jag kan inte rida med sadel mera

vinkelina

Trådstartare
har nu varit utan nästan 2 månader. efter divers problem med den gamla, i kombination av ett "skavsår" så var jag tvungen att vara utan. bestämde mig då att nä, det blir en ny sadel. vilket inte är det lättaste just nu.

i söndags fick jag dock låna en sadel av hon som höll lektion åt oss.

jösses vad det var svårt. var fanns min häst?

att man kan vänja sig av med nått så självklart som en sadel
 
Sv: jag kan inte rida med sadel mera

haha, har samma problem...har inte ridit med sadel på ett par månader nästan då den inte har passat, men nu har jag börkat igen, och jisses vad hästen hamnade långt ner plötsligt...men jag har redan börjat vänja mig efter lite mindre än en vecka, så det finns noh hopp om tillvaron för dig också, ska du se!!
 
Sv: jag kan inte rida med sadel mera

hihi jag rider oxå barbacka på heltid, men sadeln som jag skall skaffa är en bomlös så det blir inte såå farligt ^^ :D
 
Sv: jag kan inte rida med sadel mera

Nu vet jag inte hur du är byggd, men jag har stora problem med dressyrsadlar. Det måste vara RÄTT sadel för att jag ska kunna sjunka ner och rida ordentligt. Sen är det alltid svårt om sadeln inte passar hästen heller...
 
Sv: jag kan inte rida med sadel mera

JA! :bow:

Jag anser att en bra barbackasits är BÄTTRE än att ha sadel, för hästen och för ryttaren. Men variation skadar inte. Här håller tom. sadelmakarna med mig.

Jag själv köpte min häst -02 och red första sommaren helt utan sadel pga. foderknölar på ryggen. Efter detta har jag haft ett antal sadlar, dressyr, allround och western och även haft ut sadelmakare. Aldrig har det varit riktigt lika bra som att sitta barbacka - för min hästs del. Hans rörelser har alltid varit bättre utan sadel och han trivs bäst så. Idag har jag ridit utan sadel helt i ca 4 år. Träns slutade jag med helt för ca 2,5 år sen.

Man vänjer sig absolut! Man får helt andra muskler och en annan ridning. Men jag anser att det är viktigt att man verkligen försöker tänka hur man sitter. Jag har alltid haft hemsk sits och belastat väldigt fel, innan jag började rida barbacka. När man provar ut en sadel ska detta göras med kunskap, och på samma sätt ska också din sits anpassas. Man lär sig sålänge man lever. :) Jag rider idag mycket bättre utan sadel än med och min häst trivs bäst så. Jag har en väl utprovad Pfiff-sadel men den står mest och samlar damm. Använder den bara ett par gånger om året, när jag känner för lite omväxling.


Så det är inga problem alls. Kan tillägga att jag red extremt aktivt i ca 8 år innan jag fick min häst, och därefter tog det ett år eller två innan jag slutade med sadel. Man vänjer sig.
 
Sv: jag kan inte rida med sadel mera

tyvärr skulle jag behöva sadel, min kropp vill inte riktigt klara av att vara utan, får höftproblem efter 20 min aktiv ridning
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 902
Senast: Görel
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 146
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 022
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp