Bukefalos 28 år!

Jag tror jag ger upp..

Sv: Jag tror jag ger upp..

*kl*

Var noga med att du får vettiga villkor på din nya medryttarhäst, att du kan få ägarens hjälp om det inte funkar, att du inte MÅSTE rida om du bara känner för att pyssla och så vidare!

Bra beslut du fattade om den nuvarande hästen!
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Hade jag vart du så hade jag bytt häst. man ska inte rida en häst man inte blir glad av, så att säga. Stallet ska ju vara en plats dit man längtar, inte tvärtom. Fortsätt rida! men byt till nån som fötjänar din omtanke. Hästen kanske är ärldens snällaste ibland, men man kan inte leva på små, små glimtar, helheten måste vara bra!

Lycka till

;)
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Ta det inte som ett misslyckande. Det kan vara så enkelt att ni inte passar ihop. Alla gör ju inte det. Sen den där myten om att ridskolehästar skulle vara lugna och lätta.. Till 95% skulle jag säga att det inte stämmer.

Mår du inte bra av relationen kan du vara säker på att hästen inte gör det. Hade jag varit du så skulle jag leta efter en ny medryttar häst. Det är fortfarande inte ett misslyckande utan insikt att det gagnar varken dig eller hästen.

Nä, det kan jag gå i god för! Ridskolehästar vet bara om att nöta manege. Kommer de ut i skog och mark är de så nervösa och rädda för allting så det är rena helsiket de första gångerna. Det verkar som om ridskolehästar får lära sig att lita till sig själva istället för på ryttaren vilket inte är ett dugg konstigt...men det ställer till problem för ryttaren när hästen plötsligt stänger av och bara tvärvänder och försöker rusa hem. Då gäller det att ha is i magen kan jag säga... :crazy:

Konstigt att ägaren till hästen inte upplyste dig om att han är livrädd för hovslagare?!! Du kunde ju omöjligt veta det! Det är absolut inte ditt fel, det är ägarens uppgift att upplysa dig om allt som har med hästen att göra för din och hästens säkerhets skull. Hovis kommer väl både nu och då till en ridskola så det är ju ganska troligt att han kommer då du är i stallet. Mycket märklig hästägare...
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

Nu är det klart iallafall, ringde henne idag och jag ska inte åka dit något mer.
Ska inte ens åka dit den månaden som mamma & hon pratat på att vi skulle skriva i ett kontrakt.

Har istället anmält mig till en travkurs (5ggr) som jag ska testa, kommer ju antagligen inte hitta någon ny medryttarhäst än på länge.

Ska bli kul att testa något nytt och klumpen ifrån magen har försvunnit nu.. :)
 
Sv: Jag tror jag ger upp..

aaaa! jag känner för dig! men sluta inte! guuud, det som hände dig kan hända vem som helst! bara för att man inte tänker "allt-kan-hoppa-upp-och-käka-upp-mig" tankar överallt man går så betyder det inte(!!!) att man är en dålig hästmänniska! min första vecka på nya medryttarhästen slängde han av mig och sprang hem över en alsfalterad väg, jag var säker på att jag skulle få skrapa upp resterna av en påkörd pålle någonstanns längst med vägen, men så var det inte. vi har alla strulat till det! Och din kille är ju ganksa gammal och vet hur vi människor fungerar, och att det varit en ridskolenhäst gör honom INTE mindre smart på människor. Tänk på hur många år av träning han har haft på oss människor! mitt råd är att ta några gånger, så många du behöver, då du inte har ngn tidspress, skit hellre i att rida om tiden blir knapp med attförst jaga honom sen brottas sen rida. ta det helt lungt, bli inte sur eller arg. "hitta" hans fina sida på marken med. iland behöver man få ta några steg tillbaka igen. han har ju säkert vunnit lite nu och har mååååånga lager skinn på näsan. meningen är ju inte att du ska ta bort dem, bara hitta det roliga i att mysa med hästen.
känner för dig! fortsätt, han kommer vara värd det, det är de alla!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 277
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: valy
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 832
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp