Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

S

Salla

Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att han är så trött.

Det finns ingen bjudning alls i hästen vid ridning, och han ligger oftast ner, helt utslagen på sidan, både ute och inne. Sist hovslagaren var och skodde höll han på att ramla omkull flera gånger pga att han var så trött.

Han ser oftast "blank" och trött ut i ögonen, även när han inte ligger ner står han och sover/vilar med hängande läpp.

Han har aldrig varit en pigg häst, utan har varit väldigt "stabil" sedan han reds in. Jag har fått veta av uppfödaren att när han var liten brukade han somna och ramla omkull (!) när dom pysslade med honom.
Men nu, dom senaste 4-5 månaderna kan man nog säga, har det succesivt blivit värre, han är tröttare än någonsin, och orkar i dag knappt med vanlig motionsridning.

Han har blivit kollad av tre olika veterinärer och en kiropraktor/equiterapeut, ingen hittar något. Vi har tagit blodprov på honom, tänderna är kollade två gånger det senaste halvåret och jag har skickat in bajsprov för maskkontroll. Inget visar någonting. Men någonting måste vara fel på honom, han är så onormalt trött.

Jag börjar fundera på om det är något invärtes; cancer (men det borde väl synas på blodprov? Och han är blank och fin i pälsen, och rund och fin och äter som han ska). Något fel på hjärta/lungor? Men han blir och har aldrig blivit direkt anfådd vid ansträngning och vet. har lyssnat på hans hjärta/lungor och dom låter ok. Ngt annat invärtes fel? Jag vet inte...

Jag tänker också att han växer. Men han är ändå fem år, så den värsta växtperioden borde vara över, dessutom är han liten, under 1,60 och har inte växt många cm sen treårstestet. Men kanske att det kan vara det.

Jag har också funderat på borrelia/erlichia, men det borde väl också synas på blodprov? Jag har funderingar annars om den sjukdomen kan ligga latent och inte synas alltid via blodprov?

Han äter i dagsläget 1,5-2 kg Groov 90, 1 kg Krafft Sport, ca 0,5 kg betfor och fri tillgång på gräs.

Han har aldrig varit halt, aldrig visat någon kroppslig smärta så att säga, aldrig haft feber, utan han är helt enkelt så in i h*lvete trött.

Är det kanske bara så att han är en lat/slö individ som tycker det är gött att ligga och sova och som tycker att det där med ridning känns inte riktigt som hans grej? Kanske, men ändå onormalt då han trots allt är ett flyktdjur och hade garanterat varit uppäten för längesen om det varit i "det vilda"...

Jag vet inte vad jag ska göra, och känner mig helt hjälplös. Jag behöver verkligen hjälp, råd och tips om det är någon mer som känner igen detta?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

har du varit på klinik med honom? Där har man större utbud av utrustning och kan lättare ställa en diagnos om det finns nåt som är fel.
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

En bekant till mig hade en häst som var lite så som du beskriver.

Det visade sig att den hade narkolepsi.
Hur de fick reda på att det var det vet jag tyvärr inte, men jag antar på en klinik.
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Ja, en gång på klinik.Men nu är det ca 2 månader sen jag var på klinik, så om det är något som ligger i kroppen som inte syntes då (fast det borde det väl ha gjort?! :confused:), kanske jag bör åka igen... usch, detta är verkligen jobbigt.
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Narkolepsi?!? Okej, vad gjorde dom åt det?
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Är järnvärdena kollade? Antar det när ni har tagit blodprov, men min gammelpålle får järn/kopparbrist emellanåt (ovanligt på häst och vi vet inte varför han får det) och då blir han helt utslagen.
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Jo, alla sådana värden är kollade med blodprov. Men det kanske är likadant där, att det kan komma och gå. Fast man kan ju inte hålla på och ta blodprov en gång i veckan heller...
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Har man gjort EKG och arbetsprov på honom?
Det låter väldigt mycket som en hjärthäst på din beskrivning.
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

En bekant till mig hade en häst för några år sedan som också var ovanligt trött och fick lite svullna ben. Det visade sig att den hade hjärtsvikt... Hästen är inte svullen på benen eller så?
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Man har lyssnat på hjärtat på honom vid vila och under/efter ansträngning. Men inte EKG, då fäster man väl massa "trådar" på honom? Det är det ingen som gjort.

Har du någon erfarenhet av hjärthästar? Vad gör man åt det osv?
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Nej, han är jättefin i benen, men jag har också tankar på att det kan vara något med hjärtat... :(
 
Sv: Jag behöver hjälp från er! *lite långt*

Som svar på det här om borrelia så finns det nog inte med på blodprovet, de måste kollas separat. Nu är jag ju ingen häst men det krävdes för att doktorn skulle veta om jag hade det eller inte, det syns inte på vanligt blodprov. Tror knappast det är rutin för häst i så fall.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 301
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 456
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp