Jag är så glad att det går åt rätt håll, måste bara skriva av mig....

Nepeta

Trådstartare
Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen och varit sällskapsdam, men emellanåt sparsamt riden. Hon har därmed samlat på sig lite issues och det har blivit som ett projekt för mig att reda ut. Hon har varit helt galet obalanserad i sina rörelser ,kör upp huvudet, sätter bakhovarna som om hon går på lina, o tar all sin tyngd på ena fram.

Första månaderna promenerade vi vid hand och jobbade på kontakt och respekt, för hon körde gärna över mig och saknade hyfs o fason. Aldrig elak utan bara väldigt okoncentrerad, spänd, klumpig och fladdrig. Nära till flyktbeteende och fötter som inte vill stå still...

NH-träningen från marken gav fort resultat och hon blev snabbt mycket trevligare att hantera. Fortfarande väldigt spänd och skvättig men hon visade godtagbar respekt. Körde korta pass uppsuttet men fokuserade på skritt just för att hon var så ojämn och spänd.

Tog lektioner i longering för att lära mig hur jag skulle lära henne att röra sig mer korrekt, och då utan mig
som extra last. Nu börjar vi se resultat efter ett antal veckor med med rakriktande longering. Hon har även fått jobba i lina med att skritta o trava över bommar på backen och sockerbitar utställda så att hon håller sig på fyrkantsspåret rakriktad. Vilket steg hon har emellanåt!:banana::banana: Lång och djup hals - full koncentration på bommarna. Svikt i sina haser och hon kan jobba loss och slappna av och man ser hur länden/korset planar ut. De efterlängtade frustningarna kommer och hon ser väldigt tillfreds ut.

Passen omväxlas med promenader i hand ute på skogsvägarna och helkroppmassage då hon lär ha
träningsvärk efter vissa dagar....kortare stunder efter longering när hon har fått benen i vardera hörn, kan jag nu även sitta upp några minuter och ta trav o skritt på lång tygel så hon får fortsätta stretcha ryggen. Kör med halsring som livlina som en liten säkerhet :o

Efter passen så gosar vi i stallet, och hon gäspar stort och ofta, men träningen fortsätter i att t ex stå still på stallgången utan uppbindning. Häromdagen fick jag mulgos tillbaks på min axel och det tog jag som en väldigt fin bekräftelse på att vi faktiskt är kompisar på riktigt nu! Å när jag berättar det f för min man så förstår han ingenting , så jag ville jag skriva av mig lite! Tack för att du hängde me o orkade lyssna och förstår!;)
 
Härligt att läsa din berättelse och att du har hittat en skön häst att utvecklas med.

Mycket trevligt att läsa att du lägger energi på att gå långsamt framåt och arbetar mkt från marken. Där lägger du den bästa grunden.

Jag kan rekommendera dig att gå vidare i din kunskapsbank och be din tränare att lära dig longreining/långa tyglar vilket är en mkt bra och trevlig träning från marken för både häst och förare och bygger vidare på det du redan gör.

Keep up the good work och håller tummarna för en fortsatt härlig positiv utvecklingskurva:up:

Tack för att du delade med dig.
 
Å det bästa är nog att hon alltid är så positivt inställd o vill verkligen göra sitt bästa. Numer mest milda o nyfikna ögon o öron, hela hennes attityd är typ Va ska vi göra nu? är det så du menar? Kom - vi gör nåt kul! Emellanåt givetvis missförstånd men hon har även "kommit på själv" och lyckats korrigera sig i sista stund då jag själv inte hunnit med. T ex när hon tränades på fyrkanten utanför sockerbitarna..Long reining står på programmet men vi skyndar långsamt. Då hon är känslig o blir lätt uppblåst o fnysig, smyger vi in henne i nya övningar/redskap så hon själv hinner med och får eget förtroende och att hon kan fullfölja utan att stissa till det. Hennes nyfikenhet är ju en stark positiv egenskap i dom lägena!
 
Ännu ett kul träningspass med Lilla Damen har passerat och tränaren är fortsatt mycket nöjd med utvecklingen. Hade själv värmt upp henne med rakriktande longering i ca 20 min först. Igår använder jag litet fyrkantspår men skär av hörnlinjerna för vi får bra dragningskraft och upprätning när hon går fritt utan stöd från vägg, men med näsan i riktning mot ny vägg. Tränaren kollade av henne i alla varven och alla gångarter och hon var tillfredsställande lång, låg och avslappnad. Därmed var det klartecken för fortsatt uppsuttet pass.

Passet inriktade sig på att hon skulle bära mig i fortsatt lång, låg och avslappnad form. Vi körde både skritt o trav i igen på lång tygel, och i traven höll jag mig i lätt sits för att underlätta för henne. Vingligt av o till, och halsremmen fick arbeta, volterna blev dock större och större och hon strechade ryggen bra och kändes avslappnad och tillfreds, det var målsättningen. Därefter uppkortning av tygel och fortsatt jobb i skritt med att flytta bakdelen. Först den enklare varianten, i vardera hörn på fyrkanten och därefter att snirkla runt på liten ått-volt. Det blev lite jobbigt för Lilla Damen och hon började småprotestera och försökte stressa ifrån jobbet. Hon fick kämpa nåt varv till och sen belöning genom att vi bägge pustade ut. Passet slut och jag satte på henne en lina igen och hon fick jogga av sig eventuella spänningar under några minuter . Frustningarna kom som på beställning och sen var det dags för en välkommen promenad hem till stallet. Mycket gäspningar och tuggningar på stallgången, och allt kändes väldig bra. Täcke på, sen fick hon fortsätta softa i hagen! Hon är så duktig! Det här kommer bli jättebra!

I morgon fredag är det dags igen och min plan är att hon ska få ca 20 m rakriktning över bommar i lina igen. Det tyckte hon var kul sist och hon fick då en väldigt fin lång, låg form, bra koncentration på bommarna och härligt steg av det. Därefter 10-15 uppsutten kravlös skritt/trav på lång tygel..
 
J
Ännu ett kul träningspass med Lilla Damen har passerat och tränaren är fortsatt mycket nöjd med utvecklingen. Hade själv värmt upp henne med rakriktande longering i ca 20 min först. Igår använder jag litet fyrkantspår men skär av hörnlinjerna för vi får bra dragningskraft och upprätning när hon går fritt utan stöd från vägg, men med näsan i riktning mot ny vägg. Tränaren kollade av henne i alla varven och alla gångarter och hon var tillfredsställande lång, låg och avslappnad. Därmed var det klartecken för fortsatt uppsuttet pass.

Passet inriktade sig på att hon skulle bära mig i fortsatt lång, låg och avslappnad form. Vi körde både skritt o trav i igen på lång tygel, och i traven höll jag mig i lätt sits för att underlätta för henne. Vingligt av o till, och halsremmen fick arbeta, volterna blev dock större och större och hon strechade ryggen bra och kändes avslappnad och tillfreds, det var målsättningen. Därefter uppkortning av tygel och fortsatt jobb i skritt med att flytta bakdelen. Först den enklare varianten, i vardera hörn på fyrkanten och därefter att snirkla runt på liten ått-volt. Det blev lite jobbigt för Lilla Damen och hon började småprotestera och försökte stressa ifrån jobbet. Hon fick kämpa nåt varv till och sen belöning genom att vi bägge pustade ut. Passet slut och jag satte på henne en lina igen och hon fick jogga av sig eventuella spänningar under några minuter . Frustningarna kom som på beställning och sen var det dags för en välkommen promenad hem till stallet. Mycket gäspningar och tuggningar på stallgången, och allt kändes väldig bra. Täcke på, sen fick hon fortsätta softa i hagen! Hon är så duktig! Det här kommer bli jättebra!

I morgon fredag är det dags igen och min plan är att hon ska få ca 20 m rakriktning över bommar i lina igen. Det tyckte hon var kul sist och hon fick då en väldigt fin lång, låg form, bra koncentration på bommarna och härligt steg av det. Därefter 10-15 uppsutten kravlös skritt/trav på lång tygel..
jaha då fick vi lite bakslag i vår träning - damen kändes spänd o stum i höger sida sist när jag satt upp efter sedvanlig igångjoggning på longerlina. Tränaren som var på plats hjälpte till i "felsökningen". Visade sig att sadeln tryckte rejält på höger bogblad vilket fick henne att stumma till i höger fram rejält. Troligen har vårt arbete gjort att hon bygger muskler på högersidan ...En välkommen bekräftelse isåfall. Nu blir det att invänta sadelprovaren o justering av sadeln innan vi fortsätter med uppsutten träning. Skogspromenader i lina uppskattas säkert av damen. ...
 
Tog lektioner i longering för att lära mig hur jag skulle lära henne att röra sig mer korrekt, och då utan mig
som extra last. Nu börjar vi se resultat efter ett antal veckor med med rakriktande longering.

Trevlig upplägg när det gäller markarbete innan ridning, me like!
Däremot har jag aldrig hört "rakriktande longering" förut.
Longering, ja, på voltspår då antar jag men du får gärna utveckla rakriktande.
 
Trevlig upplägg när det gäller markarbete innan ridning, me like!
Däremot har jag aldrig hört "rakriktande longering" förut.
Longering, ja, på voltspår då antar jag men du får gärna utveckla rakriktande.
Mycket gött om detta finns att hämta på webben, sök tex på Marijke de Jong.. Just i vårt fall jobbas det med att få Lilla Damen att börja använda höger bak korrekt för hon har tråcklat till det så att hon har förskjutit sin centrala mittpunkt fram mot vä fram. REJÄLT. När hon fått jogga igång låg o med stretchad rygg korrekt på linan utan att slänga upp/ut huvudet som balans så kommer även ryggen i arbete o man kan skönja lite svikt i bakhasen o benen placerar sig i "vardera hörn". Men jag får vara på henne som en igel o peta med spöt under magen o på inre bog så hon lyfter upp sig o inte lägger in bekvämlighetsväxeln o bara faller inåt/framåt
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 963
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 863
Senast: pews1972
·
Träning Hej! Nu ska jag rida in min 3 1/2 åring! Men vill ha lite tips:) Hans utbildningsstatus nu är ganske låg. Vi började i slutet av mars...
2
Svar
22
· Visningar
5 328
Hästhantering Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande...
Svar
13
· Visningar
2 807
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp