Bukefalos 28 år!

jobbiga ridövingar!

Sv: jobbiga ridövingar!

Oj, övningar ska aldrig vara jobbiga! :eek:

Hästen ska musklas successivt, så att den inte märker att övningarna har blivit jobbigare utan bara att den märker att övningen bli "annorlunda". Att det sen kan bli lite jobbigt för hästen (i huvudet) innan den förstår ibland är en annan femma, men jag skulle aldrig söka jobbiga övningar.Mjölksyre- och konfliktvarning!

Övningar som är jobbiga mentalt kan vara bra för en viss typ av hästar, men man får aldrig trötta ut för mycket.
 
Sv: jobbiga ridövingar!

Allt är ju relativt. Vet inte hur gammal du är men min 15-åriga dotter tyckte aldrig att vår häst blev 'trött'. Hennes uppfattning var dock att hästen liksom skulle bli trött av sig själv, utan ngn större egen ansträgning. Tror inte att det är så enkelt.

Hårt jobb för både häst och ryttare - om det inte hänger ihop är det ju stor risk att man överbelastar hästen....
 
Sv: jobbiga ridövingar!

jag är 15! det tror jag inte heller! vi överbelastar henne definitivt inte"!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Jag tror att vi är lite rädda för skrittarbete. Men om jag får in ett ekipage där kontakt och form inte är bra, eller där inverkan...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter 2010 lämnade han elitsatsningen som ryttare för att ta sig an tränarrollen med full kraft. Anledningen till yrkesvalet är enkel. – Jag...
Svar
0
· Visningar
232
Senast: Gunnar
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 530
Skola & Jobb Har en arbetsintervju på torsdag för en tjänst som kriminalvårdare. Någon som jobbar som det och kan berätta lite om det? Hur brukar ett...
Svar
13
· Visningar
1 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Hjälp med fundering
  • HUND MAGKATARR...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp