Bukefalos 28 år!

"Jag har hållit på med hästar i 50 år..."

Gimlan

Trådstartare
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?
Helt ärligt tror jag inte att det går? Tror inte individer som är på det sättet är intresserade av att varesig förstå eller acceptera, utan man får antingen acceptera dem (om det fungerar, vet inte hur mycket du lyckas få genom men det tar ju mycket energi att alltid argumentera) eller lämna dem?
Hade en tränare förut som var sådär, det fungerade jättebra sålänge det handlade om träningen, men så fort hästen var skadad eller det handlade om bokning/avbokning av lektioner etc så var det rena farsen med dramaqueen-agerande från tränarens sida och för mig tar det för mycket energi, framförallt när man står med en halt häst också och inte har ork att argumentera.
 
OT
Kan hästar bli dåliga i magen av äpplen speciellt? Vilken mängd pratar vi om då? Kanske kan förklara min hästs dåliga mage (får max 4 små per dag)..
 
Säger man....Jag har hållt på... Då har man redan bestämt sig och är totalt orubblig :)

Tyvärr är det nog så att du kan inte ta så mycket hänsyn till att människan känner sig kränkt och missförstådd över att du vill ha fodring av din häst på annat sätt
Om människan känner sig sårad är det hens problem
Din hästs hälsa är viktigare

Säg att du har rådgjort med vetrinär och att du vill prova om vets råd hjälper eftersom din häst är extra känslig i magen
 
Jag har inga råd att ge tyvärr, jag stod i ett stall för många år sen där stallägaren var sån och det gick inte till slut så jag flyttade. Det är otroligt energikrävande att bli ifrågasatt hela tiden i sin hästhållning och behöva stå till svars och lägga massor av tid att förklara för någon som ändå har en bestämd åsikt om hur det ska vara.

*Det går inte att prata med folk som har bomull i öronen*
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?
Jag tror att du måste tala om väldigt rakt på sak att din häst blir så sjuk äpplen av att veterinär måste kopplas in, och fråga om han då står för kostnaderna?!
Väv inte in dig i långa argumentationer utan var kort och koncis, rakt på sak. Alt. vit nödlögn, att din häst är allergisk... vilken hon iofs är till viss del.

Eller kör den hårda vägen om han påstår att att det han gör alltid är rätt för han har hållt på med hästar i 50 år... då kontrar du med "och du har ingenting lärt dig på så många år???" :angel: Fast då blir ni nog ovänner O_o.
 
Jag hade nog vänligt men bestämt för personen att jag sköter min häst på det sätt jag tycker är bäst. Jag respekterar att personen är av andra åsikter gällande skötsel, men att personen även får respektera min åsikt.
Hade personen fortsatt ändå hade jag talat om hur respektlöst jag tycker detta är och sedan avslutat diskussionen med att jag inte har något att prata om med personen om denne inte ändrar sitt sätt.
 
OT
Kan hästar bli dåliga i magen av äpplen speciellt? Vilken mängd pratar vi om då? Kanske kan förklara min hästs dåliga mage (får max 4 små per dag)..
Hästar är olika känsliga, men några äpplen om dagen ska inte vara ett problem för de flesta. Här pratar vi ett par tre kilo om dagen i flera veckor (vilket kom fram när hästen fick akut sprutdiarre, litervis med vätska som sprutade ur hästen i timmar).


Tillägg: det är dessutom en C-ponny som fått dessa mängder.
 
Senast ändrad:
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?

Tror att det är rätt omöjligt. Du får vara benhård med att han åtminstone gör som du säger med din häst och försöka bortse ifrån att han blir stött. Funkar inte det, så måste du nog flytta.
 
Tror att det är rätt omöjligt. Du får vara benhård med att han åtminstone gör som du säger med din häst och försöka bortse ifrån att han blir stött. Funkar inte det, så måste du nog flytta.
Det är så jag agerar just nu och planen är en flytt inom ett par månader, för det här tar för mycket energi och det känns som jag potentiellt riskerar min hästs hälsa.

Behöver nog mest få stöd i att mitt agerande är rimligt.
 
Säger man....Jag har hållt på... Då har man redan bestämt sig och är totalt orubblig :)

Tyvärr är det nog så att du kan inte ta så mycket hänsyn till att människan känner sig kränkt och missförstådd över att du vill ha fodring av din häst på annat sätt
Om människan känner sig sårad är det hens problem
Din hästs hälsa är viktigare

Säg att du har rådgjort med vetrinär och att du vill prova om vets råd hjälper eftersom din häst är extra känslig i magen
Tack :) Exakt så tänker, säger jag och agerar, men som flera säger i tråden, det går kanske inte att resonera med människan...
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?

Men varför ska andra lägga sig i hur du sköter din häst?
Om någon kommer med "goda råd" till mig och jag inte håller med så säger jag bara att ja jag fodrar/rider sköter min häst så som jag vill så sköter/rider/fodrar du din häst så som du vill Och där är samtalet över om detta=)

Ids inte att ens att argumentera ämnet ens=)jag visar på ett glatt och trevligt sätt att jag helt enkelt inte är intresserad av att få "goda råd".


Så länge ingen slår sin häst eller sköter om den uppenbart mot lagen så ska man faktiskt skita fullkomligt hur andra sköter eller rider sina hästar.


Tex.

Jag kan tycka att det är illa att hästar nu när det är 15 grader går runt med päls och totalt 300 g täcken..
Men hästarna dör inte av de och verkar inte heller lida så jag bryr mig inte.
Men jag själv gör inte så mot min häst.
Ska jag peka pekfinger åt de som täckar i mina ögon för mkt nu så trampar man på mkt ömma fötter och skapar enbart bråk och osämja i stallet..
Man får helt enkelt välja vilka fighter man vill inleda och om de är värt de.

Jag kan också tycka de är lite beklagligt med ryttare som låter sina hästar bara vara ute i små grushagar 5 timmar om dagen och enbart rider i paddock/ridhus.

Men skulle aldrig säga åt ryttarna att rida ut mer eller ha hästen ute med... för det är inte min ensak helt enkelt.
 
Men varför ska andra lägga sig i hur du sköter din häst?
Om någon kommer med "goda råd" till mig och jag inte håller med så säger jag bara att ja jag fodrar/rider sköter min häst så som jag vill så sköter/rider/fodrar du din häst så som du vill Och där är samtalet över om detta=)

Ids inte att ens att argumentera ämnet ens=)jag visar på ett glatt och trevligt sätt att jag helt enkelt inte är intresserad av att få "goda råd".


Så länge ingen slår sin häst eller sköter om den uppenbart mot lagen så ska man faktiskt skita fullkomligt hur andra sköter eller rider sina hästar.


Tex.

Jag kan tycka att det är illa att hästar nu när det är 15 grader går runt med päls och totalt 300 g täcken..
Men hästarna dör inte av de och verkar inte heller lida så jag bryr mig inte.
Men jag själv gör inte så mot min häst.
Ska jag peka pekfinger åt de som täckar i mina ögon för mkt nu så trampar man på mkt ömma fötter och skapar enbart bråk och osämja i stallet..
Man får helt enkelt välja vilka fighter man vill inleda och om de är värt de.

Jag kan också tycka de är lite beklagligt med ryttare som låter sina hästar bara vara ute i små grushagar 5 timmar om dagen och enbart rider i paddock/ridhus.

Men skulle aldrig säga åt ryttarna att rida ut mer eller ha hästen ute med... för det är inte min ensak helt enkelt.

Största problemet är att han inte bara tycker saker - utan även agerar, trots mina protester och det krävs alltid mååååånga samtal med vass ton om varför min häst ska skötas si eller så. Varför han tycker att han kan agera och tycka en massa är för att han alltid kunnat göra det. Jag har varit svintydlig med att vill han ge sina hästar kilovis med äpplen så gör det mig ingenting, men att min inget ska ha eller att vill han fodra med ditten eller datten så kan han göra det, till sina hästar. Men ja, jag inser ju mer och mer när jag ser vad både jag själv skriver och ni andra att jag får hålla ut den tid som jag nu måste och sen flytta på hästen :)
 
Största problemet är att han inte bara tycker saker - utan även agerar, trots mina protester och det krävs alltid mååååånga samtal med vass ton om varför min häst ska skötas si eller så. Varför han tycker att han kan agera och tycka en massa är för att han alltid kunnat göra det. Jag har varit svintydlig med att vill han ge sina hästar kilovis med äpplen så gör det mig ingenting, men att min inget ska ha eller att vill han fodra med ditten eller datten så kan han göra det, till sina hästar. Men ja, jag inser ju mer och mer när jag ser vad både jag själv skriver och ni andra att jag får hålla ut den tid som jag nu måste och sen flytta på hästen :)

Har du verkligen provat att gått fram till personen och sagt med en mkt skarp ton
Hej jag vill inte at du gör saker med min häst utan min tillåtelse.. fortsätter du kommer jag anmäla dig är de förstått?
Jag skiter i om du hållt på med hästar i 100 år de hör inte hit du får tycka vad du vill men detta är MIN häst och du ska inte hålla på och ge min häst äpplen om jag inte vill!
Jag ska inte behöva sitta hemma och vara orolig att du går och ger min häst saker du inte har en aning om min häst tål och kan bli dödssjuk för att DU gett den nått!!!
Är detta uppfattat??

Prova med de=)


Sedan skulle jag även ta ett snack med stallägaren som också får varna denna om att fortsätta ge din häst saker utan att du tycker de är okej.
Då ska ju personen bli vräkt helt klart
Du skall inte flytta tycker jag om du i övrigt trivs.
 
Det är nog väldigt svårt att lösa.

Jag stod på ett ställe där ägarna typ gick på strömsholm på 70-talet så de visste ju hur saker skulle vara.

Ex, man "november-avmaskade" alla hästarna m samma preparat i nov. för så gör man... Inga träckprov någonsin.... Ingen uppföljning med en avmaskning t beroende på preparatets verkningstid.

När jag flyttade dit drog jag ut m kärran i vinterhagen och började mocka. Fel, fel. För gödselcontainerns innehåll skulle dom ändå sprida ut på sommarbetet....

Och man fick ju välja vilken sida man ville leda sin häst på men vänster sida var ju RÄTT sida....

Mm....

Här handlade det dock inte om sårade känslor.
Kan säga att alla andades lite lättare när de var bortresta.
 
Har du verkligen provat att gått fram till personen och sagt med en mkt skarp ton
Hej jag vill inte at du gör saker med min häst utan min tillåtelse.. fortsätter du kommer jag anmäla dig är de förstått?
Jag skiter i om du hållt på med hästar i 100 år de hör inte hit du får tycka vad du vill men detta är MIN häst och du ska inte hålla på och ge min häst äpplen om jag inte vill!
Jag ska inte behöva sitta hemma och vara orolig att du går och ger min häst saker du inte har en aning om min häst tål och kan bli dödssjuk för att DU gett den nått!!!
Är detta uppfattat??

Prova med de=)


Sedan skulle jag även ta ett snack med stallägaren som också får varna denna om att fortsätta ge din häst saker utan att du tycker de är okej.
Då ska ju personen bli vräkt helt klart
Du skall inte flytta tycker jag om du i övrigt trivs.
Jag har varit väldigt tydlig på alla tänkbara vis, men flytt blir det oavsett :) (Vill inte berätta exakta läget, men det kommer ta ett par månader innan det är möjligt, men det är bara att härda ut och stå på sig.)
 
Det är nog väldigt svårt att lösa.

Jag stod på ett ställe där ägarna typ gick på strömsholm på 70-talet så de visste ju hur saker skulle vara.

Ex, man "november-avmaskade" alla hästarna m samma preparat i nov. för så gör man... Inga träckprov någonsin.... Ingen uppföljning med en avmaskning t beroende på preparatets verkningstid.

När jag flyttade dit drog jag ut m kärran i vinterhagen och började mocka. Fel, fel. För gödselcontainerns innehåll skulle dom ändå sprida ut på sommarbetet....

Och man fick ju välja vilken sida man ville leda sin häst på men vänster sida var ju RÄTT sida....

Mm....

Här handlade det dock inte om sårade känslor.
Kan säga att alla andades lite lättare när de var bortresta.
Jag ler lite när jag läser ditt inlägg, andas lite samma som i det här stallet. Intressant att vissa människor inte uppdaterar sina kunskaper under åren. Hur lyckas man undvika det, funderar jag ofta på...
 
Jag har hästen på ett ställe just nu där en man använder just det argumentet för allt, tex mata hästarna med kilovis av äpplen trots att de drabbas av diarré... (Min får efter mängder av samtal, en rejält sjuk häst där veterinär kopplades in inga fler äpplen.)

Jag har argument för varför min häst fodras, verkas och skos som hon gör, men han tar ÄNDÅ illa upp. Jag trycket bara på att vi tänker olika och att jag inte alls säger att han har fel, men att min häst ska tex fodras på ett visst sätt på grund av de argument jag lägger fram.

Hur GÖR man för försöka kunna kommunicera med någon som argumenterar på det här viset och dessutom är lättsårad?
Det finns nog inget bra sätt förutom att gå skilda vägar.

Du kan försöka med att bekräfta och hålla med - jo du har rätt - men jag gör så här för det fungerar bättre för oss. Det kan få slut på tjafs men knappast att människan gör som den vill ändå.
 
Det finns nog inget bra sätt förutom att gå skilda vägar.

Du kan försöka med att bekräfta och hålla med - jo du har rätt - men jag gör så här för det fungerar bättre för oss. Det kan få slut på tjafs men knappast att människan gör som den vill ändå.
Det beslutet är redan fattat, sen kommer det dröja lite, men det är helt klart inte en situation som fungerar för någon av parterna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp