Bukefalos 28 år!

Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

prinsessfeminist

Trådstartare
Kära medhundägare på detta forum,

jag måste få be er om råd. Jag har en blandrashund på snart sex år som har en mycket komplex personlighet.

Han är mattebunden, vek men har ett hett och "explosivt" temperament. När han blir trängd så går han till anfall.

Så länge allt är lugnt är han den ljuvligaste lilla hund man kan önska sig, men i stressade situationer blir han som förbytt.

Det händer att han går till anfall på vår andra hund när vi möter andra hundar. Med rottweilern var det just inget större problem. Han högg henne i halsen, hon morrade eller skällde och han släppte omedelbart.

Nu har vi en ny hund som ännu är valp. De där anfalla-situationerna har med åren klingat av och jag har inte tänkt så mycket på det, men nu har han börjat igen. För någon månad sedan skrämde han upp valpen ordentlig. Då bestämde jag mig för att inte promenera med dem tillsammans alls mer.

Så häromdagen tog jag ändå (dumma mig! :mad: ) ut dem ihop, eftersom jag hade lite ont om tid. Vi möter en annan hund som givetvis skall passera precis "på" oss på trottoaren. Blandrashunden får panik, kastar sig över valpen som skriker hjärtskärande. Jag går emellan försöker hålla den ilskna jycken ifrån den lille stackaren, vilket resulterar att han biter mig i vaden.

Nu kan man tycka att det inte vore så farligt, hunden är liten (drygt 30 cm hög), men faktum är att min vad INTE ser kul ut. :crazy: Nu är blåmärket ganska stort och det gick hål där ena huggtanden fått grepp.

Jag är så tacksam att han inte fick tag på lilleman och att det "bara" var jag - men samtidigt undrar jag hur jag skall få bukt med problemet? Han har gjort sammma sak på ett av barnen när hon höll honom och en annan hund passerade på andra sidan gatan!

Nu har jag bestämt mig för att det är munkorg som gäller i framtiden, men heslt skulle jag vilja kunna lösa problemet. Munkorgen är ju bara ett sätt att undvika bett. Hans stress finns ju kvar... :crazy:

/Priffe med blått ben
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

svårt eftersom man inte vill provocera fram beteendet i fostrande syfte..men kastrering då?? ...eller t om en djurkommunikatör som kanske kan hjälpa till att förstå kärnan i beteendet?? det KAN fakiskt funka....
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

prinsessfeminist skrev:
Kära medhundägare på detta forum,

jag måste få be er om råd. Jag har en blandrashund på snart sex år som har en mycket komplex personlighet.

Han är mattebunden, vek men har ett hett och "explosivt" temperament. När han blir trängd så går han till anfall.

Så länge allt är lugnt är han den ljuvligaste lilla hund man kan önska sig, men i stressade situationer blir han som förbytt.

Det händer att han går till anfall på vår andra hund när vi möter andra hundar. Med rottweilern var det just inget större problem. Han högg henne i halsen, hon morrade eller skällde och han släppte omedelbart.

Nu har vi en ny hund som ännu är valp. De där anfalla-situationerna har med åren klingat av och jag har inte tänkt så mycket på det, men nu har han börjat igen. För någon månad sedan skrämde han upp valpen ordentlig. Då bestämde jag mig för att inte promenera med dem tillsammans alls mer.

Så häromdagen tog jag ändå (dumma mig! :mad: ) ut dem ihop, eftersom jag hade lite ont om tid. Vi möter en annan hund som givetvis skall passera precis "på" oss på trottoaren. Blandrashunden får panik, kastar sig över valpen som skriker hjärtskärande. Jag går emellan försöker hålla den ilskna jycken ifrån den lille stackaren, vilket resulterar att han biter mig i vaden.

Nu kan man tycka att det inte vore så farligt, hunden är liten (drygt 30 cm hög), men faktum är att min vad INTE ser kul ut. :crazy: Nu är blåmärket ganska stort och det gick hål där ena huggtanden fått grepp.

Jag är så tacksam att han inte fick tag på lilleman och att det "bara" var jag - men samtidigt undrar jag hur jag skall få bukt med problemet? Han har gjort sammma sak på ett av barnen när hon höll honom och en annan hund passerade på andra sidan gatan!

Nu har jag bestämt mig för att det är munkorg som gäller i framtiden, men heslt skulle jag vilja kunna lösa problemet. Munkorgen är ju bara ett sätt att undvika bett. Hans stress finns ju kvar... :crazy:

/Priffe med blått ben


Jag tycker kanske inte att valet att skaffa en valp när man har en problemhund är speciellt bra.
Försök att få tag i någon hundtränare eller likande som har privatkurser för problemhundar och försök få bukt med problemet. Lycka till!!
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

martha skrev:
svårt eftersom man inte vill provocera fram beteendet i fostrande syfte..men kastrering då?? ...eller t om en djurkommunikatör som kanske kan hjälpa till att förstå kärnan i beteendet?? det KAN fakiskt funka....

Jag har också funderat på kastrering, men frågan är om han inte är för gammal?

Vad gäller djurkommunikatör är jag nog tyvärr lite skeptisk. Jag tror att jag skulle behöva träna på just möte med andra hundar, men när jag går med honom ensam inträffar aldrig dessa vansinnesdåden. Alltså, det verkar som han ger sig på de som står lägre än han själv. Mig "vågar" han sig normalt inte på. Bortesett den incident som inträffade häromdagen.

Att han gav sig på barnet tolkade jag som om han anser henne lägre i rang. Det var givetvis jättejobbigt när det hände. Efter det så går hon aldrig med honom själv.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

prinsessfeminist skrev:
Jag har också funderat på kastrering, men frågan är om han inte är för gammal?

Vad gäller djurkommunikatör är jag nog tyvärr lite skeptisk. Jag tror att jag skulle behöva träna på just möte med andra hundar, men när jag går med honom ensam inträffar aldrig dessa vansinnesdåden. Alltså, det verkar som han ger sig på de som står lägre än han själv. Mig "vågar" han sig normalt inte på. Bortesett den incident som inträffade häromdagen.

Att han gav sig på barnet tolkade jag som om han anser henne lägre i rang. Det var givetvis jättejobbigt när det hände. Efter det så går hon aldrig med honom själv.

Oftast när man går kurser med hunden så är det husse och matte som skalla lära sig hur man hanterar beteendet..inte hunden själv i fråga.
Jag tycker ändå att du ska höra av dig till någon som är kvalificerad för sådant för det är ju ett stort problem.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

svart arabhingst skrev:
Jag tycker kanske inte att valet att skaffa en valp när man har en problemhund är speciellt bra.
Försök att få tag i någon hundtränare eller likande som har privatkurser för problemhundar och försök få bukt med problemet. Lycka till!!

Tja, "problemhund" tycker jag är att ta i. Hunden har gjort dessa idiotgrejer vid några tillfällen och som jag nämnde angående vår stora hund, så slutade han efter en liten tid. Hon satte honom på plats och sedan var det bra.

Jag försöker i möjligaste mån promenera med hundarna var för sig (av fler än denna orsak), så jag tycker kanske inte att problemet egentligen är så stort. Men det vore såklart bra om jag kunde ta dem båda samtidigt - det finns tillfällen då tiden är knapp och man måste ta båda på en gång.

När vi promenerar två med varsinn hund så inträffar heller aldrig detta. Det har hänt med valpen vid dessa två tillfällen och då har jag varit ensam båda gångerna.

Men tack ändå för ditt råd. Jag skall höra mig för på brukshundsklubben ikväll.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

svart arabhingst skrev:
Oftast när man går kurser med hunden så är det husse och matte som skalla lära sig hur man hanterar beteendet..inte hunden själv i fråga.
Jag tycker ändå att du ska höra av dig till någon som är kvalificerad för sådant för det är ju ett stort problem.

Jag vet det.

Att jag postade frågan här var för att jag kanske kunde få ta del av andras erfarenheter. Jag vet att min hunds beteende inte är unikt för honom. Jag har träffat på hundar med samma mönster och de har många gånger varit veka/nervösa.

Tro mig, jag tar inte de eventuella svar jag får här som helgjutna lösningar på hur jag skall lösa problemet. Tack ändå för dina kunnighet i ämnet.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Ja tack! :) Jag vet precis vad som händer er för min äldre hund är likadan. Hon blir också så stressad och blockerad och en gång så hamnade min hand emellan.(Och ja, hon ÄR nervös) Efter det så undviker jag att sätta händerna mot henne om hon får ett riktigt anfall. Hennes anfall har ju klingat av betydligt med åren. Men när den yngre hunden är med så beter hon sig illa. Det gör ju att man kan träna hur mycket som helst med hunden ensam, men man får ingen effekt av det när de är två...

Så vad gör man? Tja undviker att rasta de ihop. Är vi två som går med hundarna så vet hon om det och då gör hon inga utfall. Det är när jag går ensam med båda... Har hökögon och undviker situationen så långt det går. Tråkigt om valpen lär sig av den äldre att så bemöter man andra hundar.

Cillamuffins har fått sin hund att inte varva upp så vid hundmöten och det är ju så klart det bästa. Men då bör man få hjälp.

Jag träffade två små trasselsudd idag som börjar att slåss varje gång de möter mina hundar (som f.ö. då inte skulle drömma om att göra utfall mot små skällande hundar) Då tänkte jag att jag gärna skulle ställa upp så att de små hundarna fick skälla på mina hundar tills de lessnade. Varje dag i flera veckor om det så skulle behövas. Då borde de ju trubba av och inse att de inte är farligt och att de läskiga hundarna aldrig kommer fram.

Så hur gör man hundmöten mindre stressiga? Öh, snälla! Kan du stå 2 timmar med dina hundar där tills min har lugnat ned sig :) Det skulle nog vara effektivt, men vem vill ställa upp? *hi hi*

Måste bara tillägga hur jäkla skönt det är med en mentalt stabil hund... De går ju f*n att uppfostra med lydnad liksom. En hund som inte är det så är det nöta nöta nöta tills man nästan dör och då har man kommit 2 mm fram...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Jag tycker det verkar som du har en rädd hund.
En hund som är rädd är farlig eftersom den när den känner sig trängd också känner sig tvingad att ta till "storsläggan".
Det gör hunden väldigt oberäknerlig eftersom rädslan är en så dominant känsla.
Något bra råd har jag inte att ge för ofta innebär denna situation att föraren inte litar på sin hund och hunden känner förarens osäkerhet och arbetar upp sin rädsla och sen är det klippt. Det hela blir en ond cirkel som är mycket svår att påverka.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Måste bara säga. Jag anser inte detta är en problemhund. Jag hade honom hos mig två månader förra sommaren, och det är en mkt trevlig hund.
Nu såg jag inte detta beteendet, för vi bor på landet och möter väldig sällan andra hundar.
Nja, en gång såg jag en tendens, en lös hund kom fram till oss när jag var ute och gick, jag märkte att han tänkte bita till min hund. Men nu är hon ranghög så hon sa ifrån och jag hade han i så kort koppel så jag hann ta bort honom.

Priffe. När detta hände så gjorde jag så att jag höll honom i kort koppel. Och höll honom ifrån min hund. Sen fick han sätta sig och lugna ner sig (fast egentligen var han ganska så lugn, blev ju inte så som du skriver här), sen gick vi vidare.
Men jag tror också han blir osäker i dessa situationer. Ser du hur han visar sina signaler när ni möter andra hundar?
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Grana skrev:
Måste bara säga. Jag anser inte detta är en problemhund. Jag hade honom hos mig två månader förra sommaren, och det är en mkt trevlig hund.
Nu såg jag inte detta beteendet, för vi bor på landet och möter väldig sällan andra hundar.
Nja, en gång såg jag en tendens, en lös hund kom fram till oss när jag var ute och gick, jag märkte att han tänkte bita till min hund. Men nu är hon ranghög så hon sa ifrån och jag hade han i så kort koppel så jag hann ta bort honom.

Priffe. När detta hände så gjorde jag så att jag höll honom i kort koppel. Och höll honom ifrån min hund. Sen fick han sätta sig och lugna ner sig (fast egentligen var han ganska så lugn, blev ju inte så som du skriver här), sen gick vi vidare.
Men jag tror också han blir osäker i dessa situationer. Ser du hur han visar sina signaler när ni möter andra hundar?


Hunden kan absolut vara trevlig i sig men gör den utfall och blir så aggressiv och rädd som det beskrivs så är det en problem hund. Anser jag. Men alla tycker inte lika. Men jag skulle inte acceptera att min hund betedde sig så.
Jag skulle definitivt försöka få hjälp av nån.
Lycka till..hoppas det blir bättre :)
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Jag har inget bra tips, utan tänkte bara berätta om en hund som vi försökte ta hand om. Han hade av sina ägare blivit så stressad av motorljud att han blockerade fullständigt och gick till attac mot dem som höll i kopplet eller var närmast, han var helt okontaktbar tills motorljudet hade försvunnit... Enligt Anders Hallberg som vi pratade med om problemt så gick han så pass långt att han hamna i ett epiletiskt anfall och det var väldigt svårt att bryta. Våran historia ihop med honom slutade med att vi var tvunga att ge tillbaka honom till ägaren, pga min lillasyster var liten och vi bodde i tättbebyggt område så han kunde få dessa anfäll även nattetid, vilket inte kändes bra.

Men om jag ändå ska ge några "råd" läs av hunden, försök avleda uppmärksamhet från den andra hunden på något sätt och se till att valpen inte hamnar i mellan, munkorg är inte något jättefel för att "rädda" både dig och valpen... Men se även till att valpen får träffa andra "normala" hundar så inte den utvecklar några "problem".

Och som sagt, ta kontakt med duktig hundtränare som kanske kan följa med ut och ge några bra tips när det händer.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Jo, visst kan man tycka olika. Men en problemhund är för mig en hund som inte fungerar i vardagen. En hund som har problem med det mesta.
Men självklart ska det inte accepteras.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Grana skrev:
Jo, visst kan man tycka olika. Men en problemhund är för mig en hund som inte fungerar i vardagen. En hund som har problem med det mesta.
Men självklart ska det inte accepteras.

Ja fast så är det inte om man läser hundpsykologers spalter osv.. Problemhund är en hund som har stora problem med antingen allt i livet eller vissa delar som inte normalt skall vara ett problem. Men alla tycker ju olika :)
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

prinsessfeminist skrev:
Jag har också funderat på kastrering, men frågan är om han inte är för gammal?

.

Jag tror det finns någon form av kemisk kastrering man kan prova?
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Din situation låter inte alls roligt!

Var försiktig så att inte din valp blir traumerad av dessa händelser och att du inte får två stycken hundar med dessa utfall.
En valp tar alltid efter den vuxna så hade jag varit du hade jag inte gått ut med de samtidigt.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Ett problem blir det då ägaren ser det ett problem. Olika för alla.
Jag rekomenderar att du vänder dig till en instruktör gärna SBK, men jag är lite partisk där eftersom jag själv är kursledare för dem. :)
Jag tycker du resonerar mkt vettigt i att ha din hund i munkorg tills ni hittat en lösning på ert "problem".
Och att du går med hundarna en och en är också mycket bra! Störningar kommer i ett senare skede.
Att SBK's kurser går ut på att utbilda hundägaren är inte alls konstigt, eftersom det inte går att dressera en hund på en kurs, på ca 10 träffar. Utan kurserna är till för att utbilda hundägarna att hantera sin hund och dess egenskaper på bästa sätt.

Lycka till med vovvarna.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Detta är ju inget att tjafsa om, men som någon skrev så blir det ett problem när ägaren tycker det.
Men för mig är det fortfarande ingen problemhund. Men en matte som har ett problem med sin hund. Jag kan också vara missnöjd med något med mina hundar, men för det är det inga problemhundar. Utan jag har kanske problem med en sak tex (även om jag nu inte tycker jag har det :) )

Priffe: Jag är också skeptisk till att ta hjälp av SBK´s instruktörer. Om du inte hittar en gammal "räv" som hållt på i många år och kan sin sak. Klubbarna verkar utbilda hur som helst nu för tiden, bara för att få instruktörer och kunna hålla kurser. Jag har på senare år sett instruktörer som aldrig skulle blivit instruktörer.

Sen är det bra att du funderar på munkorg, men jag skulle ändå inte gå med dom tillsammans. För beteendet finns hos den "gammle" och han lär försöka ändå, och det räcker för en valp, fast den inte kan bli biten.

Jag hoppas det ordnar sig för dig, för den gammle är allt bra go ändå :love:
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Nu är det ju väldigt svårt, som vanligt :smirk: , att säga någonting om Din hunds utfall när man inte sett det. Men oftast beror det på en osäkerhet i hunden. Var den osäkerheten sitter måste man ta reda på innan man går in med en korrigering av något slag.

Att kastrera en hund som är osäker skulle jag aldrig göra.

Så det jag anser Du ska göra är att ta kontakt med någon duktig tränare, få denne att följa med ut och se hur dina hundar beter sig i ett möte med främmande hund. Kan det kanske var i valpens beteende det sitter? Hur agerar denna när ni möter en hund?

Kan det vara så att valpen blir nyfiken och börjar söka kontakt med den mötande hunden och att din äldre hund ska "mota" bort valpen från det "farliga" mötet?

Någonstans ligger ju svaret på detta beteende. Det är omöjligt för Dig att kunna hitta själv, då Du inte kan läsa av 3 hundar samtidigt som Du ska hålla koll på den som ev. kanske lägger in ett utfall.


Beroende på var du bor kan jag tipsa om ett antal personer som kanske kan hjälpa dig.
 
Sv: Jag behöver råd om aggressiv/rädd hund

Tippan skrev:
Ja tack! :) Jag vet precis vad som händer er för min äldre hund är likadan. Hon blir också så stressad och blockerad och en gång så hamnade min hand emellan.(Och ja, hon ÄR nervös) Efter det så undviker jag att sätta händerna mot henne om hon får ett riktigt anfall. Hennes anfall har ju klingat av betydligt med åren. Men när den yngre hunden är med så beter hon sig illa. Det gör ju att man kan träna hur mycket som helst med hunden ensam, men man får ingen effekt av det när de är två...

Så vad gör man? Tja undviker att rasta de ihop. Är vi två som går med hundarna så vet hon om det och då gör hon inga utfall. Det är när jag går ensam med båda... Har hökögon och undviker situationen så långt det går. Tråkigt om valpen lär sig av den äldre att så bemöter man andra hundar.

Cillamuffins har fått sin hund att inte varva upp så vid hundmöten och det är ju så klart det bästa. Men då bör man få hjälp.

Jag träffade två små trasselsudd idag som börjar att slåss varje gång de möter mina hundar (som f.ö. då inte skulle drömma om att göra utfall mot små skällande hundar) Då tänkte jag att jag gärna skulle ställa upp så att de små hundarna fick skälla på mina hundar tills de lessnade. Varje dag i flera veckor om det så skulle behövas. Då borde de ju trubba av och inse att de inte är farligt och att de läskiga hundarna aldrig kommer fram.

Så hur gör man hundmöten mindre stressiga? Öh, snälla! Kan du stå 2 timmar med dina hundar där tills min har lugnat ned sig :) Det skulle nog vara effektivt, men vem vill ställa upp? *hi hi*

Måste bara tillägga hur jäkla skönt det är med en mentalt stabil hund... De går ju f*n att uppfostra med lydnad liksom. En hund som inte är det så är det nöta nöta nöta tills man nästan dör och då har man kommit 2 mm fram...

Jadu, mentalt stabila hundar är guld värda! :love: Vår neurotiske herre är, precis som Grana skriver, en riktig gentleman i de allra flesta sammanhang. Han är lyhörd, lojal och mycket kärlekstörstande.

Men vad gör man? Jag skall erkänna att det där med två promenader fungerar ganska bra och jag tycker att det är positivt för valpen och mig själv att få en egen relation. Jag avskyr när valpen ser den andra hunden som ledare och "frågar honom" före mig.

Nu är valpen sex månader och han och jag har en bra kontakt med varandra. han är oerhört stabil och det är inte mycket som stressar upp honom (bortsett den gamles vansinnesattack då, men vem hade inte blivit rädd för en sådan dåre?).

Så vi får väl se hur vi löser det hela. Går jag inte med hundarna ihop så lär inte problemet existera mer eftersom han inte gör så när ingen "mindre vetande" är med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 379
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 944
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
22 276
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp