Bukefalos 28 år!

Jag fladdrar med fötterna på hästen.

Tassa

Trådstartare
Jag har nyligen blivit medryttare. Nivån på mig är väl egentligen nybörjare och jag är bara ute och lufsar i skogen med hästen utan några krav.

Men jag har märkt att jag inte kan hålla fötterna stilla när jag travar. Jag rider lätt och när jag ställer mig upp skjuter jag fram fötterna. Vad gör jag för fel? För korta stigbyglar? Jag testade att rida utan stigbyglar igår och blev lite förvånad över att jag faktiskt satt bättre utan (trodde att jag hade världens sämsta balans haha). Rakare i ryggen och föll inte framåt med överkroppen och sköt inte fram axlarna som jag också gör annars utan att tänka på det. Jag har försökt att sitta ner i traven med stigbyglar men då får jag kramp eller sträcker mig i rumpan. (Har problem med höften) Är det bra om jag tränar mer utan stigbyglar, eller ska jag testa att länga stiglädren? Tycker dock inte att jag får något bra stöd om jag lägger dem.

Eller har någon fler tips på hur jag kan förbättra sitsen? Jag kommer få rida lektion någon gång framöver, men annars rider jag själv mestadels.
 
Tänk att du ska ha fötterna under dig när du rider lätt.
På nybörjarnivå är det enklare med kortare stigbyglar.
Svikten ska vara i knäna. Prova att "hålla fast i sadeln" med knäna när du reser dig upp. Bara testa för känslans skull.
Ibland hjälper det att resa dig upp något framåtlutad för att fötterna inte ska åka fram.
Ordentligt med tyngd i stigbyglarna, prova att stå i fältsitts några steg för känslans skull.

Jag rider ofta lätt med två steg "ståendes" för att träna min core och balans mer.
Alltså "upp upp ner, upp upp ner, upp upp ner"

Jag lär ut lättridning varje dag när jag hjälper till på turridning och vissa tar det 10 sekunder och andra lite längre och vissa inte alls. Men 9 av 10 klarar det efter 2-3 trav-sektioner :up:

Stil och finess kommer senare :)
 
Rida utan stigbyglar är jättebra! Du kan både sitta ner i traven och rida lätt utan, det är jättejobbigt, men väldigt nyttigt.

Tänk på att du ska ha vikten i stigbygeln och resa dig upp med hjälp av magmusklerna, inte med hjälp av benstyrkan. Och tänk på att inte klämma fast dig med knäna. Lycka till!
 
Ps. Utan stigbyglar är jättebra träning men det kommer inte hjälpa dig med fladdrande fötter i stigbyglarna. Men det kan hjälpa dig med mycket annat som i sin tur är nyttigt för vidare utveckling ( sitts, följsamhet, avslappning)
 
Rida utan stigbyglar är jättebra! Du kan både sitta ner i traven och rida lätt utan, det är jättejobbigt, men väldigt nyttigt.

Tänk på att du ska ha vikten i stigbygeln och resa dig upp med hjälp av magmusklerna, inte med hjälp av benstyrkan. Och tänk på att inte klämma fast dig med knäna. Lycka till!

För att få stabilitet i fötterna kan det vara bra att klämma med knäna och lätta vartefter och känna efter när fossingarna glider iväg ;)

Annars håller jag med, inget att sträva efter i längden men för att hitta och känna skillnaden....
 
Tänk att du ska ha fötterna under dig när du rider lätt.
På nybörjarnivå är det enklare med kortare stigbyglar.
Svikten ska vara i knäna. Prova att "hålla fast i sadeln" med knäna när du reser dig upp. Bara testa för känslans skull.
Ibland hjälper det att resa dig upp något framåtlutad för att fötterna inte ska åka fram.
Ordentligt med tyngd i stigbyglarna, prova att stå i fältsitts några steg för känslans skull.

Jag rider ofta lätt med två steg "ståendes" för att träna min core och balans mer.
Alltså "upp upp ner, upp upp ner, upp upp ner"

Jag lär ut lättridning varje dag när jag hjälper till på turridning och vissa tar det 10 sekunder och andra lite längre och vissa inte alls. Men 9 av 10 klarar det efter 2-3 trav-sektioner :up:

Stil och finess kommer senare :)

Tack för tipsen. Att rida lätt med två steg ska jag testa :)
 
Rida utan stigbyglar är jättebra! Du kan både sitta ner i traven och rida lätt utan, det är jättejobbigt, men väldigt nyttigt.

Tänk på att du ska ha vikten i stigbygeln och resa dig upp med hjälp av magmusklerna, inte med hjälp av benstyrkan. Och tänk på att inte klämma fast dig med knäna. Lycka till!

Aha, det är kanske det här som jag gör fel. Att jag ställer mig upp med benen liksom. Det var intressant.
 
Tänk att du ska få höften mer framåt, inte bara uppåt. Du behöver inte resa dig så högt ur sadeln. Låt hästen skjuta upp dig ur sadeln och spänn rumpan. Stå inte på tårna i stigbyglarna, låt hälen sjunka ner ordentligt.
 
Igår var det ridning igen. Jag försökte stå upp två steg och sedan sitta ett, men det var omöjligt och jag tappade både balans och takt. Men jag red en stund utan stigbyglar och då fick jag lite bättre kontakt med hästen och när jag tog stigbyglarna igen gick det bättre. Jag märkte att vi nog behöver lite mer fart för att det ska fungera (jag har varit lite feg och inte vågat rida på i ett friskare tempo) och så tänkte jag på att hålla knäna stilla som både @seebaz och @Unafraid skrev och sen skjuta mig mer framåt som @sussane skrev. Det kändes som att det klaffade bättre den här gången. Tusen tack för alla tips, nu har jag lite att jobba på :up::D
 
Det jag sett med de som har ditt problem är att de fått lära sig att trampa ner hälen. Om man trampar ner hälen utan att ha skänkeln i rätt position (lodrät sits) så kommer kraften då man belastar stigbygeln med att ge en stolsits. Belastar man lite hårdare medför det automatiskt att benet åker framåt ännu mer. Jag har sett folk som ridit lätt som hamnat i en situation där de inte kommer upp en mm ur sadeln utan skänkeln bara åker fram och tillbaka utefter hästens sida.
För att lösa problemet måste du får skänkeln i rätt position= rakt under ditt bäcken. När du testade att rida utan stigbyglar så hamnade du säkert i en bättre sits eftersom du inte hade något att ta spjärn i.
Mitt tips är även till sklinnad från någon som skrev tidigare att aldrig knipa med knäna. Kniper du med knäna spänner du hela överskänkeln och ljumskarna. Du skjuter dig då ur sadeln och kommer aldrig till en korrekt ridning. Öppna istället upp ditt bäcken och sitt djupt i sadeln. Tänk på att det är i bäcken och mellangärde som din balans sitter inte i stigbyglarna.
 
Det jag sett med de som har ditt problem är att de fått lära sig att trampa ner hälen. Om man trampar ner hälen utan att ha skänkeln i rätt position (lodrät sits) så kommer kraften då man belastar stigbygeln med att ge en stolsits. Belastar man lite hårdare medför det automatiskt att benet åker framåt ännu mer. Jag har sett folk som ridit lätt som hamnat i en situation där de inte kommer upp en mm ur sadeln utan skänkeln bara åker fram och tillbaka utefter hästens sida.
För att lösa problemet måste du får skänkeln i rätt position= rakt under ditt bäcken. När du testade att rida utan stigbyglar så hamnade du säkert i en bättre sits eftersom du inte hade något att ta spjärn i.
Mitt tips är även till sklinnad från någon som skrev tidigare att aldrig knipa med knäna. Kniper du med knäna spänner du hela överskänkeln och ljumskarna. Du skjuter dig då ur sadeln och kommer aldrig till en korrekt ridning. Öppna istället upp ditt bäcken och sitt djupt i sadeln. Tänk på att det är i bäcken och mellangärde som din balans sitter inte i stigbyglarna.
Du menar alltså att skänklarna hamnar fel när jag trampar ner hälarna? Du har säkert rätt i att jag har skänklarna i fel position. Jag ska tänka på hur/vart jag har dom. Det är inte lätt att kontrollera kroppen på hästryggen märker jag . Tack för ditt svar.
 
Du menar alltså att skänklarna hamnar fel när jag trampar ner hälarna? Du har säkert rätt i att jag har skänklarna i fel position. Jag ska tänka på hur/vart jag har dom. Det är inte lätt att kontrollera kroppen på hästryggen märker jag . Tack för ditt svar.
Det stora felet många instruktörer gör är att tjata om att trampa ner hälarna. Tänker man på att trampa ner hälarna så spänner man sig. Tänk istället att du ska vara i samma position med kroppen som när du står rakt upp och ner på backen och lägg till lätt böjda knän. Om du tänker dig att hästen trollas bort under dig så ska du alltså bara stå där. Avslappnade ben och kropp på ryttaren är A och O. Utan avslappning hos ryttaren kan hästen aldrig slappna av och komma till arbete. Fotsulorna ska alltså inte luta som en backe med hälen neråt när du sitter i sadeln utan vara horisontella precis som när du står på marken. När du reser dig upp i stigbyglarna och inte tänker på att trampa ner hälen så slutar du spänna dig och din häl kommer placeras lägst helt naturligt. Trampet i stigbygeln när du sitter i sadeln ska vara detsamma som när du sitter på en stol och har fötterna i golvet. Du ska alltså inte sitta och trycka ner foten/hälen utan bara hålla dem där. När du slutar spänna så kommer du också komma runt problemet med tappade stigbyglar.
Samma gäller vid lättridning. Precis som när du reser dig från stolen så blir trycket i stigbygeln högre när du ställer dig upp men jobba dig inte så mycket utan tänk bara att dina höftben ska skjutas fram lite grann. Ta inte i från tårna utan låt höften sköta jobbet. Du behöver bara upp någon mm för att avlasta hästens rygg och tänker du så så släpper spänningarna.
 
Det stora felet många instruktörer gör är att tjata om att trampa ner hälarna. Tänker man på att trampa ner hälarna så spänner man sig. Tänk istället att du ska vara i samma position med kroppen som när du står rakt upp och ner på backen och lägg till lätt böjda knän. Om du tänker dig att hästen trollas bort under dig så ska du alltså bara stå där. Avslappnade ben och kropp på ryttaren är A och O. Utan avslappning hos ryttaren kan hästen aldrig slappna av och komma till arbete. Fotsulorna ska alltså inte luta som en backe med hälen neråt när du sitter i sadeln utan vara horisontella precis som när du står på marken. När du reser dig upp i stigbyglarna och inte tänker på att trampa ner hälen så slutar du spänna dig och din häl kommer placeras lägst helt naturligt. Trampet i stigbygeln när du sitter i sadeln ska vara detsamma som när du sitter på en stol och har fötterna i golvet. Du ska alltså inte sitta och trycka ner foten/hälen utan bara hålla dem där. När du slutar spänna så kommer du också komma runt problemet med tappade stigbyglar.
Samma gäller vid lättridning. Precis som när du reser dig från stolen så blir trycket i stigbygeln högre när du ställer dig upp men jobba dig inte så mycket utan tänk bara att dina höftben ska skjutas fram lite grann. Ta inte i från tårna utan låt höften sköta jobbet. Du behöver bara upp någon mm för att avlasta hästens rygg och tänker du så så släpper spänningarna.

Ja det där med att man ska trampa ner hälarna har man ju fått höra många gånger. Men nu förstår jag hur du menar. Jag har faktiskt haft problem med att tappa stigbyglarna, men det har blivit lite bättre. Att rida utan stigbyglar en del har hjälpt mig att slappna av mer och då har det känts som att det har fungerat bättre när jag tar stigbyglarna igen. Jag tror att mycket av det jag gjort fel är att jag ställer mig upp med hjälp av benen och fötterna istället för att skjuta fram höften. Nu får jag lära om lite, men jag har fått många bra tips här :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 467
Senast: Ananazen
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 718
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för provridning på en ridskola. Det är svårt att veta vad man ska förvänta sig första gången på ett nytt ställe. Jag har...
Svar
0
· Visningar
255
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp