Bukefalos 28 år!

Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Men hur ska du ha det egentligen? Ramlade hon eller ramlade hon inte ner ifrån sängen?
Du skrev i början av tråden att hon aldrig gått i trappor, ramlat ner från sängen etc, så hittar man äldre inlägg från dig när du skriver att hon ramlat ner ifrån sängen och dessutom blivit halt av det!
Du ska nog vara lite försiktig med att fara med osanning och tänk också på att vem som helst kan läsa vad som skrivs på ett öppet forum. Tycker att uppfödaren är en pärla som erbjuder sig att köpa tillbaka hunden öht och hoppas att hunden snart åker tillbaka till henne..
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Ni verkar inte förstå att ja inte kan ha 3 hundar varav en är sjuk och behöver den vård men visst låter de mer rimligt att ja skall vara borta många mil från mitt hem och endas får ta med mig 1 hund till skolan och komma hem kanske på juloven. Vart skall ja göra av min sjuka hund då därför är de bättre att hon får den tid och kärlek hon behöver av uppfödaren medans hon mår som sämst.

bara som ni vet har ja kämpat otroligt mkt för denna hund och ännu inte gett upp har missat en massa i skolan för att kunna vara hemma och sköta om min sjuka valpis, men ja kan inte göra så mycket mer veterinären tycker att köpet skulle gå tillbaks och ja min ålder är ett stort hinder tänk er tillbaks då ni var 16år och fick ta en sjukhund och börja skolan med en halt hund som har smärtor så hon är halt och stel..?!!!! jag tycker de är mest synd för henne att springa på agility barnor med smärtor men är de okej får dig så gör så med era hundar om dom vore i samma situvation men jag tänker inte se på när min hund springer på agility med smärtor de är med djurplågeri än att lämna tillbaks henne till en som kan ge henne den tid som hon kräver antagligen upp mot 2år..

Är väldigt ledsen och enormt besviken då ja inte får ta med mig min älskade valp :cry: :heart

Om inte ens hennes ägare har lust att lägga ner tid på henne, vad får dig att tro att någon annan vill ha en skadad hund? Du ska nog i så fall vara tacksam att uppfödaren gör det.
Avliva henne då om hon är så sjuk? Då får du ut pengarna för henne.

Är hon inte så sjuk så skulle jag rehabilitera henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Det är ingen som har sagt att du ska träna agility med en sjuk hund... Det är väl alldeles självklart att man inte gör det.

Vad hände med collietiken du har skrivit om då? Eller blir det en engelsk springer spaniel, som du också skrivit om?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Visst är det så att TS ekonomi inte alls är uppfödarens ansvar, men viss medkänsla är inte förbjudet för en vuxen att ha. Självklart har TS och uppfödaren helt olika ekonomiska förutsättningar.

Sedan kan man alltid ifrågasätta rimligheten att ens sälja en hudn till en så ung person utan inkomst eller föräldfrar som garanterar att hunden sköts på rätt sätt. Om jag vore uppfödare så hade jag aldrig sålt en hund till en person utan försörjning, utan begärt att föräldrarna skrev på köpekontraktet.

Fö vore väl det bästa för en ungdom som vill gå på ett särskilt hundgymnasium att ha en hund som åtminstone är 18 månader? Jag kan tänka mig att det lätt ställs stora krav på både hund och ungdom och att det därför är att föredra att ha en hund som är vuxen. Vidare är det ett stort ansvar att fostra en valp och jag hade inte heller som förälder lagt hela det ansvaret på mitt barn.

Vi får hoppas att skolan har duktiga instruktörer som lär ungdomarna en del hundvett.


Jag har tagit han om min valp på helt egen han ända sen hon var 9v och tills nu och rumsren blev hon nästan direkt, ja la verkligen ner mitt hela hjärta på min hund medans mina kompisar hade filmkvällar osv, ja la ner ALLT ja kunde och all min kunskap, hon är appsolut ingen problem hund alla vuxna som träffat henne är imponerade och tycker att de aldrig sett en så väluppfostrad valp av en 16åring.

Men kanske har de oxå fel :confused:
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Du behöver inte vara dryg.
Blir lite lack på TS som hävdar ideligen att det är ett dolt fel, o lägligt "glömmer" denna episod, som först vill ha hela summan tbx efter kontakt med jurist eftersom varan varit skadad från början, backar sen o säger sig gå med på uppgörelsen o ondgör sig över att uppfödaren kommer att tjäna pengar medans TS inte har råd att köpa en ny hund.
Efter mitt inlägg drar hon snyfthistorien ännu längre med att fabulera om att hon inte har hjärta att låta den springa agilitybana, det är väl det enda sensibla med verklighetsförankring i den här tråden, samtidigt som hon förutsätter att vi andra "djurplågare" skulle ha gjort det.
Hon må vara 16, men skriver man på det sättet får man stå för det ock för sina inkosekventa inlägg.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Har inte tänkt mig något annat än att godta 4000kr och inge mer men själv tänker uppfödaren sälja
en sjuk hund för hela priset det är där skon klämmer.

Men hur kan du påstå att uppfödaren tänker sälja en sjuk hund till fullpris? När du köpte hunden var den ju frisk, och hur skulle då uppfödaren kunna veta att den skulle bli sjuk/få problem ett par månader senare??? :confused:
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag har tagit han om min valp på helt egen han ända sen hon var 9v och tills nu och rumsren blev hon nästan direkt, ja la verkligen ner mitt hela hjärta på min hund medans mina kompisar hade filmkvällar osv, ja la ner ALLT ja kunde och all min kunskap, hon är appsolut ingen problem hund alla vuxna som träffat henne är imponerade och tycker att de aldrig sett en så väluppfostrad valp av en 16åring.

Men kanske har de oxå fel :confused:

Så gör väl alla som skaffar valp.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag har tagit han om min valp på helt egen han ända sen hon var 9v och tills nu och rumsren blev hon nästan direkt, ja la verkligen ner mitt hela hjärta på min hund medans mina kompisar hade filmkvällar osv, ja la ner ALLT ja kunde och all min kunskap, hon är appsolut ingen problem hund alla vuxna som träffat henne är imponerade och tycker att de aldrig sett en så väluppfostrad valp av en 16åring.

Men kanske har de oxå fel :confused:

Du menar som alla som köper valp? Det ÄR jobbigt och träligt med valpar.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Är uppfödaren fortfarande återköpsskyldig ifall skadan uppkommit på detta sätt? Det kan väl knappast räknas som ett dolt fel? Eller måste det ligga något dolt för att skadan ska bli så stor av att hunden trillar?

Jag hoppas att det blir någon bra lösning på det här och att hunden kan bli frisk igen, inte kul för en liten valp att ha ont :(


Som ja redan sakt
NÄR HON 'VAR UPP I SÄNGEN OCH VILLE NER LYFTE JA HENNE OCH PLÖTSLIGT GJORDE HON EN SNABB RÖRELSE MED BAKTASSARNA OCH HAMNA PÅ RUMPAN PÅ EN HÖG MED FILTAR... OCH DENNA HALTAN MED ARMBÅGARNA ÄR EN HELT ANNAN SAK HON BLEV BRA EFTER SÄNGEN.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

O hur var det med fallet från sängen, var det oxå medfött?

sluta vara dryg har sakt de många gånger och hon ramla inte från sängen utan ja lyfte ner henne och då gjorde hon ett snabbt ryk och sedan kom hon ner med rumpan före på en massa filtar och dels hamna inte armbågarna i baken utan hon stod upp... hon var inte direkt halt efter den händelse och de gick bort med detta är ett problem som kom vi 3 dagar efter 5månaders dagen.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Jag kommer självklart leta efter hund och gör de nu för att kunna hitta en men tänker inte köpa en försn ja vet hur detta med valpen kommer att gå.

Collie tiken är såld av den som som stod högs upp på turlistan.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Vilken typ av medfödda problem dyker upp två månader efter köpetillfället och yttrar sig på sagda vis?

Inte på TS vis, men vi hade en gång i tiden en hund som blev sjuk vid 8 månaders ålder ("seg" och loj, samt ökade inte i vikt något alls de senare månaderna). Väldigt höga diabetesvärden (veterinären hade aldrig sett så höga värden på en så ung hund tidigare). Då hunden var jättedålig så beslutade vi oss att att bort den, och vid obduktion framkom att den hade bl.a. förstörd lever, och bukspottkörteln var näst intill obefintlig, sånär som på ärrvävnad :(
Trots att det var en väldigt stor framgångsrik uppfödare inom rasen med mkt gott rykte så fick vi inte ett öre i ersättning, och uppfödaren mer eller mindre förnekade att valpen öht varit sjuk (trots att veterinär sade sig vara 100% säker på att det var en medfödd defekt). Inte ens erbjudande om att få tinga en valp ur kommande valpkullar (vi hade stått i kö i ett par år för att få köpa valp från nämnda kennel) fick vi, snarare så att uppfödaren mer eller mindre blev irriterad på att vi informerade om att valpen var såpass sjuk... :crazy:


Så, dit jag ville komma, visst kan medfödda problem dyka upp månader efter köpetillfället....
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Om du skall citera det du skrivit tidigare så gör det korrekt:
Min Labrador retriever tik på 5mån blev halt i måndags då
hon ramla ner från sängen och skrek till, efter de blev hon halt på vänstra frambenet och haltade till torsdagen och är nu nästan helt borta.
Men när hon har vilat och ska resa sig upp är hon stel och haltar tills hon
har ''värmt upp benet''. Jag blir rädd eftersom jag undrar om de kan vara något med hennes armbåge så att de blir armbågs fel:cry:

snäll NI hjälp mig med era erfarenheter,kunskaper
tack!:)
Hur skall man kunna ta dig på allvar när du antingen friserar sanningen eller ljger rakt av.
Risken är att du får alla emot dig för att du beter dig som en bortskämnd barnunge som inte får sin vilja igenom till varje pris.
Speciellt eftersom du avfärdar alla som inte stryker dig medhårs o tycker synd om dig som totalt empatilösa djurmisshandlare som dessutom inte tar hänsyn till att hela din framtid går i stöpet o att det är så fruktansvärt synd om dig!
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Ett stort TACK till prinsessfeminist som verkligen förstår och tar ett enormt bra vuxet försvar/förståelse, verkligen en bra förebild för sånna som i min ålder. :)
Ist för att haka och vara dryga på massa annat sätt vilket ja kan tycka endel vuxna faktiskt gör :S
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Tyvärr är det ju så att du beskrev det hela på följande vis den 16/5:

Min Labrador retriever tik på 5mån blev halt i måndags
hon ramla ner från sängen och skrek till, efter de blev hon halt på vänstra frambenet
och haltade till torsdagen och är nu nästan helt borta.
Men när hon har vilat och ska resa sig upp är hon stel och haltar tills hon
har ''värmt upp benet''. Jag blir rädd eftersom jag undrar om de kan vara något med hennes armbåge så att de blir armbågs fel

Och 22/6

Min tik har råkat att få en kraftig armbågs inflammation i båda armbågarna och går nu på medecin och kraftig vila.
Hon har varit halt sen i mitten av maj och haft 2 olika medeciner, vilat sedan maj(verkligen sträng vila) men inget hjälper hon är fortfarande halt.

Naturligtvis hör hältan ihop med fallet och du ska vara enbart tacksam att uppfödaren är seriös och uppenbarligen vill valpens bästa att h*n tar tillbaka en valp som skadats så pass allvarligt hos valpköparen!

Det kommer ju att kosta uppf. både tid och pengar att rehabilitera hunden, vilket i sig är osäkert med tanke på hur länge den fått gå med skadan.

Att ändra storyn nu gör bara att din trovärdighet minskar en hel del tyvärr. Och varför i hela fridens dagar anser vissa att uppf. ska betala tillbaka hela priset för en skadad valp övergår mitt förstånd..
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Om du skall citera det du skrivit tidigare så gör det korrekt:

Hur skall man kunna ta dig på allvar när du antingen friserar sanningen eller ljger rakt av.
Risken är att du får alla emot dig för att du beter dig som en bortskämnd barnunge som inte får sin vilja igenom till varje pris.
Speciellt eftersom du avfärdar alla som inte stryker dig medhårs o tycker synd om dig som totalt empatilösa djurmisshandlare som dessutom inte tar hänsyn till att hela din framtid går i stöpet o att det är så fruktansvärt synd om dig!


Tycker inte alls de är synd om mig utan de är som på lotteri antingen får man en hund som är super elr inte..
Dels är ja tacksam för alla svar och ja förstår hur alla ni tänker dels har ja inte sakt något om de att de är fruktansvärt fel elr något i den stilen?
Visst tyck att ja är en fruktansvärt bortskämd unge de bryr ja mig inte om
för vet själv hur ja är och de kan ja lova inte stämmer in på mig men tyck vad du vill de är ju inte förbjudet :)
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

*Kl*

Jag har förståelse för att TS är ung. Men jag blir ändå beklämd över resonemanget i stort.

Nu vet jag inte hur TS är uppvuxen, vad hennes föräldrar har för synsätt osv. Men just det här att 'jag köpte ett djur för att ha till det här', och så är djuret tillfälligt sjukt, och kan inte användas till det som var tänkt. Då ska det returneras, som ett trasigt kylskåp. Givetvis förstår jag att TS är ledsen över att planerna på att ta med valpen (även om jag funderar på hur klokt det är att börja prata om agilityträning och en valp i samma andetag, och om en valp verkligen är bästa valet att ta med på hundgymnasium? Jag vet dock inte riktigt vad som ingår i utbildningen) på hundgymnasiet spolieras.

Men ingår inte rehab och sånt i kursutbudet? Kan inte TS ta med hunden ändå, men rehabilitera den isf för att träna den? Och låna någon annans hund (måste väl finnas lärare som har hund, eller nån kompis hund man kan låna?) åt agility och sådant?

Förhoppningsvis blir ju TS hund återställd innan TS har tagit examen?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Har inte läst hela tråden, men vad säger veterinären? Är hunden "utdömd", bör du väl få ut på försäkring?! Annars: är det tid hunden behöver får du väl ge den den tid det tar. Man kan väl inte bara "byta" ut för att det ska passa!? Isf får du ju köpa en färdigutbildad hund!!!
Tycker du inte om hunden? Jag fattar inte hur man kan resunera så som du gör.Det är ju inte en bil vi pratar om, det är en levande varelse.
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Tyvärr är det ju så att du beskrev det hela på följande vis den 16/5:



Och 22/6



Naturligtvis hör hältan ihop med fallet och du ska vara enbart tacksam att uppfödaren är seriös och uppenbarligen vill valpens bästa att h*n tar tillbaka en valp som skadats så pass allvarligt hos valpköparen!

Det kommer ju att kosta uppf. både tid och pengar att rehabilitera hunden, vilket i sig är osäkert med tanke på hur länge den fått gå med skadan.

Att ändra storyn nu gör bara att din trovärdighet minskar en hel del tyvärr. Och varför i hela fridens dagar anser vissa att uppf. ska betala tillbaka hela priset för en skadad valp övergår mitt förstånd..


Jo jag är enormt tacksam att uppfödaren tar ansvaret och tar tillbaks henne för 4 000kr och de är så de kommer att bli men vill bara höra här vad folk har gjort med tydligen så är de ju väldigt uppenbart att man endast får 4 000kr tullbaks och de är de vi kommer att kräva men uppfödaren har även sakt att dom skall ta tillbaks henne och inte ge mig dug och om hon blir frisk kanske ja kan få 4000kr ?
 
Sv: Jag behöver råd om att häva ett köp!!!

Erika när man läser dina gamla inlägg står de inget om att du lyfte ner hunden, den sprattla till och hamna med rumpan före i golvet på en massa filtar.. om de är ren sanning lr inte kan jag ej svara på. Men man kan ju iofs undra vad hunden i överhuvudtaget gjorde i sängen om du var rädd att hon skulle ramla/hoppa därifrån:crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! För cirka 5 månader sedan sålde jag en utav mina hästar till en tjej. Vi skrev ett avtal (Deckermans färdiga sådana) där vi fick...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
22 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp