Bukefalos 28 år!

Jag gör rätt, eller hur?

Kim_N

Trådstartare
För ca 2 veckor sen flyttade en "vildkatt" in i min trädgård. Han var mager så att han såg ut som ett sträck, hade 2 miljoner fästingar, okastrerad och inte öronmärkt.

Han är inte alls skygg, utan väldigt framåt. Lite avvaktande i början, men efter bara några dagar var han hur gosig som helst. I början gav jag honom inte mat, eftersom jag har 2 katter så ville jag inte uppmuntra honom att stanna då jag inte ville ha en okastrerad hankatt i trädgårn som kanske skulle ge sig på min kastrerade grabb eller framförallt min okastrerade tjej.

Men efter att han tillbringat några nätter sittande på min veranda så började jag mata honom. Han börjar lägga på sig och är nu gosigare än nånsin. Jag ger honom mat 2 ggr om dagen och ser till att han har vatten nu.

Provade att låta honom träffa min kattgrabb i trädgården och det gick väldigt bra, han var bara nyfiken och dom satt o nosade på varandra och det var inga problem alls.

Så nu har jag bestämt mig för att han ska få flytta in. Men för att jag ska våga ta in honom i huset så måste han ju kastreras.

Imorgon ska skulle jag ändå till vet med min lilla katttjej och kastrera henne, och dom hade tid för honom med så jag ska ta med honom.

Men, det jag funderar på nu är tänk om han har ett hem nånstans? Han var visserligen fruktansvärt mager och allmänt i jättedåligt skick när han kom. Han är väldigt liten, troligtvis runt året gammal. Så min gissning är att han är en sommarkatt från förra året då det skulle stämma både med åldern och skicket han är(var) i.

Men jag gör väl inte fel som tar in honom eller framförallt kastrerar honom? Har kollat på efterlysningsannonser, men det finns ingen som letar efter en katt som ser ut som han. Och att han har en ägare är ganska otroligt eftersom han stukit okring gårdarna i närheten ett tag tydligen..

Äsch, egentligen har jag ju redan bestämt mig, men vad tycker ni? Borde jag vänta längre? :confused:
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Jag tycker du gör rätt! Hade gjort samma sak själv.

Hoppas ni kommer att trivas tillsammans!
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Jag har självt fångat en kattunge som jag har hemma nu. :) Jag försökte fånga in hela familjen, men det gick inte.

Jag har även köpt en övergiven kattflicka från katthemmet. :)
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Jag hade gjort som du, men jag hade själv inte uppskattat om någon kastrerade min bortsprungna katt (som exempel)
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Absolut gör du rätt, och det är tur att någon gör det du gör. Är det en huskatt ska han naturligtvis ändå kastreras, och även om min dyrbara avelshane till raskatt skulle råka komma ut av misstag och vara försvunnen länge skulle jag hellre se att han blev omhändertagen och kastrerad än att han fick fortsätta att springa runt utan tillsyn och dessutom producera en massa hemlösa kattungar. Man måste ju inse att kastreringen kan vara en förutsättning för att någon ska kunna ta hand om honom.
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Jag tycker du gör rätt, för du ger ju katten chans. Låt veterinären kolla om han är chipmärkt och sätt gärna upp lite lappar här och var samt anmäl honom upphittad hos polisen - mer kan du inte göra, men du ger ändå den ev ägaren en chans hitta sin katt. Även om du mot förmodan skulle hitta en ägare, så lär dom förhoppningsvis förstå att du inte kunde ta in honom okastrerad.

ps: be vet även kolla öronskabb, för det är väldigt vanligt bland utekatter - så slipper du obehagliga överraskningar senare. Även att avmaska honom omedelbums om han ska dela kattlåda med dina kissar.
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Tack allihopa! Det känns som jag gjort rätt, hade honom inne i natt och han har varit som ett plåster på mig o legat och spunnit på magen hela natten.

Idag åkte jag till vet, o hon sa att han var ju väldigt smal (trots att han lagt på sig en jädra massa nu..) och i allmänt dåligt skick, förutom att han är pigg o glad liksom.

Hon tyckte också att det var ett bra beslut så nu är jag lugn. Och jag tror nog inte att ifall det nu (mot förmodan) skulle dyka upp en ägare så tror jag inte att det är en katastrof att han är kastrerad. Han är bara en bondis och ca 1 år tippade vet också på.

Ska hämta honom snart o se om han vill bo kvar efter den här hemska behandlingen:eek: ska hålla honom inne nu efter i några dagar i alla fall så då kan jag försöka väga upp det med massa godsaker;)
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Tack för masktipset! Har axilur hemma, så det ska jag göra direkt imorn! Så får dom dela låda sen! Han har en egen nu när han har eget rum!
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

För ca 2 veckor sen flyttade en "vildkatt" in i min trädgård. Han var mager så att han såg ut som ett sträck, hade 2 miljoner fästingar, okastrerad och inte öronmärkt.
/.../
Men jag gör väl inte fel som tar in honom eller framförallt kastrerar honom?
/.../
Har kollat på efterlysningsannonser, men det finns ingen som letar efter en katt som ser ut som han. Och att han har en ägare är ganska otroligt eftersom han stukit okring gårdarna i närheten ett tag tydligen..


Absolut gör du rätt, och det är tur att någon gör det du gör. Är det en huskatt ska han naturligtvis ändå kastreras, och även om min dyrbara avelshane till raskatt skulle råka komma ut av misstag och vara försvunnen länge skulle jag hellre se att han blev omhändertagen och kastrerad än att han fick fortsätta att springa runt utan tillsyn och dessutom producera en massa hemlösa kattungar. Man måste ju inse att kastreringen kan vara en förutsättning för att någon ska kunna ta hand om honom.

:bow::bow::banana:
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Härligt att han fick ett nytt hem hos dig!! (även om kulorna rök :devil: :p )

Jag tog precis hand om en hungrig, smal, okastrerad, omärkt och dessutom blockhalt hankatt. Eftersom han kissade blod blev det akut till veterinären där vi kom fram till att han till största sannolikhet är ägarlös så han blev kastrerad och registrerad på mig medans vi ändå var där.

Nu har det kommit fram att det faktiskt fanns en ägare :o :mad: . Han blir att bo kvar hos mig, men jag ville bara berätta att det KAN finnas en ägare även om katten verkar vara en vildkatt. Men sen är ju frågan om ägaren verkligen ska ha djur när de uppenbarligen inte kan ta hand om dem ordentligt :mad:
 
Sv: Jag gör rätt, eller hur?

Tack allihopa!

Ska fota honom ikväll så det kommer bilder :) Har inte hunnit ta några bilder innan, annars hade det ju vart kul med före/efter bilder!

Men han är ju fortfarande väldans smal, så att det kommer nog synas stor skillnad nu för varje vecka som går ett tag framöver!

Han är väldigt lugn och jättegosig, mer o mer för varje dag. Tror att han är lite trött nu för det har ju hänt så himla mkt inom loppet av några dagar.

Är det nån som har några bra tips för att introducera honom för mina andra kissar?tycker att det är lite pirrigt!
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 217
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 332
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp