Bukefalos 28 år!

Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tränad

T

Tolly

Jag har nu haft honom snart ett år och byggt honom med mkt skritt o klättring, långa turer med vagn i skritt o många uppförsbackar(mkt jobb med rygg och rumpmuskler)....Ni som har före detta travare, bra tips på att få igång dom i galopp, istället för att från en bra o mkt samlad trav tolka galoppskänkel som en ökad trav?Hur gör ni för att skola om dom?
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

Jag har nu haft honom snart ett år och byggt honom med mkt skritt o klättring, långa turer med vagn i skritt o många uppförsbackar(mkt jobb med rygg och rumpmuskler)....Ni som har före detta travare, bra tips på att få igång dom i galopp, istället för att från en bra o mkt samlad trav tolka galoppskänkel som en ökad trav?Hur gör ni för att skola om dom?

Jag har skolat om ett antal varm/kall-blod til ridhästar.
Få honom att kunna trava ordentligt utan att hetsa. Hetsar han blir troligen galoppen oxå sådan.
Alla är ju olika.
Min förra som jag hade på tillridning hos mig hade väldigt svårt med galoppen. Han var jag tvungen att "vara riktigt på" i traven så han fattade galopp. Sen lät jag honom galoppera och känna sig för ett par ggr. När han efter några veckor blev säkrare så kunde jag börja samla honom i galoppen.

Ett sto som jag har nu måste man istället samla väldigt mkt i traven, annars blir det bara spring och alla ben är i luften typ.
Henne måste jag "gunga" in i galoppen och hjälpa henne väldigt mkt.
Men tänk på att dom har ju oftast inte musklerna eller vanan att galoppera, så det kan bli väldigt krävande.
Men när du väl har fått galopp, låt honom bara galoppera på, så han får känna på.
Det tar oftast tid, men det är det värt.
Svårt att förklara över nätet, men det är bara att prova och se.

Förresten, visst är dom underbara travarna? :love:
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

När jag lärde mitt varmblod galopp så släppte jag lös henne på ridbanan och lät henne springa som hon ville men så fort jag såg att hon var på väg att fatta galopp så sa jag "Gaaalopp"...

annars tog jag hjälp av en "draghäst" o galopperade ute..

Nu kan hon höger och vänster galopp för skänkel :love:

men det gäller att träna träna träna..

hoppas det går bra med din pålle:smirk:

Varmblod är supersöta:love:
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

Tack ska du ha!

Jag har bara nöjt mig med att bygga upp honom rent muskulärt...inte provat på ngn galopp ännu...

Är i tankarna att snart är tiden mogen, styrkan börjar skönjas där....

Och visst är dom underbara, travarna!

Oftast väldigt välhanterade o vana vid det mesta, samt ett huvud som gör dom Ack så följsamma!

Nu när jag står i startgroparna att sätta igång en verksamhet med turridning(eller snarare kurser i hästhantering), så är det varmbloden jag suktar efter som mina medarbetare!Kram!
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

Kram o dubbelkram till er alla förresten!

Jag läser o tar tillvara på alla era kunskaper!

Och tar tacksamt emot!:love:
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

Klokt av dig att börja med att ta dig tid att bygga mycket muskler innan du går vidare med att träna galoppen :bow:
Många tar den "korta vägen" och går direkt på galoppen med en häst som inte kan arbeta i skritt och trav på ett taktmässigt, balanserat och framförallt avspänt sätt.

När du ska börja med galoppen kan du börja med att prova när du longerar.. det funkar bättre på vissa medans det inte fungerar alls på andra..Många hästar blir stressade och rusar bara, då får du försöka med något annat.
När du testar att galoppera på lina måste du komma ihåg att använda ordet "galopp!" så att han lär sig det. kom ihåg att ge mycket beröm om det funkar.

Om du hellre vill testa när du rider är det nog enklast att göra utomhus där det finns gott om utrymme (gärna i lite uppförslutning). Trava i ett bra tempo, helst inte allt för sakta nu i början. Håll galoppskänkel så att han lär sig denna men kom ihåg att även här använda rösten att uppmana med!
När hästen fattar galopp ska du berömma massor och inte bryta av direkt.

Lycka till och berätta gärna hur det går för er! :D
/ Anna
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

Tack för er visdomma svar!

Jag har valt att mana på min lille hingst på en speciell sträcka....hållt igen när han vill upp i snabb trav, o därigenom fått honom att ta ett par tre galoppsteg, eftergift o mkt beröm......


Nu har han gått så långt att han förstår att "här ska man galoppera"......Just på denna sträcka....

Tänkte uttöka det såsmåningom att gälla varhelst vi befinner oss!

Tack snälla ni för alla visdomsord!

Och hädanefter är det föredetta travare som gäller för mig!

Sådana följsamma hästar får man leta efter!

Tack för all hjälp!/Tolly
 
Sv: Jag har en varmblodshingst, som aldrig blivit startad i ngt trav, eller knappt tr

By the way!

En kallblodstravare vore inte helt fel, som näste medarbetare......

PM:a gärna mig!

Kram/Tolly
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 008
Senast: Vitsippan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 248
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 820
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp