Bukefalos 28 år!

Jag vill ha en vit hund!

vivendi

Trådstartare
... Och det visar sig vara nog så knepigt, med alla frestande lerpölar, torvbalar och sandpaddockar att rulla runt i.

Nåja, till vardags nöjer jag mig med en måttligt ren och vit hund, men till utställningar och dylikt måste hon ju vara presentabel. Av uppfödaren fick vi tips om det schampo hon använder, men jag är inte helnöjd med resultatet. Visst blir hunden vitare, men inte lysande vit.

Jag behöver tips på hur man får den vita pälsen så där härlig som man ser på bilder... Eller är det photoshop kombinerat med en hund som inte får grisa ner sig, någonsin? Samtidigt har min hund ju bruna fält också, så jag kan inte köra med någon sorts blekande schampo heller, det lär ju förstöra den bruna färgen...
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

De bruna fälten är missfärgningar i pälsen, eller trådsvamp. Badda med potatismjöl varje gång hunden blir blöt kring dessa områden och torka NOGA alt. föna. De flesta hundar med lite mer päls får detta men det syns tyvärr mest på vita hundar.

Ska du bada inför utställning får du nog bada fler än en gång med några dagar mellanrum för att verkligen få ordning på färgen. Det finns säker de som fuskar med att färga pälsen, men det ska man inte anser jag.
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Nej, jag menade inte så, pälsen är inte missfärgad utan hon är röd och vit "på riktigt". :)

Jag har varit tveksam till att tvätta flera gånger då jag har varit rädd att irritera huden, men jag kanske får testa.
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Jag fattar inte, är hunden helt vit eller är den skäckfärgad?
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

När jag vill att hästen ska få en lysande vit svans baddar jag på jodopax och låter det torka. I början är det gult men när det torkar sedan blir det kritvitt.:laugh:

Kanske funkar på hund också?
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Hunden är skäckfärgad, jag var kanske otydlig?

Jag är inte ute efter fusk typ blekning, men ville höra om någon med vit långhårig hund kunde tipsa om bra scahmpo eller andra tips för att få det vita så vitt som möjligt. Sedan kanske det är skillnad på vilken typs päls det är frågan om också?
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Galltvål brukar få pälsar riktigt vita då det tar bort missfärgningar av de flesta slag. Dock så är det en bra ide att använda balsam efteråt då pälsen kan kännas lite torr, skulle inte använda galltvål som ett vardagsschampo utan enbart vid specialla tillfällen för att få vita områden riktigt vita.
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

men att bada med jodopax är ingen höjdare. jodopax dödar ALLA bakterier, även de nyttíga. jod är dessutom hemskt miljöfarligt och inget man bör hälla ut i avloppet.
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Men helt ärligt.. Hur många håller sig till det tro?:angel:

Jag vet nog ingen hundras som där inte finns något "trick" för i samband med utställning. Vaselin, krita, hårspray, blekande schampon, glanshöjande schampon, sämskinnspolerande mm mm.

Numera sker det väl mindre öppet men på den tiden min mamma for land och rike runt på hundutställningar stod man och kritade vita hundar alldeles intill ringen. :grin:
 
Sv: Jag vill ha en vit hund!

Hunden är skäckfärgad, jag var kanske otydlig?

Jag är inte ute efter fusk typ blekning, men ville höra om någon med vit långhårig hund kunde tipsa om bra scahmpo eller andra tips för att få det vita så vitt som möjligt. Sedan kanske det är skillnad på vilken typs päls det är frågan om också?

Jag har en vit hund (Japansk spets), och använder espree blåschampo, Bright white heter det tror jag, när jag badar honoom (kanske 4 ggr/ år). Jag upplever att han blir väldigt vit och fin av det, men å andra sidan så är hans päls väldigt lätt att hålla vit.
Enda vi har problem med är att läderkopplet färgar runt halsen + just nu ridhusdamm:angel:. (som går bort med schampot, men kommer tillbaka lika fort....;))
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

K
Ekonomi & Juridik Nu behöver jag råd och tips! Upptäckte för tre veckor sedan några vita larver i stallet. Främst på täcken, golv och väggar. Vi beslöt...
Svar
8
· Visningar
5 430
Senast: Idaidut
·
C
Övr. Hund Hur gör ni för att få bort ögonvätska som färgat pälsen? Har köpt div. produkter med blir inte av med den där jäkla brunaktiga färgen...
Svar
7
· Visningar
1 431
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp