Jag har blivit med katt..

Salandge

Trådstartare
Inte alls planerat men jag blev förälskad! :love:

I förrgår när jag höll på att göra i ordning mat åt hästen hörde jag hur det började jama under foderlådorna och när jag började locka kröp en mager, tovig stackare fram. Katten var inte ett dugg skygg utan jag kunde plocka upp den och bära in den i stallet.
Vilken tragisk syn! :cry: Det är den magraste katt jag någonsin sett... Ryggraden sticker upp en cm... Höfterna och bröstbenet sticker rakt ut. Hon är dessutom långhårig och väldigt tovig. Men trots detta så är det den vackraste katt jag sett! Grå med vita tassar och vit haklapp, ansiktet skiftar i creme, sneda, mandelformade gröna ögon och hon har de längsta örontofsar jag sett. Dessutom är hon kelig som bara den och väldigt pratsam! :love:

Kissen hade inget halsband och är inte öronmärkt. Jag har varit i kontakt med polisen och djurdskyddet men de hade ingen saknad katt som stämmde in på beskrivningen. Troligtvis rör det sig om en sommarkatt.
Vi visste inte vad vi skulle göra med katten så första natten fick hon sova i stallets selkammare på en varm och skön filt. Igår var jag i kontakt med djuskyddet och jag berättade att jag beslutat mig för att ta hem katten till mig och att jag tänkte, om hon inte har någon ägare, ge henne ett hem.
När jag och kisse kom hem igår så gick hon ett varv i lägenheten och sen hoppade hon upp på soffan och sov. Hon har redan gjort sig hemmastadd. Jag la mig i soffan och då kom hon direkt och la sig så nära hon bara kunde. Inatt sov hon med mig i sängen, så nära att hon nästan låg på mig.

Jag kommer att få hjälp av djurskyddet med katten. Först ska hon gödas upp och avmaskas och om ett par veckor ska hon steriliseras och tovklippas, det känns onödigt att söva henne två gånger så hon får dras med tovorna ett par veckor till.

Jag har fått hjälp med vad hon ska äta för att lägga på sig, men tar gärna emot fler tips!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har blivit med katt..

Vad härligt det är med människor som bryr sig:love:
Vi fick upp en sommar katt:mad: till stallet för 3 år sedan och jag tog med henne hem hon var oxå otroligt mager men så hungrig att hon klev in i stallet fast våra 2 hundar var där.
Vi var till vetrinären med henne och hon fick en vitamin spruta och sen fick jag råd på vad hon skulle äta.
Tyvärr så klarade hon sig inte:cry: , hon började blöda ur nosen helt plötsligt efter att jag haft henne några dagar och vi åkte fort till vetrinären, han trodde att hon genom att hon var så undernärd när hon kom inte hade orkat jaga möss utan ätit någon som dött av råttgift.
Men lycka till så mycket med din lilla flicka håller alla tummar och katternas tassar:)
 
Sv: Jag har blivit med katt..

Vad underbart att läsa om! Vad lycklig hon ska vara nu som har fått ett hem, stackars lilla krake!
Lycka till med lilla missen :love: Vad ska hon heta? :)


nilla_82: så tråkigt med din lilla hittekatt :cry: Men hon fick i alla fall några fina sista dagar mätt och trygg hos dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Jag har blivit med katt..

Vad bra att det finns människor som dig och nilla_82! :bow:
Kom gärna med lite bilder sedan så vi får se sötnosen.
 
Sv: Jag har blivit med katt..

jag blir lika glad varenda gång jag läser sånna här trådar, går inte att beskriva hur lycklig jag blir då det finns folk som bryr sig..
:love: :love:

håller med sastra vad heter hon?, eller har hon fått något namn än? :) vi vill se bilder senare :D
 
Sv: Jag har blivit med katt..

Ge henne ett bra kattungefoder men ta det försiktigt med mat i början så hon inte blir sjuk. Börja gärna med dietmat, kokt fisk i små portioner och lägg till ett foder försiktigt. Små mål ofta och vatten framme. När du ser att hon tål maten kan hon få lite olja i maten, matolja någon tesked om dagen. En uppvispad äggula ett par gånger i veckan brukar göra susen för pälsen. B-vitaminer finns. Vita-B brukar fungera som godis. Ge inte vanlig mjölk, men de flesta katter brukar tåla och gilla gräddfil. Lycka till med missen hoppas det går bra.
 
Sv: Jag har blivit med katt..

Tackar för tipsen och svarar alla...

Efter ytterligare undersökningar så är kissen en han... ;)
Eftersom han är så tovig var det lite svårt att se men efter att jag klippt bort en del så är det ingen tvekan om könet.
Min systerdotter, 3 år, har döpt honom till Mohammed, men jag vet inte... Katten Mohammed, det känns inte helt klockrent!?
Än är inget namn bestämmt.

Ska fota kissen ikväll så bilder kommer!
 
Sv: Jag har blivit med katt..

hehe okej..¨åhhh en stor lurvig gosig han-katt :'D tänk vad mysigt sen när han blir stor :D

ja, bidler vill vi ju se :D
 
Sv: Jag har blivit med katt..

ååh vad skönt med folk som tar sig an katter så - all heder åt dig och nilla och alla andra som öppnar sina hem!
hoppas att allting går bra! tänkte rekommendera lite mat, men BIMM skrev allt jag tänkte på... jo, lax ska vara bra, det gav jag min kattunge som var väldigt spinkig. fast kanske inte till att börja med, ge kokt vit fisk, det är mer skonsamt tror jag!
och vi vill se bilder och få reda på om du kommer på något eget eller om han får heta mohammed :p
lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
4 334
Senast: Tualma
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 209
Senast: mackan
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 184
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 937
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp