Bukefalos 28 år!

Jobbig katt

H

HenrikSvensson

Hejsan.

Jag bor i Norrland med min sambo och en katt, som är min sambos, jag var inte intresserad av katt men gick med på det ändå. Problemet är att den är håller på och skriker hela nätterna, det är fruktansvärt. Jag kan inte sova på nätterna längre, jag förstår inte vad kattens problem är. Hon låter rätt mycket på dagarna också, men det spårar ur på nätterna/morgnarna.

Hon kan ligga i sängen 10 minuter sen duger inte det, då går hon runt i lägenheten och skriker, för det är fan inget lite gulligt mjauande inte. Värst är det när hon löper då är det ju 20 gånger värre.

Sambon blir sur på mig när jag klagar, hon verkar inte bry sig så mycket, men jag är less. Jag blir snart vansinnig.

Och om ni bara ska skriva "det är synd om katten", "du har inget tålamod" då behöver ni inte svara.

Vad kan vara fel??

Mvh Henrik Svensson
 
Sv: Jobbig katt

Har den varit utekatt tidigare? Det kan göra de flesta katter upprörda.

Jag tycker dock din sambo ska lyssna på dig.
Förstörd sömn är inte trevligt alls, särskilt inte om man ska kunna sköta ett jobb också.
 
Sv: Jobbig katt

Det är svårt att veta vad som är fel när man inte har träffat katten men kastrering kan definitivt hjälpa - det är ganska taskigt att katten okastrerad i onödan då det frestar på katten att löpa och p-piller ska man försöka undvika pga. riskerna de medför.
Sedan kanske ni ska se er om efter en kattkompis till henne, det där beteendet kan bero på att katten är understimulerad.
För att få reda på vad som är fel så måste du skriva mer än vad du har gjort:

Hur gammal är katten?
Har den alltid betett sig så?
Har den nyligen flyttat? Det brukar stressa många katter.
Är den innekatt? Har den alltid varit det isf?
Vad gör ni när katten skriker?

Beroende på om beteendet beror på stress, understimulation eller pga. löpning eller inte helt förvånande en kombination av allting så kan man åtgärda allihopa.

Varför inte börja med att sova med öronproppar och stänga sovrumsdörren medan ni fixar kattens problem?
 
Sv: Jobbig katt

Understimulerad är hon inte. Min sambo leker ofta med henne, sen gillar hon att ligga på balkongen. Men jag förstår inte varför katten ska spåra ur på natten?

För att svara på dina frågor.

Den är 4 år gammal.
Ja enda sen vi köpte den, 5 månader sedan ungefär. Den har skrikit sen första natten, så jag är jävligt less.

Den har alltid varit en innekatt, så det är inte det.

En ny katt kommer knappast på tal eftersom jag inte ens vill ha en katt. Jag gick med på det för att vara snäll mot min sambo som sagt.

Att jag skulle använda öronproppar har några sagt till mig också, men ska jag ligga i sängen utan att kunna prata med min sambo, samt inte höra klockan på morgonen för att en katt skriker ?? Nä jag tycker inte jag ska anpassa efter en katt som jag inte ens vill ha.
 
Sv: Jobbig katt

Kastrera katten och så kan ni köpa en sådan där dosa man kan ha i väggen som skall avge feromoner som skall ha lugnande inverkan på katter.
 
Sv: Jobbig katt

Som andra sagt så är hon inte steriliserad så gör det. Sen vet ni verkligen om hon är frisk? Hade en katt som fick cancer och det märkte vi jusst genom hur hennes sätt ändrades till negativa saker. Jama, kissa inne mm.

Min älsta katt började jama på nätterna men även dagtid ibland. Vi fick inte sova alls. I hennes fall visade det sig att hon slagit ut en tand (hon var innekatt) och hade tandvärk.

Sen acepterar inte alla katter en flytt. Hon kanske inte trivs helt enkelt. Det är i så fall ett tuffare problem att lösa.

Kattgnäll är verkligen olidligt så jag hoppas ni hittar en lösning. Men börja med att ta henne till en veterinär och kolla igenom katten.


Lycka till // Voff
 
Sv: Jobbig katt

Steg ett är att kastrera katten, katter löper vilket, minst sagt, genererar en hel del oljud. Okastrerade katter kan vara mer "oroliga". En kastrering tror jag skulle göra mycket för er.

Dessutom, jag kan inte säga det nog många gånger, i de allra flesta fall är det betydligt enklare att ha två katter en att ha en ensam katt. De får ofta stort utbyte av varandra, mer stimulans osv. Man är faktiskt sällan människa nog för att "räcka till". En katt har ett stort behov av social tillvaro.
 
Sv: Jobbig katt

Är det en raskatt? Vissa raser är otroligt pratsamma.
Varför omplacerades den för från första början?
Vilka bodde hon med innan, andra katter etc.?
Vissa katter kan bli oroliga på natten när allt blir tyst om de är otrygga i allmänhet, otrygghet hos katt kan vara svårt att märka om man inte är duktig på att läsa katter.

Börja med att undersök katten hos en veterinär för den kan ha något fysiskt fel som yttrar sig på det här sättet, sedan kastrera den och testa Feliway (verkningstid först efter 3 veckor).
Jag har f.ö. öronproppar på natten för sambons snarkningar och jag hör både väckarklocka och kan prata med honom, men det beror ju på om du alls vill försöka med något?
 
Senast ändrad:
Sv: Jobbig katt

Två katter är oftast bättre än en.
Då kan katten få lite sällskap om natten.
Att din sambo leker lite med den på dagarna är ju en helt annan sak, katten kanske behöver lite stimulans även på natten!
Om ni dessutom är som "vanligt folk" och jobbar hela dagarna så är det klart katten kräver uppmärksamhet när ni väl är hemma.
Stackarn har ju isåfall fått vara ensam i ~9 timmar! (Och förmodligen sovit större delen av tiden = är pigg på natten istället)

Så tre tips har jag
*Skaffa sällskap till katten!
*Kastrera katten. Det kan vara plågsamt för dem att vara okastrerade.
*Ge den fri tillgång till mat på natten, om den inte redan har det.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 388
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
16 479
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Vår katt har gått bort av ålderdom, så nu är vi kattlösa. Ny kissemiss ska bli familjemedlem till sommaren, och jag trodde valet var...
2
Svar
35
· Visningar
5 186
Senast: fluffig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp