Jobb utan skola...??

Lill76

Trådstartare
Jag har kommit till en punkt i livet när jag måste sluta jobba med det jag gör och skulle vilja göra något helt annat än kontorsarbete ett tag.
Älskar ju hästar o skulle mycket väl vilja en tid jobba som hästskötare.
Finns det nån chans att få jobb i travstall fast man inte är 19 år och gått travgymnasium?? Jag är ju då 38 år med livslång hästerfarenhet, utbildad hästmassör, mycket unghästvana, vana vid 3-momentskörning o inkörning, begränsad traverfarenhet som består av ridning av travhästar och ett antal provlopp i monté (halva montékursen gjord innan jag upptäckte att jag är för feg för att rida tävlingslopp..)
Detta är då ingen annons eller efterlysning på jobb utan jag undrar bara om travtränarna rynkar på näsan åt mig om jag kommer dit o presenterar mig...?
 
Finns det nån chans att få jobb i travstall fast man inte är 19 år och gått travgymnasium??
Ja.

jag undrar bara om travtränarna rynkar på näsan åt mig om jag kommer dit o presenterar mig...?
Nej.

Källa: Mig själv som saknar hästrelaterad utbildning eller andra meriter, har jobbat i ett par proffsstall och blivit fullkomligt överöst med erbjudanden när jag sökt jobb i travstall. Mängden svar när jag annonserade i Danmark ska vi inte ens tala om, där skrek folk efter svenska hästskötare. Fler tränare har därtill varit rätt ointresserade av erfarenheter av travkörning, "det kan alla lära sig", och mer måna om engagemang, ett bra handlag med hästarna och gärna ridkunskaper.

Jag var visserligen runt 18-22 då, men tror knappast att jag haft mer svårigheter om jag varit 10 eller 20 år äldre. Att det tycks finnas ett överflöd av unga tjejer i branschen har nog mer att göra med att de flesta slutar efter några år. I längden är det inte så roligt med hårt fysiskt slit, absurda mängder övertid och förhållandevis dålig lön.

Det finns självklart tränare som kräver utbildning också, men det gäller absolut inte alla och förmodligen inte ens en majoritet. Ut och presentera dig bara! Söker inte just den tränaren finns det alltid någon i stallet som känner någon som känner någon som...
 
Nu blir jag lite hoppfull! :) Bor ganska nära Halmstad, där som finns en del tränare ju! :bump:
 
Nu blir jag lite hoppfull! :) Bor ganska nära Halmstad, där som finns en del tränare ju! :bump:
Hur har det gått???

Jag är ju själv 49 och har precis börjat jobba hos Team Westholm :D Och ja, jag är äldst av oss som kör / sköter häst!
Jobbigt men kul! Har dock egentligen tackat nej till jobbet (kommer att vara familjehem) men jobbar i den mån jag kan och vill, just nu mer än heltid;)
 
Hur har det gått???

Jag är ju själv 49 och har precis börjat jobba hos Team Westholm :D Och ja, jag är äldst av oss som kör / sköter häst!
Jobbigt men kul! Har dock egentligen tackat nej till jobbet (kommer att vara familjehem) men jobbar i den mån jag kan och vill, just nu mer än heltid;)
Nä...tyvärr inget napp, fast jag har inte sökt jätteaktivt heller, bara slängt ut lite krokar här o där. Extrajobb typ helger o så har jag kunnat få, men jag ville ju ha mer. Kul att du lyckats! Tror att det hade varit kul en period att få jobba fysiskt o med det man älskar mest, men jag sitter fortfarande kvar på mitt kontor...
 
Jag mailade och anmälde mitt intresse, en månad senare ringde J upp:up:
Jag har också mailat till några stycken eftersom jag kände mig lite tafatt för att bara åka dit o säga "Hej här har ni mig! men som sagt inget svar än. Vi får se hur det går! :)
 
Jag har också mailat till några stycken eftersom jag kände mig lite tafatt för att bara åka dit o säga "Hej här har ni mig! men som sagt inget svar än. Vi får se hur det går! :)
Dom hör nog av sig om det blir lediga tjänster ;) Annars är tipset att ta extrajobb först, det är oftast den lättaste vägen att få in en fot, att visa vad man går för.
Är nog svårt att få en tjänst direkt. Jag fick provköra och sen en veckas provjobb, tackade dock nej innan dess, men är än så länge kvar...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp