Bukefalos 28 år!

Jobba i galoppstall?

Nila

Trådstartare
Jag har nästan alltid varit lite intresserad av galopp, och gillar böcker och film som handlar om galopp. Men jag har ingen erfarenhet av galoppsporten. Här uppe i norr där jag bor finns inte galoppsporten, så jag har ju inte direkt kunnat söka mig till något galoppstall och bett att få hjälpa till.
Jag har hållit på med hästar i nästan 20 år och ridit nästan lika länge. Jag kanske är lite gammal att börja med galopp (är 26) men jag tycker det skulle vara intressant och spännande att få lära sig mer och kanske till och med jobba med det. Men det känns som att när man söker hästjobb ska man kunna så mycket, man ska gärna ha jobbat som hästskötare eller nåt tidigare, ha unghästvana... Jag är "bara" hobbyryttare som rider lektion och haft några medryttarhästar. Men jag har ju ändå känsla för häst eftersom jag hållit på så mycket och är bra på att rida. Det känns som att det inte riktigt är som inom andra arbetsområden där man får lära upp sig på plats. Skulle jag som är helt ny ha någon chans att få jobb i ett galoppstall? Eller vill man i allmänhet ha folk som redan har erfarenhet inom galopp? Men nånstans ska man ju börja...
 
Sv: Jobba i galoppstall?

Hej, det är väll nästan aldrig försent att börja. Dock så kan du räkna med att i början inte alls få några pengar för det eller mer fickpengar. Det svåraste som ny inom sporten är att hitta ett betalt jobb hos en tränare, gratis hjälp tar de allra flesta emot! Men om du vill samla på dig lite galopperfarenhet så kan du gå någon kurs, vet att strömsholm förut i allafall annordnade sk. arbetsryttar utbildningar. Kolla upp det och annars som sagt skulle du nog kunna få in dig själv på prova på kurserna bara att det blir lite dyrare för dig pga åldern samt att det möjligtvis inte är så många ikring din ålder där ;)

Men om du är villig att till en början slita lite i ett galoppstall gratis är det nog inga problem för dig!
 
Jobba i galopp stall?

Jag vill jätte gärna jobba i ett galopp stall, men jag tror inte att det finns några i eller runt skövde. :cry: Jag väger ca 55 kg och är 1,65 och är 13 år gammal. Rygga nu inte för min ålder! Jag har ridigt hästar och haft egna hästar sen jag var 8.. (lär mig snabbt) ;) Finns det något galopp stall i i eller runt skövde där jag kan få jobba?
 
Sv: Jobba i galopp stall?

13 är lite i äldsta laget men du kan bli bra i alla fall.:angel:

Finns ett gäng amatörtränare i Skövdetrakten, Lennart Jarvén är den som jag vet rätt av som har hästar nu. Gå in på galoppsport.se och välj Sportinfo, jag tror att man kan söka på postadress.

Lycka till!

Camilla (som började när hon var 11..)
 
Sv: Jobba i galoppstall?

Dock blir det en bra bit för mig att åka, och det är ju lite synd. Men som sagt, galoppsporten finns inte här uppe.
Varför blir kurserna dyrare bara för att jag är äldre? Eler kostar det olika beroende på hur gammal man är, eller för att folk brukar vara mycket yngre när dom börjar?
Kan man jobba i galoppstall samtidigt som man har ett annat jobb ska man välkunna ha praktikt elle nåt liknande. Men annars skulle jag ju inte klara mig utan inkomst... Men någo prova på kurs kanske man skulle prova..
 
Sv: Jobba i galopp stall?

Men hur ska jag fråga om jag kan träna för honnom da?? Kan inte ett skit om hur det går till.:confused:
 
Sv: Jobba i galoppstall?

Varför kurserna blir dyrare är jag inte helt säker på men jag tror att det har att göra med att ungdomar fortfarande går i skolan och bara har deltids jobb eller inget alls. Du kan läsa med om kurserna som finns i Sverige här. Fast när jag kikar runt där är jag inte säker på längre att de fortfarande har olika priser..

Ha jobb vid sidan av kan funka, beror på vad för tider du har på det jobbet :)
 
Sv: Jobba i galopp stall?

Ulla Wiklund Turen finns bara några Km därifrån med.
Ja du får bara ringa och berätta att du vill lära dig allt om galoppen och om dom har användning för dig.
De är svårt att få betalt för dom som bor nere på landet och mestadels tränar sina egena hästar men du kanske kan få bo gratis och inkl mat och då lära dig mkt.
Du måste våga visa att du kan och ta i och inte ge upp lätt och framför allt fråga flera gånger om du inte förstår.
Kanske kan få praktikplats i stället för jobb.
 
Sv: Jobba i galopp stall?

Det är precis som Gordon säger, det gäller att vara tuff och våga ta för sig. Annars blir man inte långvarig i galoppen i alla fall.

Jag har aldrig varit i dom krokarna så jag vet inte vem som bor var men Ulla är jättetrevlig och hon började själv hos Lennart.

Lycka till!
 
Sv: Jobba i galoppstall?

Det handlar helt om din erfarenhet, vad tränaren har råd att betala och så. Det är bara annars att ringa runt till tränare och höra om de vill ta an dig.
Men rik blir man inte riktigt av att jobba med galopphästar, men allt slit är faktiskt värt det ;)
En sak du kan prova är att ringa till en tränare som har sin egna gård på landet och fråga om du kan få jobba för mat och husrum annars..
 
Sv: Jobba i galoppstall?

Det hade varit väldigt kul att prova på galopp. Så man får väl höra sig för lite kanske... Och hoppas att man kan få lite betalt också.

Nån som vet hur långt upp i landet det finns galopptränare?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 078
Senast: Mabuse
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 599
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp