jensensadelköp?

L

larramie

Jag har provat en dressyrjensensadel, den verkar bra. Är det så, någon som vet? Tips tas gärna emot
 
Sv: jensensadelköp?

Åh fy!! Inte en Jensen!! Dock är iaf dressyrmodellen bättre än hopp, men mig faller de iaf inte i smaken! Men det är ju olika, kanske det är för att jag hatade hoppsadeln så mkt (hellustig utformning!) och att jag bara "ridit in" dressyrsadlarna.
 
Sv: jensensadelköp?

Har en vän som haft jättemycket problem med sin jensen dressyrsadel! Slutade med att hästen bla hade jätteont i ryggen och fick behandlas - trots att sadeln var utprovad! Visserligen av mannen som håller på med Jensensadlarna.
 
Sv: jensensadelköp?

de är säkert bra om man får rätt. Vet nu många som har problem, även jag, men en del ger upp till slut, han är hur omöjlig som helst att prata med. Jag kan tycka det är lustigt att inna man köper sadel där då förstår de minsnn att man behöver en ny, dn gamla man har är ju bara så dålig. När man sean får den nya och den är sämre än den amla, då förstår de inte det. Fortsättning följer.
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har ju en Jensen hopp, den är perfekt till mig och min häst, har ju fått den utprovad och om det inte hade varit till min belåtenhet så hade han ju fått fixa till det tills det stämmer?

Och det som flera andra sagt här om att sadlarna inte stämmer osv kan lika gärna passa in på andra sadelmärken som måttbeställs...jag har hört exakt lika mycket snack om t ex Amerigo/Dominus.

Jag tror det är så att människor ställer enormt höga krav på en måttbeställd sadel...den ska fixa hela livet för dem...helt plötsligt ska man bli världsmästare på kuppen trots att man var LC-ryttare innan sadeln beställdes...:eek:

Jensen är varken bättre eller sämre än några andra sadlar, det som känns bra för mig kanske är kass för ngn annan.
 
Sv: jensensadelköp?

Håller med dig.

"Jaa, men den är ju utprovad, den SKA ju passa!?!" Som om hästen inte ändrar sig i kroppen alls? Har väl haft en sisådär 20 sadlar till min häst de senaste fem - sex åren...

Jensen tycker jag om. Bra läder, snygga sadlar, sköna att rida i. Men min häst ratar bomsadlar, tyvärr.
 
Sv: jensensadelköp?

Har inget possitivt alls att säga om Jensensadlarna, hade själv en hopp och en dressyr, lädret var jättedåligt, de var buligt stoppade, sömmarna sprack ofta mm.. Dessutom även om den var måttbeställd till mig så passade inte den min kropp och den har inte ändrats. Jag kan förstå om hästen ändrar muskler mm men min kropp ändras inte något speciellt. När jag sedan reklamerade så fick jag en ny sadel som sedan visade sig vara en beg sadel och då fattar jag inte hur den kan vara måttbeställd till just mig.... Aldrig mera en Jensensadel
 
Sv: jensensadelköp?

det vore konstigt om man köper en måttbeställd sadel och den passar så dåligt att man flertal ggr, efter deras ändringar, får åka till veterinär och inte kan / får rida.Man har förut under årens lopp aldrig behövt detta. Har man utöver måttbeställd sadel dessutom köpt till skruv för att kunna korrigera om hästen har ändrat sig lite, och det inte går, och inte heller företaget kan, då börjar man att undra hur denna måttbeställda sadel är gjord. Stoppning stoppas i på plats lite hur som helst. Det vore ju trevligt att kunna ligga kvar på den nivå man är och slippa gå ner till LC.
 
Sv: jensensadelköp?

Jag älskar min Jensen Amiral, som jag köpte för sex år sedan!
Bättre kvalité får man leta efter - sadeln är precis lika fin som när den var ny. Den är måttbeställd till mig och min häst, men numera ligger den mest på min mans häst och där ligger den fantastiskt bra. Även min man gillar sadeln.

Apropå mannen som säljer sadlarna - han är väldigt ärlig och säger rent ut till folk vad han tycker och tänker om exempelvis deras sätt att sadla. Antar att en del känner sig trampade på tårna....

Jag tycker att han är hur trevlig som helst. När min sadel var alldeles ny upptäckte jag att en tråd gått upp i ena bossan. Jag ringde, och inom en timma var han på plats hemma hos mig och fixade tråden.

Sadeln har han stoppat om två gånger - på plats båda gångerna och jag är mycket nöjd med resultatet.

Immer
 
Sv: jensensadelköp?

Omstoppning på plats borde nästa vara det optimala? Då kan man ju provlägga sadeln på hästen för att se att det blir rätt!
 
Sv: jensensadelköp?

Har inget possitivt alls att säga om Jensensadlarna, hade själv en hopp och en dressyr, lädret var jättedåligt, de var buligt stoppade, sömmarna sprack ofta mm.. Dessutom även om den var måttbeställd till mig så passade inte den min kropp och den har inte ändrats. Jag kan förstå om hästen ändrar muskler mm men min kropp ändras inte något speciellt. När jag sedan reklamerade så fick jag en ny sadel som sedan visade sig vara en beg sadel och då fattar jag inte hur den kan vara måttbeställd till just mig.... Aldrig mera en Jensensadel


Va?! Fick du en begagnad i utbyte?? :eek:Men vad hände då, fick du lämna tillbaka den?
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har haft lite strul med min Jensen, hästen fick vita hårstrån på ryggen :eek: (bilder finns här: http://s5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Jensen Exmoor juli 2007/) Trodde först det kom från min bomlösa (uppkom några dagar efter en långritt i den bomlösa, hade bara ridit en normal runda i hoppsadeln dagen innan) så jag red endast i hoppsadeln, men sen blev märkena värre. Hästen hade inte ont i ryggen (kollar både före och efter varje ridtur), var lika glad som vanligt när jag red, hade inte problem med galoppen eller nåt (som han brukar få i illasittande sadlar) och var lika glad när jag skulle sadla. Köpte en Mattes correction pad (vita hårstråna var utefter bossans kant, så jag misstänkte att sadeln kanske var för lite stoppad och något för vid, så jag köpte en pad för att höja sadeln lite mer) och trodde först det blev bättre, men sen blev det mer igen. Fortfarande hade hästen inga problem, och inget var konstigt, men nåt är ju fel iom att han fick vita hårstrån.

Idag var jag nere hos Jensen för att se om han visste vad som kunde vara fel, han ändrade bomvidden och stoppade upp bossan rätt ordentligt (hade väldigt mjuk och tunn stoppning innan) medan jag väntade. Tog inget betalt, och blir det inte bättre så får jag bara komma dit igen... Hur smidigt som helst. Så jag är faktiskt VÄLDIGT nöjd med Jensen, även om sadeln har strulat lite.
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har för 2månader sen köpt en dressyrsadel av dem. Jensen Gladiator, jag är mkt nöjd med den, snygg o skön sadel. Den låg inte heller helt perfekt från början, men han kom hem till stallet och hämtade hem den stoppade om o fixade så att den nu ligger bra på henne. Det tycker jag är bra service!
Den 20/7 kommer min hoppsadel, Jensen Spirit :) jag är nöjd med Jensen, har använt dom till många av mina hästar och det har aldrig varit några problem. Så jag har iaf bara positivt att säga om dem. :smirk:
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har också en Gladiator från Jensen. När jag började rida i den fick jag mkt bättre sits, min häst började gå bättre och satte muskler i ryggen mkt snabbt, vilket självklart innebar att sadelns stoppning behövde ändras ngt. Detta hjälpte Jensen till med direkt. Jag är MKT nöjd med såväl sadelns kvalitet och passform som Jensens service!
En sak jag har reagerat på är att många passar ut en sadel till sin häst och sedan stoppar in så mkt fluff ock skit de kan inunder. Tror de på fullaste allvar att det fortfarande passar - självklart får hästen ryggproblem när sadeln klämmer... Min häst behandlas regelbundet av en ET och hon såg en radikal positiv förändring i hans kropp när jag ridit med Jensensadeln ett tag!
 
Sv: jensensadelköp?

Roligt att höra ;)
Nu har allt regn ställt till det för min hoppsadel så den kommer bli försenad :crazy: Företaget som ordnar med buffelskinnet i Skottland har haft kraftiga översvämmningar, så massor av skinn i deras produktion har blivit förstört :crazy: Men jag har fått låna en hoppsadel utav Jensen tills dess att min egen är färdig, så det är tur det iaf..

Och beträffande det här med "paddar" och dylikt, varför köpa en måttbeställd sadel till häst om man ändå ska använda sådant, ingen mening med det hela då.

Till ts. Lycka till med vad du än beslutar dej för ;)
 
Sv: jensensadelköp?

Har haft en Jensen flatback. köpte den som demoex hos Jensen så den kostade inte så mkt.
När jag köpte en ny häst passade denna inte alls. Inget att säga om det. Det var stor skillnad mellan byggnaden på mina hästar. Så jag skulle sälja sadeln och köpa en annan. Åkte till en sadelprovare där vi hittade en Prestige som låg kanon. MEN han ville inte ta min Jensen i inbyte. påstod att de var dåliga i kvaliten. Nåja jag tänkte att han bara ville sälja och inte ta inbyte. Men jag kontaktade 4 till utprovare bla en som ALLTID tar inbyte. alla vägrade direkt när de hörde att det var en Jensen. alla sa samma sak. dålig kvalitet och sadlarna ändrade sig i form för lätt.de tyckte allihop att sadlarna var alldeles för dyra i förhållande till kvaliten.

Jag var som sagt nöjd med min. kanske var lädret i lite dålig kvalitet.
Men hos andra sadelförsäljare har Jensen sadlarna dåligt ryckte. Kan nog inte komma på att jag sett någon beg Jensen hos de jag brukar köpa sadlar av.
 
Sv: jensensadelköp?

Att det inte finns så mycket Jensensadlar på begagnatmarknaden har en naturlig förklaring.

De flesta Jensensadlarna är måttade efter häst och ryttare - och gudomligt sköna att rida i. Om man byter häst behåller man gärna sadeln eftersom det går att ändra bommen.
En insutten sadel är guld värd :cool:

Själv skulle jag, och många med mig, knappast köpa en begagnad Jensensadel, som måttbeställts till en annan häst och ryttare :smirk:
Kanske detta är anledningen till att dessa sadlar inte tas som inbyte, dvs de är svåra att bli av med.

Vad gäller kvalitén är den fantastisk. Min sadel har, efter 6 år, inte ändrat sig alls i form (var får de det ifrån?) och den ser fortfarande ny ut. Lädret är otroligt bra.

Immer
 

Liknande trådar

Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 109
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 908
Senast: Cambrie
·
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
924
Senast: Milosari
·
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp