Bukefalos 28 år!

Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Cornelia skrev
"Min nästa hund blir förmodligen en sådan. Har på nära håll sett fantastiskt trevliga sådana med ett temperament utöver det vanliga."

Det låter som de flesta pudlar, oavsett storlek, jag träffat... Jag kan inte förstå vad man vill få fram som man inte kan få hos en renrasig pudel.

Eller menar du att en poo-hund automatiskt såt egenskaper som överträffar föräldradjuren?
 
Det enda jag har hört i Sverige är att de skulle bli bra vårdhundar... Från en person som utbildar vårdhundar och föder upp såna dära poos.

Jag undrar ju vilka labbar man använder, eftersom det är STOR variation i rasen, samma med cocker. Jag menar, kul att ta en ferrarijaktlabbe och sen sälja hundarna som bra familjehundar (dvs ofta lågaktiva hem med mkt mystid) , det blir ju superkul sen när inte en enda möbel är hel... Eller pudlar. Är det bara jag som enbart träffat totalgalna storpudlar med stort aktivitetsbehov som är typ omöjliga att trötta ut?
Det där funderar jag också på. Vilka pudel- och labbeuppfödare säljer till någon som avlar "labradoodles"? Är det renrasiga svenska hundar i grunden eller vad använder de?

Jag kan ju föreställa mig en pudelenergisk hund med matmotivation som en labbe... Eller bara kombinationen pudelskutt och labbesvans. :laugh:

Och något vettigt avelsmål har jag aldrig sett röken av. "Att få fram labradorer med lockig päls" är ungefär det enda jag har hittat, och något otydligt om vårdhundar (som om ingen renras skulle passa till det). Jag undrar lite smått om dessa blandrasuppfödare aldrig har hört talas om Curly coated retriever...
 
Farligt att säga att inavel är skadligt bara när man avlar på djur med defektanlag. Vi vet för lite om vilka anlag som visar sig ge defekter i framtiden när de dubblas. Som sagt undviker naturen inavel så mycket det bara går, och man gör t ex vad man kan för att undvika inavel i vargstammen. Det visar sig inte direkt men med tiden försvagas individerna och populationen. Detta trodde jag alla visste?! Blir helt förvånad när man lägger fram "bevis" för att inavel på något sätt skulle vara tillrådligt!
Jag påstår att de svenska politikerna inte gör ett :turd: för att undvika inavel av vargstammen, de springer enbart i svenska jägarförbundets koppel och röstfiskar genom att tillåta avskjutning av alfapar och andra värdefulla individer för stammen. :wtf:
 
Det där funderar jag också på. Vilka pudel- och labbeuppfödare säljer till någon som avlar "labradoodles"? Är det renrasiga svenska hundar i grunden eller vad använder de?

Jag kan ju föreställa mig en pudelenergisk hund med matmotivation som en labbe... Eller bara kombinationen pudelskutt och labbesvans. :laugh:

Och något vettigt avelsmål har jag aldrig sett röken av. "Att få fram labradorer med lockig päls" är ungefär det enda jag har hittat, och något otydligt om vårdhundar (som om ingen renras skulle passa till det). Jag undrar lite smått om dessa blandrasuppfödare aldrig har hört talas om Curly coated retriever...
Avelsmålet är att få en hund som inte fäller, men det finns ju som sagt redan sånna raser ... :meh:
 
Det där funderar jag också på. Vilka pudel- och labbeuppfödare säljer till någon som avlar "labradoodles"? Är det renrasiga svenska hundar i grunden eller vad använder de?

Jag kan ju föreställa mig en pudelenergisk hund med matmotivation som en labbe... Eller bara kombinationen pudelskutt och labbesvans. :laugh:

Och något vettigt avelsmål har jag aldrig sett röken av. "Att få fram labradorer med lockig päls" är ungefär det enda jag har hittat, och något otydligt om vårdhundar (som om ingen renras skulle passa till det). Jag undrar lite smått om dessa blandrasuppfödare aldrig har hört talas om Curly coated retriever...

Vad jag har förstått så anses renrasiga pudlar ha för dålig mentalitet (vilket jag kan hålla med om, det var länge sedan jag träffade en pudel med bra nerver). Labbarna anses ha bättre. Så om man parar en pudel med en labbe så får den pudelns päls och labbens mentalitet. Lätt som en plätt.

Bara det att vissa utställningslabradorhanar är så hormonstinna att de är väldigt svårhanterliga, dessutom har de mycket problem med artros och så är ju ärftligheten på rädslor väldigt hög… Men sådant drabbar ju bara renrasiga, eller hur?
 
Vad jag har förstått så anses renrasiga pudlar ha för dålig mentalitet (vilket jag kan hålla med om, det var länge sedan jag träffade en pudel med bra nerver).
Oj det är ingenting jag känner igen. De (förvisso få) storpudlar jag har träffat har varit fantastiskt trevliga och orädda. Har aldrig hört att det skulle finnas generella problem med rädslor eller så. Eller du kanske menar ur arbets-/jaktsynpunkt?
 
Oj det är ingenting jag känner igen. De (förvisso få) storpudlar jag har träffat har varit fantastiskt trevliga och orädda. Har aldrig hört att det skulle finnas generella problem med rädslor eller så. Eller du kanske menar ur arbets-/jaktsynpunkt?

Nej jag menar allmänt. Inte så att alla pudlar jag träffar numera är rädda för allt, men alla har varit rädda för något. Skott, miljöer, andra hundar eller människor. Eller bara en allmän ängslan. Vi har även haft pudlar på BPH där vi varit tvungna att avbryta för att de inte kunnat avreagera. Det är lite trist tycker jag!
 
Farligt att säga att inavel är skadligt bara när man avlar på djur med defektanlag. Vi vet för lite om vilka anlag som visar sig ge defekter i framtiden när de dubblas. Som sagt undviker naturen inavel så mycket det bara går, och man gör t ex vad man kan för att undvika inavel i vargstammen. Det visar sig inte direkt men med tiden försvagas individerna och populationen. Detta trodde jag alla visste?! Blir helt förvånad när man lägger fram "bevis" för att inavel på något sätt skulle vara tillrådligt!

Men det är ingen som försvarar att man skulle inavla nu, det ända vi protesterar mot är ditt felaktiga antagande att inavel per automatik leder till sjuka djur. Risken ökar och i längden leder det till inavelsdepression men som sagt så finns det raser med mycket liten genbas som hör till våra friskaste raser.

Sverige är något av ett föregångsland när det gäller att försöka stävja inavel och matadoravel, även om det finns mycket kvar att göra även här. Vi är ett av få länder som fortfarande tillåter korsningar mellan lång- och korthårig collie, trots att det historiskt sett var något självklart. Det gör att korthårscollien, som är en numerärt liten ras, i praktiken har en stor genbas att tillgå.
 
Jag har kollat ett par labradoodle-uppfödare nu och ingenstans hittar jag någon kullstatistik över t ex röntgenresultat, trots att de skriver att de uppmanar valpköpare att röntga hundarna. Inte nog med att man den informationen är officiell för renraser, de seriösa uppfödare jag känner till lägger ut allt sånt på sina hemsidor, inklusive sjukdomar som inte går att se i SKKs databaser.
 
Nej jag menar allmänt. Inte så att alla pudlar jag träffar numera är rädda för allt, men alla har varit rädda för något. Skott, miljöer, andra hundar eller människor. Eller bara en allmän ängslan. Vi har även haft pudlar på BPH där vi varit tvungna att avbryta för att de inte kunnat avreagera. Det är lite trist tycker jag!
Tänk, alla hundar jag har träffat är rädda för något! Jag har aldrig träffat en hund som inte är rädd för någonting alls.
 
Puttar in lite angående inavel, den är inte farlig i sig men som andra sagt tar den fram sjukdomar som redan finns där. Inom t.ex. kaninavel är det vanligt att man avlar syskon eller förälder/unge med varandra för att ta fram eventuella bettfel, genetiska sjukdomar osv. Kaniner är dock väldigt inavelståliga, så jag vet inte hur det är med hundar. Men det anses väldigt viktigt att ta ur alla eventuella bettfel ur aveln (bettfel kan dyka upp när kaninen är flera månader eller år gamla och om föräldrarna parats massor av gånger tills man märker det, tänk bara hur många stackars kaninungar får lida) och därför är inavel inget konstigt alls. Hellre en extra "häsloundersökning" genom inavel än att avla hejvilt.

Vet dock inte om man inavlar för att få fram eventuella sjukdomar inom hundar, men inavel i sig är inte hemsk och avskyvärt om det sker på friska invidivder.
 
Tänk, alla hundar jag har träffat är rädda för något! Jag har aldrig träffat en hund som inte är rädd för någonting alls.

Det är inte jättevanligt med hundar som har nerver av stål, men det finns ju en viss gräns när det blir besvärande för hunden och dess ägare. Även specifika rädslor (skott) kan ju vara väldigt jobbigt, t ex på nyårsafton eller när böndernas fågelkanoner går igång.
 
Puttar in lite angående inavel, den är inte farlig i sig men som andra sagt tar den fram sjukdomar som redan finns där. Inom t.ex. kaninavel är det vanligt att man avlar syskon eller förälder/unge med varandra för att ta fram eventuella bettfel, genetiska sjukdomar osv. Kaniner är dock väldigt inavelståliga, så jag vet inte hur det är med hundar. Men det anses väldigt viktigt att ta ur alla eventuella bettfel ur aveln (bettfel kan dyka upp när kaninen är flera månader eller år gamla och om föräldrarna parats massor av gånger tills man märker det, tänk bara hur många stackars kaninungar får lida) och därför är inavel inget konstigt alls. Hellre en extra "häsloundersökning" genom inavel än att avla hejvilt.

Vet dock inte om man inavlar för att få fram eventuella sjukdomar inom hundar, men inavel i sig är inte hemsk och avskyvärt om det sker på friska invidivder.

Tror gränsen går vid kusinparning på hund. Eftersom renrasavel hos hund är väldigt kontrollerad finns möjligheten att avelsspärra avkommor som bär på genetiska defekter.
 
Jo, det har ju visat sig ge väldigt bra resultat, det där att renrasaveln är så kontrollerad och att man kan spärra sjukdomsbärare.... hade det funkat hade vi inte haft alla de mängder med rassjukdomar som förekommer idag, och som också lyfts fram gång på gång i den här tråden.
Jo, jag tycker att inavel är hemsk och avskyvärd. Jag kan inte se att den skulle kunna tillföra något gott.
 
Men det är ingen som försvarar att man skulle inavla nu, det ända vi protesterar mot är ditt felaktiga antagande att inavel per automatik leder till sjuka djur. Risken ökar och i längden leder det till inavelsdepression men som sagt så finns det raser med mycket liten genbas som hör till våra friskaste raser.

Sverige är något av ett föregångsland när det gäller att försöka stävja inavel och matadoravel, även om det finns mycket kvar att göra även här. Vi är ett av få länder som fortfarande tillåter korsningar mellan lång- och korthårig collie, trots att det historiskt sett var något självklart. Det gör att korthårscollien, som är en numerärt liten ras, i praktiken har en stor genbas att tillgå.
Vill betona att all inavel inte leder till inavelsdepression, inavlar man djur med bra anlag går det att fortsätta hur många generationer som helst. Vad beror den dåliga fruktsamhet som är vanlig vid inavel på? Jo, att så många taskiga anlag blivit dubblerade hos avkomman att fostren inte är livsdugliga utan dör på ett tidigt stadium. Om det i stället är friska anlag som blivit dubblerade påverkas inte fruktsamheten.
 
En anledning till att renrasiga hundar verkar vara så sjuka är att man har koll på vilka sjukdomar som är vanliga inom rasen. Om man inte ögonlyser/röntgar/testar behöver man inte märka att hunden är sjuk. Åtmonstone inte innan man hunnit ta några kullar på sin snälla "friska" hund.

Det finns stora problem inom renrasaveln generellt, men jag kan inte tycka att lösningen är att blanda raser hur som helst. Och definitivt blir inget bättre av att skapa ännu fler raser!
 
Jo, det har ju visat sig ge väldigt bra resultat, det där att renrasaveln är så kontrollerad och att man kan spärra sjukdomsbärare.... hade det funkat hade vi inte haft alla de mängder med rassjukdomar som förekommer idag, och som också lyfts fram gång på gång i den här tråden.
Jo, jag tycker att inavel är hemsk och avskyvärd. Jag kan inte se att den skulle kunna tillföra något gott.

Fast det är inte helt lätt att hålla koll på hur alla anlag nedärvs ;). Vissa sjukdomar verkar var kopplade snarare till hundens typ än inavelsprocent. Sverige är också rätt unika när det gäller de här hårda kontrollerna och öppna databaser. Men för att få in nytt blod måste uppfödarna ibland "chansa" och para med en utländsk hund, ibland med taskig mentalitet och/eller hög HD-frekvens som resultat. För att ta ett exempel.

Just HD har visat sig vara ganska svårt att få ordning på också, det är inte så enkelt som att para HD-fri hundar med varandra och så blir alla valpar HD-fria. Inte ens HD-fria linjer garanterar 100 % HD-fritt. Arvsgången är komplicerad! Men chansen till HD-fria valpar ökar om man parar HD-fritt, och därför är det också krav inom många raser. Något sådant krav har jag aldrig hört talas om på blandrassidan...
 
Jag tycker att det framkommer ett lättvindigt sätt att se på inavel här, ett sätt som jag inte trodde existerade. Eftersom jag inte är emot all blandrasavel blir jag betraktad som en konstig sort här, men faktum är att jag inte är emot någon avel, så länge den är seriös. Gäller ALL avel. Det jag däremot ser som ett rött skynke är medveten inavel. Jag förstår, och vet, att man inte alltid kan komma undan att hundarna, eller hästarna, har samma förfäder på båda sidor ett antal generationer bakåt, men jag tycker att man är skyldig att utavla så mycket det bara går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 729
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 912
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 275
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp