Jobbig i stallet, help bitte!

Moggie

Trådstartare
Hej

tänkte kolla här om någon har några förslag på saker jag kan testa med "min" häst.

Har tagit över skötseln av ett 23-årigt halvblod som är hur snäll som helst när man kommit upp i sadeln. Men i stallet är han ett monster.

Min syster har haft honom i cirka fem år och hon har åkt utomlands i ett halvår och jag ska sköta om honom. För mig handlar det först och främst om säkerhet, att jag ska slippa vara rädd för att bli sparkad, biten eller trampad på.

Problemet är följande: han står inte still utan valsar runt och steppar hela tiden som om han har superbråttom att komma ut (när man väl kommit upp i sadeln är han istället slö). När man borstar honom hugger han och sparkar.

Jag har gått en kurs i NH och även haft en tränare hemma som hjälpt mig lite. Hon menade att man inte kan jobba med hästen i stallet, utan måste träna lydnad ute och att det kommer göra att han blir bättre även i stallmiljö. Men så har det inte riktigt blivit.

Han tycker inte om att stå uppbunden, men om han får stå lös med grimskaft försöker han bara slita sig. En sak jag har testat som funkat okej är att ha en grimskaft kvar i grimman, så att jag kan dra hans huvud neråt och åt sidorna. Om jag t.ex. borstar höger sida så drar jag hans huvud ditåt och då brukar han inte sparka, däremot kan han försöka huggas.

När man ska lägga på sadeln brukar han demonstrativt steppa fram och tillbaka i sidled så att man får hoppa undan för att inte bli kliven på fötterna. Jag försöker vara konsekvent och sätta fingrarna i sidan på honom så att han ska gå undan, men han kommer tillbaka hela tiden. Dessutom är det svårt när man samtidigt ska fixa med sadeln...

Och just det, om man blir arg på honom så blir det bara sju resor värre. Han är uppfödd på flaska, vet inte om det säger något?

Om någon har några små tips får ni gärna höra av er... :)
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Kan han inte bara få gå i pension då?
Man vet ju hur sura gubbar blir när de blir riktigt till åren liksom... ;)

Nä men allvarligt talat. Det är som NH-människan sa fattar jag inte riktigt. Det går väl lika bra att köra NH inne som ute eller?? NH är ju alltid NH...

Hur menar du att han blir om du blir arg på honom? Förklara gärna så kanske jag kan fundera ut ett sätt...
Är han spörädd eller accepterar han spö som tillrättavisning? Vem är han efter? Alltså vilken hingst?
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Hej,

jo han är gammal men det är krut i honom än ;)

Tänker att det kan vara en bra övning för mig också att försöka få bukt med honom. Min systers strategi har varit att hoppa undan när han försöker kliva på hennes fötter och försöka göra honom klar så fort som möjligt i stallet. Men så vill inte jag ha det...

Han är spörädd, eller snarare så blir han skitsur, lägger öronen bakåt och gör utfall om man blir "arg", alltså om man höjer rösten eller visar spö. Hårda tag verkar inte riktigt fungera. Däremot har jag märkt att jag kan få honom att stänga av ilskan (ibland) genom att prata lugnt med honom när han blir arg. Alltså att han byter fokus. Jag tror han vill krångla för krånglets skull.

Vet inte vilken hingst han är efter men kan höra med syrran...
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Hm...
Alltså en häst ska ju aldrig någonsin göra utfall mot dig eller någon annan människa. Då får han bli hur sur han vill men du måste visa tydligt att du inte accepterar ett sådant beteende, hur du väljer att göra det är upp till dig men det måste kännas obehagligt att göra fel och behagligt att göra rätt vilket är principen bakom att få hästen att göra som man vill. ;) När han sedan uppför sig ska du ju såklart ge honom massa beröm.
Men i allra värsta fall så kan det ha gått så långt att han aldrig kommer att acceptera att vara under dig i rang i och med att han är så gammal och detta har pågått så passlänge och då kan du ju utsätta dig för fara genom att försöka uppfostra honom.
Svårt att säga hur du ska göra utan att ha sett hur han gör när du försöker hantera honom. Du skulle inte kunna filma en liten snutt så att man kan bilda sig en bättre uppfattning? :)
Hur som helst så måste du vara ultrakonsekvent vid all hantering. Hästen ska respektera dig och din integritet, dvs han får aldrig komma "inpå" dig eller hota ditt utrymme. Du måste också förekomma dumheterna genom att hela tiden räkna ut vad han ska ta sig till innan han hinner göra något. Förstår du hur jag menar?
Har han alltid varit sådan eller har det kommit på senare tid? Skada, sjukdom, ledsnat på något? :)
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Ska se om jag kan filma lite med mobilen någon dag.

Utfallen består av att han snabbt hoppar/ går fram mot en och hugger i luften. Jag blir inte så rädd men håller med dig om att så ska han inte göra.

När vi tränade NH utomhus var han lite dominant men det gick snabbt ur honom. Som sagt brukar han vara snäll i hantering bara han kommer utanför stallet. Lite underligt att en häst är så olika i olika miljöer... men förmodligen har ingen satt några gränser för honom i stallet tidigare, medan han blivit ordentligt tränad i ridning och hantering ute.
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Ska se om jag kan filma lite med mobilen någon dag.

Utfallen består av att han snabbt hoppar/ går fram mot en och hugger i luften. Jag blir inte så rädd men håller med dig om att så ska han inte göra.

När vi tränade NH utomhus var han lite dominant men det gick snabbt ur honom. Som sagt brukar han vara snäll i hantering bara han kommer utanför stallet. Lite underligt att en häst är så olika i olika miljöer... men förmodligen har ingen satt några gränser för honom i stallet tidigare, medan han blivit ordentligt tränad i ridning och hantering ute.

Aha ok.
Försök att göra ett utfall tillbaka mot honom och visa att du är aggressiv genom att ryta NEJ! eller FY! och se till att han backar undan när du går emot honom.
Så fort han viker undan eller backar så berömmer du honom.

Så fort han gör utfall så gör du utfall tillbaka, men du måste vara stenhård och ännu tuffare än vad han är. Jag skulle vilja kalla det för att vara aggressiv mot honom. Tänk hur en ledarhäst skulle ha gjort, förmodligen sparkat eller bitit honom alternativt utmanat honom på riktigt.
Du får utrusta dig med ett tålamod också för han kommer inte att fatta i första taget...
Men viktigast av allt är att vara konsekvent i allt, missa inte att tillrättavisa honom en endaste gång under ett par månader så lär han sig nog så småningom. Det kan kännas lite militäriskt och disciplinerande i början men du kommer att ha glädje av det efterhand. :)
Lycka till nu och ha på dig hjälm och säkerhetsväst de första gångerna.

Uppdatera tråden med hur det går också! :)
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Hej!

Passar sadeln??
Ligger den på rätt ställe?
Är tänderna kollade?
Kan han ha ont nånstans?

Hade en häst på jobbet som var på likande sätt som blev mycket trevligare när vi ändrade sadelns läge på ryggen- den passade fortfarande inte bra, men klämde iaf inte längre. Han var också jättesnäll att rida- protesterade vilt i stallet dock!

Bara för att hästen gjort så här länge behöver inte betyda att det är en "gammal sur gubbe", han försöker troligtvis förmedla något till dej/er på mer och mer övertydliga sätt- du/ni måste lära er förstå och tolka hans språk.

Är han likadan om du provar att rida barbacka nån vecka, eller bara longera? Försök ändra på det du gör, är det någon plats han trivs bättre på (vårt monster trivdes tex i hönedsläppet- där stog han mer eller mindre lugnt och snällt). Kanske undvika att borsta och sånt innan du rider- gör saker i annan ordning, så han inte riktigt vet vad som kommer??

Testa helt enkelt- det är sällan hästar är "jobbiga" utan anledning.

/ Lavinia
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

hästar har ganska svårt att tala om för oss vad den vill och inte vill, samt vart det gör ont någonstans.....

men om man anstränger sig bara en aning och läser om hästar och deras beteenden och deras sätt att prata med varandra , så kan man faktiskt höra en häst som viskar...........

en häst ska aldrig behöva skrika med hjälp utav hela kroppen för att vi människor inte fattar vad den vill eller vad den menar

nu säger jag inte direkt till dig som startat tråden, men har du provat att mysa i hagen , bjuda på goda äpplen i boxen med lite smek och känna över honom, brukar du "prata" med honom i lugn och ro bara ni 2 tillsammans -han kanske "viskar " tillbaka?
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Exakt så har min häst varit. Det blir bättre sakta men säkert och det gäller att inte tappa tålamodet och bli arg på henne för då gör hon utfall och blir förbannad.

Det som har hjälpt mig har varit att berömma supermycket de få stunderna hon haft öronen framåt och ignornera henne när hon varit sur och vill ha uppmärksamhet.

När hon har steppat fram och tillbaka har jag backat henne några steg och sagt "stanna", och direkt hon fortsatt gjort om samma sak igen.
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Hejsan.
Jag har liknande problem med en utav mina hästar ett 21 årigt sto efter hingsten Marino. Men hon gör juh inga utfall mot mig direkt som är farliga. Hon kan hota med hugg när jag är på hennes högra sida och borstar henne, men jag har alltid trott att hon har varit öm i pälsen eftersom det oftast händer på hösten och våren, men sen tog jag ut kiropraktor och equiterapeft för att få en riktig koll på henne och då visade det sig att hon var sne i höger sida och det gjorde ont vid beröring och så var hon spänd i manken. Tänk på att hästen är gammal en 20 årig hästkropp kan man gemföra med en 80 åring människa.

Så mitt råd är att ta ut en kiropraktor eller equiterapeft till hästen som får kolla igenom muskler och ställning. :)

Min häst blev bättre men det behöver juh inte betyda att det är lika med din häst.

Se till att inte skada dig, gör hästen utfall redan nu så tycker inte jag att dui ska göra några utfall tillbaka!! Det kan bli riktigt farligt!!!
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Min häst är extremt flockbunden, han är väldigt orolig när jag tar in honom i stallet. Jag jobbar/tänker hästspråk hela tiden. Det går inte att mesa på med honom utan jag måste som någon sagt ovan, "göra utfall" tillbaka. Jag tror att han testar dig.
Jag gör inte i ordning honom för ridning om han inte är lugn med mig innan. Tålamod tålamod.
 
Sv: Jobbig i stallet, help bitte!

Jag tror inte det hjälper att varken "bestraffa med spö" som någon sa, eller att skrika/ryta på honom. Jag tror inte heller det hjälper att göra utfall tillbaka. Särskillt inte i den situationen - i en (liten?) stallgång, när han är fastbunden.

Även om han är "snäll" att hantera utanför stallet, så har han antagligen inte tillräcklig respekt/tillit till dig eftersom han gör så i stallet. Och respekt är inget man får gratis eller genom att bestraffa/tillrättavisa/"dominera". Respekt är något man förtjänar, och det är hästen som avgör om du är värd den.

Det kan vara bra att jobba utomhus med förtroende och respekt osv, men absolut inte glömma det bara för att man kommer in i stallet, utan fortsätta där inne.

När jag fick min häst, brukade hon stå uppbunden (dock bara i ett grimskaft), gick hon i sidled, tittade överrallt, stod inte stilla när jag sadlade och kunde helt enkelt inte slappna av. Men när jag jobbade mer med henne från marken och hon började se mig som ledare, plus att jag slutade att ha henne uppbunden, så gick det bättre. Idag står hon stilla där jag ställer henne, lös.

Att "din" häst är gammal gör verkligen ingenting alls, det hänger bara på dig! Min andra häst är idag 23 år (18 när jag fick honom) och har sammanlagt stått ca 12 år på ridskola. Han var skänkeldöv, "döv" över huvud taget, hade ingen respekt för människor, drov iväg osv. Men med tålamod och RÄTT hantering har han blivit riktigt lätt och känslig! :)

Oj, nu blev det långt men det får va :o
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 000
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 968
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 306
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp