Jag vill bli ett träd när jag dör.

Tack för alla svar! Jag vill ju då inte ligga på en gravplats eller kyrkogård utan tänkte mer typ ställe jag vill. Jag antar att det inte är det, om det nu inte är så att man kremeras och sprids i natur (låter helt ok faktiskt) eller i havet (vill ej). Vill ej heller ha en markerad gravplats utan vill bara få bli ett med naturen igen så att säga.
Kolla med Länsstyrelsen där du bor om de tillåtet spridning i naturen, i Skåne ät det inte tillåtet tex. Jag vet också att det ges tillstånd för askspridning i Vänern och Vättern.
 
Det står ju dock i begravningslagen att det är den dödes vilja som gäller, så om du har framfört det i ex ett testamente ska dina anhöriga respektera det.
Visst ska ens önskningar tas hänsyn till, men det garanterar ju inte att ansökan bifalles. Om jag själv fick ansöka skulle jag ju kunna revidera platsen jag vill bli strödd om länsstyrelsen har invändningar mot min första val. Det trista är även att när den dagen kommer har jag kanske ingen som kan uppfylla min önskan, de som vet platsen kan kanske inte ta sig dit. Å andra sidan så är jag död lär jag inte kunna invända om jag inte hamnar rätt.
 
Visst ska ens önskningar tas hänsyn till, men det garanterar ju inte att ansökan bifalles. Om jag själv fick ansöka skulle jag ju kunna revidera platsen jag vill bli strödd om länsstyrelsen har invändningar mot min första val. Det trista är även att när den dagen kommer har jag kanske ingen som kan uppfylla min önskan, de som vet platsen kan kanske inte ta sig dit. Å andra sidan så är jag död lär jag inte kunna invända om jag inte hamnar rätt.
Ganska vettigt att inte kunna bevilja platser i förväg.
Vad händer om den inte är lämplig 20 år senare när du har dött?
Ny bebyggelse eller vad som helst kan finnas där då.
 
Ganska vettigt att inte kunna bevilja platser i förväg.
Vad händer om den inte är lämplig 20 år senare när du har dött?
Ny bebyggelse eller vad som helst kan finnas där då.
Nu lär det knappast byggas något där någonsin, men jag tänkte ett tidsbegränsat tillstånd som man kan förnya om man råkar leva längre än typ 3 - 5 år efter beviljandet? Jag ju vilja ordna med alla detaljer runt mitt dödsfall om jag vet att jag lider av något livshotande och snart kommer dö.

Min egen pappa dog 2,5 månader efter sin diagnos och under den tiden ordnade han upp sina affärer och alla arrangemang runt begravningen så vi inte skulle behöva göra det. Köpte kista, ordnade inför kremeringen, beställde och betalade stenen och var han skulle ligga. :cry:
 
Det låter helt otroligt. Att gräva upp ett stoft är brott mot griftefriden och kräver särskilda skäl enligt begravningslagen.

Förtydligande: ett särskilt skäl är då att tex flytta ett stoft till sitt hemland eller liknande. Det är alltså inget som beviljas (eller bör beviljas) för att någon vill ändra gravplats.

Satt och läste lite om det där nu och hittade följande:

"Omständigheterna kan också vara sådana att det finns skäl att anta att den avlidne skulle ha delat de efterlevandes syn på var en slutlig gravsättning hellre borde ha skett."

https://lagen.nu/dom/ra/1994:93

Jag skulle nog tro att strös ut tillsammans med sin dotter på sin högt älskade gård han höll på att bygga upp skulle passa in det citatet.
 
På ett annat forum (katt) diskuterades något liknande och vissa sa att de vill ha sin katts aska med sig. Vilket jag definitivt också vill. Tänker att vi kan kremeras tillsammans - ja Nikita är redan det - så vi kan hällas ut tillsammans också. Var spelar mindre roll :up:
 
På ett annat forum (katt) diskuterades något liknande och vissa sa att de vill ha sin katts aska med sig. Vilket jag definitivt också vill. Tänker att vi kan kremeras tillsammans - ja Nikita är redan det - så vi kan hällas ut tillsammans också. Var spelar mindre roll :up:
Jag kände en katt som vilar på en kyrkogård tillsammans med sin ägare någonstans i Sverige. Katten dog och kremerades, efter att ägaren dött några år senare så grävdes den ner där ägaren ligger. :angel:
 
När min mor dog så var hon i Norge, de tänkte skicka hit liket för kremering o begravning. Jag stod på mig o ville att de skulle skicka askan.
 
Nu orkade jag inte läsa allt (:eek::D) men när sambon dog så kremerades han och eftersom hans familj ville ha grav så valde vi naturgrav på Berthåga kyrkogård. Då fick vi välja en urna av återvunnet papper som bryts ner av naturen och naturgrav innebär att området får vara den ängsmark det alltid varit med buskar och vilda blommor. Vi fick en lista med vilka blommor som växer där naturligt = de är ok att ha på/vid graven. Inget annat. Skötseln av området är att de kapar högt gräs så att man kan gå där på sommaren men det är allt. Det är ett väldigt avslappnat och trevligt område :up:
 
Jag vill att askan efter mig sprids för vinden och hoppas att det är okej den dagen jag dör. Jag vill inte ligga i "vigd" jord eftersom jag inte tror på den gud vars välsignelse ska ha vigt jorden. Jag vill inte heller att mina barn ska känna något tvång att sköta en grav.

Personligen går jag väldigt sällan till en grav. Jag har inget behov av det. Det är inte där jag finner ron för den jag älskat finns i mitt hjärta.
 
På ett annat forum (katt) diskuterades något liknande och vissa sa att de vill ha sin katts aska med sig. Vilket jag definitivt också vill. Tänker att vi kan kremeras tillsammans - ja Nikita är redan det - så vi kan hällas ut tillsammans också. Var spelar mindre roll :up:
Det är inte heller tillåtet, tyvärr, på vanliga gravplatser. Men vid spridning i exempelvis havet borde det ju vara fullt möjligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: iNTOHiMO
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 005
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 973
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp