Bukefalos 28 år!

jensensadelköp?

Sv: jensensadelköp?

Tack så väldigt mycket för den informationen det är klart det måste ju vara väldigt praktiskt att kunna öppna sadeln för att ändra bommen.Är de svårt, jag undrar, tar det lång tid?
Ta inte illa upp, jag menar de inte som någon kritik, och jag förstår att du baravill visa din fina sadel.Men jag såg inte förut att du hade många kort i länken ovanför bilden och ett litet tips bara, i allvälmening, om du vill visa hur den ligger ska du inte ta kort med schabrak utan då ska du ta kort utan något under. Tack för hjälpen med bilder!

Det tar inte lång tid... Han ändrar bommen och stoppar om sadeln medan du väntar.
Jag vet hur man ska ta kort på sadeln... Men när dom här korten togs ville jag bara upp och rida, speciellt med tanke på hur vädret är här i Halmstad vill jag inte lägga ytterligare 20 min på att sadla utan schabrak, ta kort, sadla om igen och sen upp och rida. Om det inte regnar så får man skynda sig innan det börjar regna...
 
Sv: jensensadelköp?

Ja, det förstås, man vill helst slippa regn på helt ny sadel och sig själv antar jag. Men som jag ser det, nu när jag tittat även på de andra korten, så verkar inte din sadel passa vidare bra till din häst. ?
sadeln är som du säger jättefin men inpassningen?
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har väldigt svårt att förstå vad du grundar ditt uttalande om att DK:s sadel inte passar? Den är för det första HELT ny på bilderna, hon har inte hunnit sitta i den ens....det är en träbom med ullstoppning och det tar åtskilliga ridtimmar innan den är insutten. När man köper en Jensen sadel får man med ett schema för HUR man ska rida in sadeln för bästa möjliga passform.

Jag har själv 2 st Jensen sadlar, 1 hopp av Jubileumsmodellen och 1 Amiral dressyr. Hoppsadeln är utprovad både till mig och hästen och dressyren är begagnad men stoppad efter min häst. Helt underbara sadlar som gjort att jag helt plötsligt inte sitter i stolsits längre, hänger med över hindren MYCKET bättre än innan och känner mig balanserad i alla lägen. Hästen musklar sig jämnt och går mycket bättre i dressyren sen jag fick Amiralen.

På tidigare hästar har jag haft både Amerigo i olika modeller och Childeric Dac. Amerigo har jag aldrig kommit överens med men Childericen var skön men mina knän hamnade konstant utanför knästöden vilket var väldigt obekvämt. Den var alldeles för rak skuren för mig och till skillnad från DK så är jag kort, 164 cm.

Jag har ridit i de flesta dyrare dressyrsadel märken som finns på marknaden och jag kan lugnt säga att inget märke varit skönare att sitta i, främjat både sits och häst på det viset som Jensen.:bow:

Att jag inte bor i Skåne har inte varit något som helst bekymmer varken vid utprovning eller omstoppning. Jensen är alltid tillmötesgående och har löst de få problem som varit med mina sadlar.
 
Sv: jensensadelköp?

Tack för childerick, det var den jag vill ha uppgifter om, jag förstår att detta är fel sida men har startat en med möda men inte fått mycket svar, den är tydligen inte allmänn?
Men jag har inte bestämt mig än och kommer inte att göra det riktigt än det är därför jag spånar.( hästen ska igång mer först)
Men inridningsscema på Jensen lät intressant, hur är det schemat och varför? Jag har läst deras hemsida men inte sett något om detta MEN jag kan mycket väl gjort miss.
Sedan frågade du om mitt uttalande. Det var dumt att nämna det, den passar säkert, men eftersom du frågar så tycker jag, eller, den ligger för långt fram,det ser inte ut som det finns plats för bogen att jobba fritt.. Om den är ny passar den väl inte sämre ?
Men jag tackar även dig för det du skrev om båda sadelmärkena, jag tar allt i beaktning. Och som jag också sagt, jag har provat Jensen och den var bekväm.
 
Sv: jensensadelköp?

Vad är det som inte ser bra ut då?
Bilderna är tagna vilka olika tillfällen. (allt detta är förklarat i min tråd om min nya sadel)
Dag 1 sadeln är helt ny men sadelgjorden är för kort alltså fick jag dra fram sadeln en bra bit bara för att få på gjorden.

IMG_2823.jpg


Dag 2 med rätt längd på gjorden, dock är den för vid, därav paden

IMG_2834.jpg



Dag 3 efter bomändring och omstoppning innan ridning.

IMG_2838.jpg


Den sista bilden togs i lördags, nu när jag har ridit i den ca 3 timmar sen bilden togs ligger sadeln 3 fingrar från manken med gjorden spönd, 2 fingrar när jag sitter i. Alltså har sadeln sjunkit ner rätt mycket.
 
Sv: jensensadelköp?

Sedan frågade du om mitt uttalande. Det var dumt att nämna det, den passar säkert, men eftersom du frågar så tycker jag, eller, den ligger för långt fram,det ser inte ut som det finns plats för bogen att jobba fritt.. Om den är ny passar den väl inte sämre ?

Om du läser i min andra tråd så står det förklarat där:
Hästen är fet pga bete och sadeln glider fram så fort jag har spänt gjorden. Sadeln glider dock inte fram när jag rider.
 
Sv: jensensadelköp?

Jag har inte sett någon annan tråd, jag tycker det är en djungel därute men jag har förstått attman kan söka sig dit så jag undrar vad heter din andra tråd?
Hade ingen aning om att kort var taget med för kort gjord eller vid olika tillfällen , det var väl bra att få det förklarat. Fast vad bra att du ridit in den som Nova sa, hur gick du tillväga då? Undrar för hon skrev att det var något schema? sadeln ser jättefin ut måste jag säga.
 
Sv: jensensadelköp?

Bilderna la jag bara in i den här tråden så du skulle få se hur sadeln såg ut. Min andra tråd hittar du bland mina gamla trådar --> Min profil ---> Gamla trådar

Fick ett papper från Jensen om hur jag ska rida in den... Ska se om jag hittar det...
 
Sv: jensensadelköp?

Om du läser i min andra tråd så står det förklarat där:
Hästen är fet pga bete och sadeln glider fram så fort jag har spänt gjorden. Sadeln glider dock inte fram när jag rider.

Men om din sadel glider fram när du drar gjorden innebär det att den redan åkt fram innan du sätter dig upp. Om du lägger sadeln korrekt, en handsbredd ( 2 fingrar) från sadelkanten till bog, därefter drar din gjort och sadeln då åker fram, då får du ändå sadel för långt fram när du rider.och det blir som jag skrev bogen kan inte röra sig fritt.Det kan man inte rida med. även om det är nytt.
 
Sv: jensensadelköp?

Såhär står det:

The bedding-in process

  • When you first sit in the saddle you will see that the clearence between the pommel and the horse's back will, in just a few minutes, sink to about three fingers high. This is normal as the majority of the rider's weight is placed over the stirrupbars, which are nearer to the front of the saddle.
  • At this point it may look like the saddle is tipping slightly forward. Again, this is normal. The serge and flocking at the rear of the saddle take a little longer to bed in.
  • Within three hours of riding time all the flocking should have bedded-in and you will find the saddle is now fitting perfectly and is level. Small children and light adults find that this may take a little longer.
  • Because the fine fit of the saddle to you horse is taking place during the bedding-in period, it is very important that you take care to ensure you and the saddle are straight.

Do
  • Make sure the saddle is placed in the correct position as shown by the saddle fitter.
  • Make sure that you only use a thin cotton numnah unless otherwise suggested by your saddle fitter.
  • Tighten the girth up one hole at a time on eache side alternately until tight enough to mount.
  • Check that your sitrrup leathers are equal before putting them onto the saddle.
  • Where possible use a mounting block or have a friend take the weight in the opposite stirrup whilst mounting.
  • Make sure that the saddle is central once you are sitting in it before riding off. Ideally get a friend n the ground to check that you and the saddle are sitting centrally.
  • Keep to walking, with only whort periods of trot for the first three hours of use, which is the recommended bedding-in period.
  • During this time keep checking that the saddle hasn't slipped to one side, or forwards, or backwards. If the panels bed-in crooked the saddle will always try to return to this crooked position.
  • Use a good quality leather cream to clean the hide. Saddle oils are not recommended as the leather is already supple and soft.
  • Use a damp cloth and a nylon nailbrush to clean suede surfaces (if applicable)

Don't
  • Use any form of elasticised girth during the bedding-in period. They cause the saddle to be tipped away from the elasticised side.
  • Ride with the saddle over to one side for any amount of time.
  • Use any other type saddle pad not recommended by your saddle fitter.
  • Use a metal bristle show suede brush on the saddle. They are do hard and will damage the suede finish.

Once bedded-in, the forgiving nature of the serge panels still allows movement and will adjust itself as your horse's back changes shape over time. Because of this moulding process, it is not recommended that you share these saddles between horses, even if of similar shape - no two backs are the same shape and you will compromise the fit.

Adjustments and reflocking

Should it be necessary, your saddle can be adjusted in width and the flocking altered and/or replaced. Please contact your retailer or saddle fitter for details.
 
Sv: jensensadelköp?

Men om din sadel glider fram när du drar gjorden innebär det att den redan åkt fram innan du sätter dig upp. Om du lägger sadeln korrekt, en handsbredd ( 2 fingrar) från sadelkanten till bog, därefter drar din gjort och sadeln då åker fram, då får du ändå sadel för långt fram när du rider.och det blir som jag skrev bogen kan inte röra sig fritt.Det kan man inte rida med. även om det är nytt.

När jag lägger sadeln där jag vill ha den är det minst en handsbredd (dvs 4-5 fingrar) mellan bogbladet och ortspetsen. När den har glidit fram har jag ungefär 1-2 centimeter mellan bogblad och ortspets när bogbladet är i dess bakersta läge.
Om sadeln inte hade passat hade den definitivt glidit fram mer (jag har provat sadlar där sadeln har glidit fram framför manken, har bild) och hästen går bra med den, även om jag vill ha den längre bak. Nu verkar detta dock vara omöjligt iom hästens mage.
Min hoppsadel har också glidit fram nu när hästen har varit såhär fet. Innan hästen fick en så stor mage kunde jag dock hoppa en bana och sadeln låg helt still fast jag inte ens hade spänt gjorden (kunde få in en knytnäve med lätthet)
Jag har letat sadlar till den här hästen i 4 års tid. Jag vet vad som passar och inte passar. Det som inte skulle passa på dressyrsadeln när hästen har nått en normal vikt går definitivt att fixa med bomjustering/omstoppning, men såna små detajler kan jag inte se innan hästen faktiskt har nått en normal vikt.
 
Sv: jensensadelköp?

Jag skrev fel, ursäkta mig, så går det när man inte är van. Jag menade att sadeln ska läggas en stående hand9inte handsbredd alltså), alltså 2 fingrar frånbog-sadelkant. Jag menade om man lägger den så och den då åker fram när gjorden dras, om än lite så kommer den för nära bogen den ska inte alls åka fram när man drar gjorden. Men du känner din häst bäst beror det på fethet så gäör det det annars kan man som utomstående misstänka en något svängd bröstbenskurva på hästen och att det är en bidragande orsak. Men om du har problem med en matglad som äter mycket o glatt så kommer det väl därifrån.Undrar ändå lite nu när jag spånar om Jensen lite varför sadel du köpte var för vid som du skrev vid bilden då du hade pad? Var den inte måttbeställd? Vad hette din egen tråd,? ska kolla i morgon kväll ska iväg och jobba natt, hoppas jag får sova och i morgon dag. Tack för hjälp, svar o kort .
 
Sv: jensensadelköp?

Jag skrev fel, ursäkta mig, så går det när man inte är van. Jag menade att sadeln ska läggas en stående hand9inte handsbredd alltså), alltså 2 fingrar frånbog-sadelkant. Jag menade om man lägger den så och den då åker fram när gjorden dras, om än lite så kommer den för nära bogen den ska inte alls åka fram när man drar gjorden. Men du känner din häst bäst beror det på fethet så gäör det det annars kan man som utomstående misstänka en något svängd bröstbenskurva på hästen och att det är en bidragande orsak. Men om du har problem med en matglad som äter mycket o glatt så kommer det väl därifrån.Undrar ändå lite nu när jag spånar om Jensen lite varför sadel du köpte var för vid som du skrev vid bilden då du hade pad? Var den inte måttbeställd? Vad hette din egen tråd,? ska kolla i morgon kväll ska iväg och jobba natt, hoppas jag får sova och i morgon dag. Tack för hjälp, svar o kort .

Den glider ju endast fram när jag spänner gjorden. Inte annars. Och då drar jag slutsatsen att det faktiskt är den stora magen som är boven.
Ja, sadeln var måttbeställd, varför den var för vid vet jag inte. Antingen har hästen minskat i fett/muskelmassa i sadelläget sen måttagningen eller så är det nåt annat. Jensen fick inte se min häst innan, utan jag måttade hästen och beställde sadeln, Jensen har bara sett hästen på bild. Hela bossan är specialsydd och väldigt bred, så det kan vara så att sadeln hade legat annorlunda med en standardbossa, men nu var den iaf lite för vid.
Jag tycker inte det är jobbigt att åka ner till Jensen och få den ändrad snabbt, så det bryr inte jag mig om ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: MJLee
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 151
Senast: JohannaB
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Man skulle kunna kalla henne för de äldres språkrör. Christine Engerup har sedan december en ny tjänst inom Östersunds kommun. Hon ska...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp