Otrygg eller "bara olydig"?

annan1

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag har kontakt med en erkänt duktig problemlösare som förhoppningsvis kommer ut till mig under kommande veckan, så jag kommer inte försöka lösa det här på egen hand något mer. Vill också säga att hästen är kollad av veterinär, equiterapeut och tandläkare och ska enligt utsago vara i toppskick (åtminstone fysiskt) :p

Jag har en femårig fjordvalack som jag köpte för 10 månader sedan. Innan han kom till mig hade han vandrat runt en del och bl.a. sålts på hästmarknad i Danmark samt gått i två olika verksamheter. Ridmässigt är han "välutbildad" för åldern och jag tror att man kanske gått lite väl fort fram med honom, men han är pigg, godmodig och numera snäll i all vardagshantering.

När jag köpte honom var han rätt bufflig och stressig, hade allmänt svårt att stå still och stack gärna iväg i situationer där han upplevde sig som trängd. Det har blivit mycket bättre med konsekvent hantering. Någon kanske undrar varför i hela friden jag köpte honom, och det enkla svaret är att han är snäll, glad och rolig (jorå, man kan vara det och samtidigt bufflig och stressig).

Nu till grejen. Han funkar alltså finfint i all vardaglig hantering, men det finns några situationer där han fortfarande blir oerhört stressad (som jag tolkar det) och drar iväg. Det är framför allt vid longering, galoppfattning på töm och uppsittning från marken (uppsittning från pall går bra). Longering har jag inte alls prioriterat och när jag longerat har jag gjort det väldigt korta stunder i repgrimma, i skritt och trav. Det går bra. Tömkörning går också bra - så länge man inte ger galoppkommando.

Jag vet inte hur jag ska tolka att han drar i väg i just dessa situationer. I början kunde han dra iväg även i lugnare tempo i tömkörning, men nu går det hur fint som helst att jobba i skritt och trav. Galoppen går dock inte alls, varken på lina eller i töm.

När jag löslongerar galopperar han fint i båda varven. Uppsuttet har han svårare för högergalopp men det går bra om jag gör rätt. Det är alltså inte så att han inte "kan" fatta galopp.

Jag fattar att det inte går att säga vad det beror på eller ge något universalrecept på en lösning. Jag vill mest höra vad ni tror och tycker, hur ni skulle jobba och om ni kanske varit med om något liknande. "Folk" (dvs. div. personer jag träffar i hästvärlden) anser att han bara drar för att han kan, dvs. att han är olydig.

Jag lutar mer åt att han har svårt för just dessa tre situationer, kanske pga. dåliga erfarenheter. Om det är så, har jag lite svårt för det lösningsförslag jag hittills fått, dvs. ta på bett eller kedja och longera honom tills han galopperar fint utan att dra. Jag fattar dock att det i mångt och mycket är en ledarskapsgrej, dvs. att han inte är tillräckligt trygg med mig för att klara av de här sakerna.

Grattis till dig som orkat läsa så här långt. Jag uppdaterar igen när problemlösaren varit ute (eller om jag ser nåt inlägg som jag bara måste bemöta).
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Kan vara att han inte riktigt vet vad han ska göra. Även om han fattar galoppkommando i en situation är det inte säkert att han begriper vad det innebär i en annan när man samtidigt lagt till andra hjälper.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Jag tror inte på detta med "ledarskap" och att om hästen bara accepterar en människa som ledare så funkar allting magiskt sedan...

Tror liksom Ponnytant att han inte riktigt fattar vad som förväntas, blir rädd och drar - en helt logisk respons från en häst. Eftersom han stack även i andra gångarter tidigare, men nu är lugn då i alla fall, så gissar jag att du gjort rätt i din träning och att han börjar förstå vad han ska göra - då känner han sig trygg med kommandot och behöver inte rusa. :)

Att han kan galoppera "själv" beror gissningsvis på att 1. du stör inte hans balans 2. han sitter inte fast och blir därför inte lika skärrad.

Att han bli rädd vid uppsittningen kan ju bero på någon otäck händelse...eller annat. Ta med en påse morotsbitar och träna som på en unghäst. Du kan klappa på/dra i sadeln, morot. Dra i stigbygeln, morot. Hoppa bredvid, morot. Etc...

Jag skulle absolut inte jaga runt en rädd och spänd häst på linan, det ger ingenting, och är som gjort för vrickningar eller värre. Kolla så att han är fräsch i kroppen och går rent. Sedan babysteps så han hinner smälta alla nya kunskaper och inte måste fly ifrån dem.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Hur länge har du haft honom?

Jag hade inte brytt mig så mycket om det där om jag var du. Du vet inte riktigt vad han har råkat ut för i sitt liv. Han har ju trots allt hunnit med en hel del på bara fem år.

Hade han varit jobbig att hantera överlag så hade det varit en sak men det verkar ju som det är i vissa få speciella situationer som han reagerar på ett mindre bra sätt.

Så jag hade helt enkelt undvikt dessa situationer i tex två månader. Chansen är stor att problemen försvinner av sig själva ju mer du rider och hanterar honom.

Däremot om det inte blir bättre så får man ta tag i det men det är ingen brådska eftersom det mesta verkar fungera ändå.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Jag skulle sitta upp från pall alltid.
Jag skulle löslongera enbart i 3 månader. Då kan man verklligen befästa lydnad och hästen känner sig ej trängd...

Sedan om jag ville tömköra skulle jag börja med det och se till att han verkligen får ha stöd på yttertygeln vid tömköringen...
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Hej. Jag orkade läsa hela ditt inlägg och det verkar som att din häst haft tur att få dig som matte. Äger själv en fjording som just varit bufflig. Han är det inte längre kan tilläggas jag började träna för en mkt duktig amerikansk horsemanshipcoach för 2 år sedan. Det var det bästa men och det mest omväldande som hänt mig o mina hästar. Det första jag fick i läxa var att inte bo i hästens huvud, dvs när vi står bfedvid så skymmer vi hästens synfält och hästar är flockdjur och för många hästar blir det stressande när vi ständigt står i vägen. De börjar då att buffla på oss och samtidigt när vi är så nära inpå dom så lär vi dom att vara nära oss. Vi får då påflugna hästar som vi sen bestraffar el knuffar bort=förvirrande för hästen.
I uppsittningen undrar jag om du sitter upp från båda sidor? Samma sak gäller hanteringen, försök att leda spänna sadelgjorden lika mkt från båda sidor. Inte helt omöjligt att detta påverkar högalopp oxo.
Ang longeringen/ tömkörningen så det som först spontant dök upp i huvet på mig är att hästar använder i det fria galopp till flykt. Tror att din häst har gått miste om några grundstenar i sin utbildning. Försök att INTE titta hästen i ögonen el på huvudet när du longerar. Ett rovdjur gör just det. Håll aldrig lina. Spänd utan andas djupt och håll händerna lågt.
Hoppas du orkade läsa mitt inlägg o att d kan hjälpa dig, om du behöver mer hjälp pma mig. Tränarn jag berätta om kommer till mig i slutet av september o håller clinic .
Lycka till
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Jag skulle sitta upp från pall alltid.

Seriöst? Hur skulle du göra om du var tvungen att sitta av när du är ute och rider i skogen? Det är klart att det här med uppsittningsproblemet är något TS måste försöka lösa.

Till TS: Bra att du har tagit kontakt med en duktig tränare. I övrigt verkar det ju gå åt rätt håll. Kanske blir hästen stressad när det kommer till galopp på lång töm för att det helt enkelt är för tidigt för det, jobba vidare i skritt och trav tills det fungerar klockrent innan du försöker dig på galopp igen. Tycker att det låter smart att vänta med longering helt ett tag, det kan ju vara något att ta upp igen lite smått när tömkörningen funkar bra.

Vid uppsittning finns massa knep att ta till, men jag tror att det är bäst att tränaren hjälper till med detta på plats istället för att jag som inte ens sett hästen skriver massa tips :)
 
Min häst var också svår att longera och tömköra när jag hade köpt honom, stack i högervarvet. Jag har inte longerat eller tömkört på ca 1 år men nu fungerar det bra. Så det har mer eller mindre gått över av sig själv. Men ta gärna hjälp av någon som är duktig när du bestämmer dig för att försöka.
Måste man kunna hoppa upp från marken, jag är expert på att hitta stenar och stubbar ute som man kan hoppa upp ifrån.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Nu svarar jag alla. Tack för alla svar, kul att några orkade läsa och komma med input!

Just nu är jag mest jätteglad för att jag har kontakt med så bra folk och för att jag har en så fin liten häst som försöker göra rätt så länge jag gör rätt. :) Sedan jag skrev inlägget har jag dels haft besök av en duktig kompis som finns här på Buke, och som gav mig många aha-upplevelser, dels haft ut problemlösaren som gav jättebra konkreta verktyg i lastningen. Dessutom har jag en dressyrtränare (som jag f.ö. också fått kontakt mig via Buke) som gjort underverk för min sits.

Kort sagt går det mesta väldigt fint framåt. På bara en session med problemlösaren släcktes mycket av hästens stress och nu kan han stå lugnt i släpet även när det klonkas och bullras bakom honom. Vi har inte kommit så långt som att sätta på bommen, men jag tvivlar inte på att det kommer funka så småningom.

Det är skönt att känna att problemen går att lösa, och det är häftigt med dessa aha-upplevelser som verkligen lär mig om hur min häst funkar och hur jag kan tänka och vara för att förstå honom bättre.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Hej. Jag orkade läsa hela ditt inlägg och det verkar som att din häst haft tur att få dig som matte.


Vill bara säga att det här värmde! Under de 10 månader jag ägt min häst har jag ibland känt mig som världens sämsta hästägare, särskilt efter möten med några instruktörer och andra proffs som i princip dömt ut mitt hästköp (har det känts som, i alla fall).

Som tur är har jag även hittat duktigt folk med en annan inställning, som hjälpt mig och hästen framåt. :love:
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Visst är det häftigt med de där aha-upplevelserna :d så himla kul när man äntligen fattar, och hästen ba: "duh.. men skönt att du äntligen började använda hjärnan..." ;)

Jag håller med om att han har tur som fått dig som matte, det kan så lätt gå på tok med hästar som är lite annorlunda.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Hur länge har du haft honom?

Jag hade inte brytt mig så mycket om det där om jag var du. Du vet inte riktigt vad han har råkat ut för i sitt liv. Han har ju trots allt hunnit med en hel del på bara fem år.

Hade han varit jobbig att hantera överlag så hade det varit en sak men det verkar ju som det är i vissa få speciella situationer som han reagerar på ett mindre bra sätt.

Så jag hade helt enkelt undvikt dessa situationer i tex två månader. Chansen är stor att problemen försvinner av sig själva ju mer du rider och hanterar honom.

Däremot om det inte blir bättre så får man ta tag i det men det är ingen brådska eftersom det mesta verkar fungera ändå.

Jag håller med, hästen funkar ju i övrigt, och det är ju inga jätteproblem att undvika göra just de sakerna om hästen nu blir väldigt stressad av dem. Jag skulle ge det tid, ofta blir ju hästar klokare och mindre rädda med åren, och vartefter de skapar tryggare band till sina människor, och då kan sånt som varit läskigt förut efter några år kännas hanterbart.
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Seriöst? Hur skulle du göra om du var tvungen att sitta av när du är ute och rider i skogen?

Hört talas om stubbar, stenar, diken?;)
Använder alltid pall, stubbe, sten, dike när jag hoppar upp på mina hästar. Visst kan jag hoppa upp utan om jag måste, men har varit väldigt få situationer som jag inte haft något annat val.
Är stel och jäkligt osmidig när/om jag hoppar upp från backen så besparar gärna min häst bördan att ha mig klängandes på sidan, lika så slitaget på utrustningen. :)
 
Sv: Otrygg eller "bara olydig"?

Din häst påminner mycket om min ponny. Med henne är det definitivt otrygghet som gäller i vissa situationer, även om de knep hon lärt sig för att slippa undan (typ sticka) ju var klar olydnad. Hon stack även i lägen när hon inte var livrädd. Men det fanns en underton av otrygghet i mycket, t.ex. vid uppsittning.

Som du redan gjort tycker jag det vettigaste är att ta hjälp för det går så mycket snabbare om man löser problem på smarta sätt. Jag har numera en väluppfostrad och glad ponny men jobbar fortfarande på att få henne coolare. För jag vill ju inte att hon ska vara orolig i vardagssituationer även om hon uppför sig. Som många redan sagt tar sånt här tid och det är inte nödvändigt att angripa alla problem samtidigt utan börja med de som stör mest.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 368
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp