Bukefalos 28 år!

Jobb där man inte behöver använda huvudet

Magiana

Trådstartare
Vilka jobb finns det där man inte behöver anstränga huvudet, men som ändå inte är enformiga? Låglönejobb är inte intressanta.
 
Vilka jobb finns det där man inte behöver anstränga huvudet, men som ändå inte är enformiga? Låglönejobb är inte intressanta.

Vad är låglönejobb? och vad är enformigt? och hur lite ska huvudet ansträngas? Liten ansträngning på huvudet är ju oftast synonymt med enformigt repetitivt arbete och lägre lön. Annars brukar det vara fysiskt krävande men det kanske är okej?

Typ sophämtare eller köra slambil kanske? Flytta till Kiruna och ta jobb i gruvan?
 
Vad gör man då? Vad är yrkestiteln?

Vad är en processoperatör?

Det finns massor med olika jobb inom industri, beroende på vilken industri det är. Allt från monotont monterande till programmering till ja allt.
Har själv jobbat som maskinoperatör i plastindustrin (formsprutning), det krävde inte särskilt mycket tankeverksamhet men var ganska enformigt. Har även jobbat som montör, dödstrist och monotont. Men bra betalt.

Mitt nuvarande jobb kräver lite kartläsning men inte mycket mer. Rätt omväxlande ändå. Helt ok lön. Jobbar som kabelanvisare.
 
Processoperatör kan i allra högsta grad kräva att man använder huvudet. Svårt dra alla sådana jobb över en kam.

Ett jobb som inte är monotont men där man inte behöver använda huvudet blir nog svårt. Beror nog lite på vad som räknas som enformigt/monotont och vad som avses med använda huvudet.
 
Det beror på på vilken industri du är på och vad dom gör. Finns nog allt från att knappa in en order, till att sitta och titta på en maskin till att göra hur mycket olika grejer som helst.
Annars är ju butik inte speciellt krävande för hjärnan.
 
Jag tror att det finns få jobb numera där man inte alls behöver anstränga huvudet, framför allt inte utan hamna i en låglönefålla eller i monotoni. Vilket tyvärr är ett problem för rätt många.
Tänker jag på jobb som ändå går åt det hållet så blir det förstås enkla och ganska manuella uppgifter... kanske visst trädgårds- eller skogsarbete, monterings- eller underhållsarbete i industri, somliga yrken i transportsektorn, ett och annat nytillkommet yrke i skönhetsbranchen som nagelskulptris, fransstylist mm... massör, kanske PT, lagerarbetare...
 
Vad är låglönejobb? och vad är enformigt? och hur lite ska huvudet ansträngas? Liten ansträngning på huvudet är ju oftast synonymt med enformigt repetitivt arbete och lägre lön. Annars brukar det vara fysiskt krävande men det kanske är okej?

Typ sophämtare eller köra slambil kanske? Flytta till Kiruna och ta jobb i gruvan?
Jag har 26000 i lön för tillfället så under detta betraktar jag som lågt. Ansträngning för huvudet är typ problemlösning eller att hålla reda på en massa saker. Fysiskt krävande är ju inte ansträngande för huvudet. Enformigt är det när man gör samma saker dag ut och dag in.
 
Grönytearbete, tex kyrkogårdsvaktmästare, parkarbetare eller privata trädgårdsföretag brukar vara ganska sköna för huvudet. Nackdelen är ju att lönen oftast inte är så hög, du kan få 22-26 beroende på ort och erfarenhet sen innan.
Enformigt är det periodvis, men man kan utan problem lyssna på ex ljudbok för att ta bort en del av del monotona.
 
Jag är tågvärd, har högre lön än dig.
Behöver sällan tänka särskilt mycket. Kan vara rörigt vid förseningar men oftast rullar det på sas.
Tycker inte det är enformigt, händer nya grejer varje dag.
Ok, då har du nog några tusenlappar högre lön än den medellön som anges här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar i nuläget skift och går på timme, vilket knappt ger några timmar öhvt. Trivs heller inte med att jobba skift så behöver hitta...
2
Svar
35
· Visningar
2 293
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 353
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 533
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
26
· Visningar
944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp