känns lite svårt och jobbigt ställa den frågan.
(Min mamma har aldrig någonsin nämt att hon skulle varit gravid innan mig)
Vad är en typisk storasyster?
 
Då är alla storasystrar jag känner karikatyrer av sig själva :cool: :rofl:
Ja de kanske är så att jag har förutfattade meningar, men saken är ändå den att jag aldrig känt mig som en storasyster till min yngre bror 🤷‍♀️
 
Då är alla storasystrar jag känner karikatyrer av sig själva :cool: :rofl:
Ja de kanske är så att jag har förutfattade meningar, men saken är ändå den att jag aldrig känt mig som en storasyster till min yngre bror 🤷‍♀️

Jag är funktionellt ensambarn så jag vet inte om det hade varit skillnad om mitt yngre syskon var lite närmre mig i ålder. Det kanske är så att ni är så nära i ålder att du känt att ni varit rätt jämlika? Men jag tycker att 3 år borde vara så mycket att det yngre syskonet känns rätt barnslig i vissa åldrar.
 
Jag är funktionellt ensambarn så jag vet inte om det hade varit skillnad om mitt yngre syskon var lite närmre mig i ålder. Det kanske är så att ni är så nära i ålder att du känt att ni varit rätt jämlika? Men jag tycker att 3 år borde vara så mycket att det yngre syskonet känns rätt barnslig i vissa åldrar.
Kanske är därför, min bror var väldigt lillgammal när vi var barn. Han var nog mentalt äldre än mig redan tidigt i barndomen.
 
Nu är jag förvisso ingen storasyster längre, men vare sig jag eller syster har varit eller är extremt omhändertagande eller speciellt bestämda i syskonrelationen.

Kanske för att vi alla 3 flaxade iväg åt varsitt håll i landet som unga vuxna och alltid har haft som minst 50 mil emellan, men mer troligt för att vi inte har den typen av personlighet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är äldst i min generation (syskon/kusiner) men har inte lagt någon identitet i det. Möjligen som riktigt liten men har inget minne av det från skolåldern och definitivt inte nu som vuxna. Jag tror det kan skilja något mellan familjer och vad som betonas av föräldrar. Mina föräldrar gjorde aldrig någon (för oss märkbar) skillnad på oss i ansvarsområden eller dylikt och vi lekte och umgicks mycket med varandras kompisar. Förutom skolklasser så var liksom inte ålder något som betonades.
 
Då är alla storasystrar jag känner karikatyrer av sig själva :cool: :rofl:
Ja de kanske är så att jag har förutfattade meningar, men saken är ändå den att jag aldrig känt mig som en storasyster till min yngre bror 🤷‍♀️
Men även OM där funnits ett syskon äldre än dig, hade du fortfarande varit din yngre brors storasyster!
 
Senast ändrad:
Jag har en lillebror som jag nog aldrig känt mig särskilt "storasyster"-aktig till?
Jag har även en storasyster som inte är åt det hållet heller. Herregud, det var ju värdens pina att hon skulle behöva dras med sin lillasyster många gånger? Något "extremt omhändertagande" har varken hon eller jag och det enda vi bestämmer över är väl oss själva.
 
Jag är storasyster (har en bror som är 7 år yngre) och är verkligen inte extremt omhändertagande, snarare åt andra hållet.

Den forskning som finns kring vad som avgör vilken personlighet vi får säger att det bestäms till ungefär 50% av våra gener och till 50% av vår omgivning - men då huvudsakligen av den "yttre omgivningen" som vänner och annat som är mer slumpartat. Vår närmaste familj påverkar nästan ingenting om det inte gäller extremt svåra förhållanden som svält, fattigdom, missbruk, våld etc. Var i syskonskaran man befinner sig påverkar enligt vetenskapen typ ingenting.
 
Även jag är en storasyster, jag har aldrig varit omhändertagande när det gäller min syster eller ungar öht.
 
Senast ändrad:
Jag är både äldre och yngre av många brödrar och systrar i en salig blandning av hel, halv och ingifta syskon. Jag tycker om att bestämma men är kanske inte så väldigt omhändertagande :angel:

Tror inte att var en person hamnar i en syskon skara bestämmer hur en är som person men kanske vissa drag kan förstärkas/bli mindre tydliga men jag tror nog ändå att man i grunden är som man är ☺️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp