Jag är kär!

sussisus

Trådstartare
Någon kanske har uppmärksammat att jag och mina föräldrar ska skaffa en dvärgschnauzertik?
Idag var i alla fall mamma och jag iväg till en kennel som föder upp svarta dvärgschnauzrar, mest för att bekanta oss med rasen ifråga och kanske att få träffa vår blivande valps mamma (hoppas, hoppas).

Efter mötet med tre dvärgschnauzrar och en matte så kan jag t.o.m. kunna tänka mig en hanhund om inte tikvalparna räcker.
Vi är väl trea eller fyra på tiklistan.
Isa, den blivande mamman, la sig mellan mamma och mig och somnade - fullt nöjd med att bli klappad på.
De var inte skälliga eller framfusiga, utan lugna, trevliga och lagom stora. Men alerta när det gick någon utanför huset.
Jag är kär! :love: :D
Och jag tror att de tyckte om mig, för jag blev slickad på och kärleks"naggad". :D

Det blir kanske inte hund från denna kennel - men det blir i alla fall en svart dvärgschnauzer! :)
 
Sv: Jag är kär!

Inte konstigt att du blivit kär, dvärgschnauzer är en suverän ras! Den slitna klyschan "en liten hund i stort format" passar verkligen här!
Har du tänkt "göra" något med den? Tävla?
 
Sv: Jag är kär!

Njae, först och främst ska vi ha den som sällskap, senare kanske det blir aktuellt med agility eller så.
Men i så fall får brorsdottern sköta det, för varken min mamma eller jag gillar att "alla" stirrar på oss. :crazy:
 
Sv: Jag är kär!

I den första spårkursen jag gick var det en dvärgschnauzer med - och hon var jätteduktig på att spåra, och även på lydnad. En otroligt trevlig hund! (Dock inte svart...)
 
Sv: Jag är kär!

gratulerar till valet av ras. dvärgschnauzern är rolig och aktiv men inte alls hysterisk som vissa terriers kan vara. det sägs att dvärgschanuzern inte passar som första hund, men jag håller inte med. alla valpar kräver både uppmärksamhet och engagemang. bara man har något hum om hunduppfostran klarar man sig fint. som med alla andra raser är det viktigt att hunden var vem som bestämmer och att man är konsekvent.
 
Sv: Jag är kär!

Just det, var nog lite trött igår när jag skrev...
 
Sv: Jag är kär!

Ja, dvärgarna är en helt underbar ras! Har själv två stycken P&S tikar som är helt underbara (en ska ha valpar om två veckor)! Kan bara säga lycka till med hundköpet! Se bara till att det inte finns sjukdomar som t.ex. bukspotkörtl fel och dyl. i stamtavlan. Finns en del oseriösa uppfödare nu när rasen blivit populär.
 
Sv: Jag är kär!

Jag har inte kollat stamtavlan så noga - än ;) - på de blivande föräldrarna men jag tror att det bl.a. ligger ungerska hundar bakom.

Som en kompis sa "har du kollat stamtavlan noga", det kommer nog det också - forskar jag på hästar och min egen släkt kommer det nog att bli svårt att låta bli att stoppa näsan i hundens stam/släkt. :D

Vi uppfattar uppfödaren som seriös, som reggar, vaccinerar, friröntgar och allt det där andra man gör innan man säljer (väl?), plus att hon gärna ser att man kommer tillbaka på valpträff.
 
Sv: Jag är kär!

Liten uppdatering:
Det blev sex valpar - 2 tikar och 6 hanar. De två tikarna är redan tingade (uppfödaren ska ha kvar en), så det blir en hane trots allt.

En svart vovve vill vi ha, och eftersom två av hanarna har blivit peppar&salt (ett arv efter morfar) så har vi "bara" två att välja på.
Men vem vet, valpen kanske väljer oss... ;)

Så på måndag ska jag (och föräldrarna) hälsa på hos valpen för första gången! :)
För nästa vecka blir valparna 6 veckor, sedan är det inte så långt kvar till hämtningen. *längtar*

Kameran ska självklart med, så snart kommer ni att få se bilder. :D
 
Sv: Jag är kär!

Vad kul!

Men det var ju ändå roligt att ni fick en valp ur kullen då. Hane eller tik, sak samma, det finns ju för- och nackdelar med båda könen.

Jaaa, bilder :love: finns nästan inget sötare än kolsvarta dvärgschnauzer valpar... :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp