Jag har försökt... *långt*

M

millansnillan

att inte skapa den här tråden, men nu måste jag få skriva av mig.

Har som ni vet fått en cockerspanielhane av mina föräldrar. Jag är 15 år och vi har haft cockerspaniels i familjen innan. Det har varit ganska mycket bråk om hur han ska uppfostras. Jag har inte hållt med dem i sina metoder utan försökt med egna.
För att lättare kunna beskriva har jag gjort en punktlista.

Bråk 1: Rumsrenhet
Pappa var förbannad över att jag efter 1½ vecka (valpen köptes när den var 12 veckor) FORTFARANDE inte fått valpen rumsren. Det enda han kund evar att springa ut själv när dörren var öppen. Jag förklarade allting om att han fysiskt inte kunde hålla sig.
Svaret jag fick var: "Men lär honom hålla sig! Vet du vad som är effektivt? Kissar han på golvet så ta tag i nackskinnet och tryck ner hans nos i det."
Jag sa att jag vägrade göra något sådant mot en hund. Han blev förbannad men sa inget mer.
Efter ytterligare en vecka var valpen helt rumsren, satte sig vid dörren när den ville ut, och det har inte blivit några pölar på golvet sedan dess.
Berömmet om hur snabbt jag fick hunden rumsren var: "Det gick tydligen att få han rumsren ändå även om det tog tid."


Bråk 2: Valpen går upp för tidigt.
Valpen går nästan alltid upp och tittar vad man gör ifall man är uppe under natten. Bryr man sig inte om honom går han och lägger sig igen på en gång.
Pappa blev förbannad över att han började leka klockan 6 på morgonen. Varför? Jo, när pappa går upp vid den tiden så har han en brottningsmatch med honom... Sedan sätter han på TVn och förväntar sig att valpen ska lägga sig och sova igen.
Jag sa till honom att så går det inte till, vill han att valpen ska sova så ska han inte bry sig om honom. Lyssnar han? Nej. Däremot svär han när valpen är uppspelt och inte vill sova igen.


Bråk 3: Valpen rymmer, alternativt Valpen lyssnar inte på inkallning.

Jag har försökt förklara att det är omöjligt att ha hund på en minimal tomt utan att hunden någon gång ser sig omkring, därför måste man alltid ha koll på hunden när den är ute.
Lyssnar någon? Nej, ni gissade rätt.
Valpen har ibland stuckit iväg men han vänder på en femöring om jag så bara viskar hans namn.
En dag hörde jag skrik ute. Valpen hade stuckit och pappa sprang efter och skrek.
Så blev jag förbannad, hur många gånger har jag inte berättat för alla i familjen hur man korrekt inkallar en hund?
Valpen var 15 m bort, pappa hade gett upp och hade gått in igen ("Han kommer ju ändå tillslut." :crazy: )
När han såg mig sa han: "Som om DU skulle kunna fånga in honom! DIG lyssnar han absolut inte på!"

Jag sa till honom att följa med ut och se hur man fångar in en hund.

Jag ställde mig mitt i gatan, såg valpen nosa omkring 20-25 meter bort. Jag säger i låg samtalston "Sötnos, dags att gå in."
Valpen vänder på en femöring och rusar allt vad han orkar mot mig. Väl framme sätter han sig precis framför mig och tittar upp som för att säga "Vad gör vi nu?".
Jag berömmer honom och går in, valpen följer efter mig tätt i hälarna.

Efter det var pappa tyst i hela två dagar om att han inte kunde kalla in valpen.


Bråk 4: Valpen kan inga kommandon

Jag tränade "Sitt", "Ligg", "Kom" och "Vänta" med valpen. Mest repetition eftersom han redan är riktigt duktig på allt det där.
När jag tränar och valpen uppför sig som i en lydnadsbok så kommer kan ni gissa vem?
Iallafall han säger: "Men förfan lär hunden kommandon!"
Jag svarar att "Sitt" är ett kommando.
Till svar för jag: "Nej, han lyder bara dig. Med ett kommando ska han lyda alla."
Jag svarar att hunden lyder den som är ledare, om hunden inte lyder honom så får han också träna med valpen ibland. Då har valpen en chans att veta vad som förväntas av honom.
till svar får jag: "Jag ska väll inte behöva att TRÄNA hunden för att den ska lyda mig?! Det du lär den ska den göra med alla."
Jag drar igen upp det här med ledarroller.
Efter att han sagt att jag inte kan uppfostra en hund så går han.


Bråk 5: Såhär uppfostras en valp.

Kommer ni ihåg valpen som inte ville bli inkallad?
Pappa hade ett perfekt sätt att lära valpen. Efter att jag sagt att det skulle bli bättre om valpen tyckte att det var roligt att komma till honom så skulle den göra det. Han svarade:
"En valp ska inte komma för att det är kul, den ska komma för att den är rädd för att få stryk om den inte gör det."
Jag blev helt stum och visste inte vad jag skulle säga. Ett tag trodde jag att han skämtade, det gjorde han inte.
Han har även sagt:
"En valp är som en unge, de förstår inte om man inte knäpper till dom ibland."


Bråk 6: Valpen är en tornado!

När vi kom hem efter att valpen vart själv i en timme så hade han lyckats butta ner en vas med jord i.
Mamma blir förbannad, går fram till valpen som efter att ha lekt med en boll gått och hälsat på oss med glada svansviftningar och slår till honom.
Jag skriker till henne att sådär kan hon inte göra, han vet inte vad han gjort för fel. Nu tror han att han gjorde fel som var glad för att vi kom hem.
Till svar:
"Han visste precis vad han gjort fel!"


Bråk 7: Valpen är för fäst vid dig!

Valpen är mycket fäst vid mig och följer gärna efter när jag går runt i huset och ser vad jag gör för något.
Både mamma och pappa har sagt att det är för att han inte ser mig som en ledare och måste hålla koll på mig. Jag säger att det är för att han vet att med mig är han trygg.
Han älskar också att gosa med mig i soffan, han hoppar gärna upp i knäet på mig och riktigt goar in sig. Somnar nästan alltid.
Mig är den enda han gör det med, alla andra börjar han leka med direkt. Har sagt till dom att de måste vara passiva och visa att nu är det kel som gäller och inte lek.
Jag har aldrig lekt med honom i knäet eftersom jag vill att där ska han vara still.

Mamma tycker det är jättegulligt att han verkar tycka om mig så mycket, pappa säger att jag bara klemar bort hunden och att det aldirg blir en riktigt hund av honom.


Bråk 8: Valpen biter på möblerna!

Bakgrundsfakta:
I sitt ynkliga valpliv på 6 månader har valpen bitit sönder:
1 flipflopsko (min)
1 träbit som låg på golvet

Han har smakat på:
Badrumsmattan
En tidning
En sko

Han har förrutom det hållt sig till sina tuggleksaker. Jag tycker att det är fantastiskt att ha gått igenom en tandfällningsperiod med så får förstörda saker.
Enligt mamma och pappa är/var han en katastrof med bitandet.
Han har mest burit runt på saker, aldrig tuggat utan bara hämtat, gått runt lite med och sen lämnat.


Bråk 9: Valpen vågar inte ens gå ut!

När andra har försökt gå ut med honom har han genast blivit osäker, vågar inte gå ut och gå utan vill bara springa hem. Så var det för mig också, de två första gångerna.

Nu har han blivit riktigt tuff i skogen, han går iväg en bit själv, tar kontakt med mig ofta. Blir han rädd så istället för att springa hem så söker han kontakt med mig och ser ifall jag går förbi det läskiga eller inte. Har aldrig koppel (utom i folktäta miljöer men vi går 19 gånger av 20 i skogen), han lyssnar på inkallning till 300 %

Ingen annan än jag kan fortfarande gå ut med honom.
Att ahn litar på mig som ledare säger jag. Att jag klemat bort honom enligt pappa.






Iallafall, mycket bråk med valpen. Allt jag skrivit ovanför är såklart bara en bråkdel av det som hänt.
Att vara hundägare skulle vara som en rosafluffig dröm om det inte var för alla andra. Har försökt att prata med mamma och pappa. De förstod mig och sa att de såg att jag hade bar hand om honom m.m. m.m. Efter det så sa de ingenting dumt om honom på tre hela dagar. Sedan började de igen.

Vet inte om jag vågar säga till dom igen, har försökt men de lyssnar inte. Som ni förstår så är pappa värst. Mamma säger att det syns att han tycker om mig och att han faktiskt kan vara riktigt lydig, hon klagar bara om han drar in smuts.
Pappa hotar med att sälja valpen om jag inte får ordning på honom snart. Jag vet att det bara är ett tomt hot, han vet att jag skulle skvallra för farfar :devil:


Var tvungen att skriva av mig. Ha det bra med era hundar :)
(det här måste vara en av bukehistoriens längsta hundinlägg)
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

det kanske hade varit en idé att prata om det INNAN valpen kom till hemmet. Men nu går ju inte det att ändra på.

Jag tycker ni ska ha ett familjeråd och prata med varandra.
Om nu familjen är hundvan och haft hund förut verkar det lite konstigt om din pappa blir fly förbannad på en sådan sak att en valp kissar på golvet :(
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Det gjorde vi, enda som gällde för mig var att jag skulle ta hand om hunden HELT.
Alla var överens om ras (de sa hur stor hundne högst fick vara, vi tittade på raser tillsammans. Jag sa vilka raser jag tyckte passade för oss, de valde bland dom ut vilka raser de tyckte verkade bra, och sedan fick jag det slutgiltiga valet mellan de raser som var kvar). Vi tittade på uppfödare tillsammans, jag lånade böcker på bibilioteket som vi sedan läste igenom tillsammans.


Jag sa till dom i ett "familjeråd", det hjälpte inte.
Tycker med det är underligt att pappa blir så förbannad när han själv haft hund så många gånger. Och att tycka att valpen är en katastrof med bitandet när deras förre hund (som d ehade innan jag blev till) bet sig igenom en gipsvägg vid ett tillfälle. Tror han är rädd för att få en till "marddrömshund". Det är därför han är på mig så mcyket och klagar för att få mig att skärpa till mig och uppfostra hundne så att den blir lugn och lysig.
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Usch vad ledsen jag blir av dina föräldrars agerande :cry: .

Vilken tur för valpen att du verkar ha fattat vad som gäller när man har hund. Synd bara att dina föräldrar inte gör det...

När jag läser ditt inlägg börjar jag nästan undra hur gammal din pappa är egentligen...tycker att du verkar vara mycket mognare än honom.

Jag vet inte vad jag ska skriva, förutom en stor kram till dig, och stå på dig i din hunduppfostran.

Kanske du och dina föräldrar kan gå en kurs på hundklubben tillsammans? Så de får höra från annat håll hur man uppfostrar en hund?

Lycka till!
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Jag har planerat att gå en lydnadskurs så snart som möjligt.
De hjälper till att betala :)
Tror däremot inte att de kommer att följa me dom jag ber dem.
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Dum fråga kanske.... :o Men är du verkligen säker på att de har haft hund förr??? :confused: Det låter inte som de kan ett dyft om hundar nämligen... :crazy:

Hoppas det blir bättre iaf!! Lycka till!! :)
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Jodå, jag är helt säker ;)
Och jagblir rädd när jag tänke rpå hur de hundarna kan ha blivit uppfostrade. Tror inte att de var så mot dom, tror det var efter att den senaste hunden var problemhund (om man kan kalla en hund det).
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Din pappas metoder är uråldriga. :eek: Förr var det mer accepterat att trycka ner nosen i pölen t.ex än vad det är nu, nu vet man bättre. Tycker du ska visa din pappa den här tråden. :crazy: för så behandlar man inte en hund.
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Du verkar ha förstått hur det är att ha hund och hur man får en harmonisk och lydig kamrat.

Däremot så verkar det som om dina föräldrar behöver skickas på en lydnadskurs. Deras metoder låter ju 1800-tal.
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Njae, visa honom den här tråden gör jag nog inte :crazy:


Sa däremot till honom för 73493497 gången om att jag tyckte att han var onödigt elak mot mig gällande hunden.
 
Vad tror du händer....

...om du gravallvarligt en dag säger: "Jag har funderat på saken och jag överväger att omplacera lille Putte." När föräldrarna - får man förmoda - förvånat frågar varför svarar du att det beror på att hunden förtjänar att komma till en familj där 2/3 av familjemedlemmarna INTE skäller på honom och t.o.m. slår honom för att han är en normal valp. Och att du vill ju inget hellre än att behålla valpen, men får väl vänta med att skaffa en ny till du är vuxen och du VET att du själv får bestämma över dess uppfostran.

Jag menar inte att du SKA omplacera valpen. Men de kanske blir lite chockade över att höra dig resonera i de termerna p.g.a. deras agerande. Hur de reagerar på en sådan fundering vet du ju bättre än jag.

Usch, jag lider med dig. Att vara 15 och utlämnad åt någons godtycke längtar jag INTE tillbaka till.

Indy
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Hur du ska göra ang. dina föräldrar vet jag inte MEN jag kan säga så här på rak arm att jag skulle vara ÖVERLYCKLIG om min hund var lika duktig som din verkar vara!!! Du har gjort ett superbra jobb!!!
STÅ PÅ DIG!!!
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Du kan ju får låna min lilla W så får de se på en hund som bara lyssnar på en människa och som biter isönder mycket, snor mat, öpnnar dörrar och därför tillbringar en del tid i bur...

Tycker att du ska får det bekräftat från annat håll att din hund är duktig och en bra valp. Sedan är det ju så att dina föräldrar har högsta ansvaret då du på pappret fortfarande är barn, MEN har de beslutat att du är vuxen/mogen nog för en egen hund så får de stå för det och låta dig bestämma.

//E
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

I mina öron låter det som att du har full koll på hur man uppfostrar en hund till att bli en lycklig och lydig hund!



Trycka ner nosen i valpens kiss är ju som att tala om för den "att kissar du så blir jag arg och du blir bestraffad". Det enda man kan göra när valpen kissat inne är att direkt bära ut h*n och gärna till ett ställe som valpen brukar kissa på och berömma MASSOR när h*n kissar ute!

Usch... man kan inte bestraffa en hund till lydnad! Man ska inte slå valpen bara för att h*n inte vände på en femöring vid en inkallning. :crazy:

Lycka till med din valp, jag är säker på att DU kommer få en underbar kompis i många år framöver!
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

När jag fick hem min valp och hon kissade inne hos mina föräldrar så kläckte min hundovana mamma ur sig något i stil med "ska man inte trycka ner näsan i kisset?" Jag kontrade med "Hur lärde du mig att sluta använda blöja?" Hon har aldrig nämnt något från den gamla skolan efter det utan frågar hellre hur jag gör vid ett sådant problem.
 
Sv: Jag har försökt... *långt*

Alla: Tack för att ni stöttar mig!
Jag är så stolt över min lilla valp :love: Han vill så gärna vara till lags men hur ska han göra när han får dubbla budskap? :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 304
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp